17-12-2014, 19:32
|
|
|
חבר מתאריך: 07.02.05
הודעות: 2,953
|
|
ציטוט:
במקור נכתב על ידי maorhag
ולעניין:הפסוק מצווה להשמיד את כל העמים האלה בשל מעשיהם המגונים,יהושע הציע להם שלום והם סרבו והוא אכן השמיד אותם,לא רואה כאן בעיה.
|
יהושע לא הציע להן שלום.
ישנה הבדלה ברורה בין הערים שנועדו למס ולעבדים ("שלום" בלשון התורה) ומה שיש לעשות להן במידה והן מסרבות לאותו "שלום" לבין ערים שיהוה ציווה להשמיד. הרי כתוב בפירוש.
כִּי-תִקְרַב אֶל-עִיר, לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ--וְקָרָאתָ אֵלֶיהָ, לְשָׁלוֹם. יא וְהָיָה אִם-שָׁלוֹם תַּעַנְךָ, וּפָתְחָה לָךְ: וְהָיָה כָּל-הָעָם הַנִּמְצָא-בָהּ, יִהְיוּ לְךָ לָמַס--וַעֲבָדוּךָ. יב וְאִם-לֹא תַשְׁלִים עִמָּךְ, וְעָשְׂתָה עִמְּךָ מִלְחָמָה--וְצַרְתָּ, עָלֶיהָ. יג וּנְתָנָהּ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בְּיָדֶךָ; וְהִכִּיתָ אֶת-כָּל-זְכוּרָהּ, לְפִי-חָרֶב. יד רַק הַנָּשִׁים וְהַטַּף וְהַבְּהֵמָה וְכֹל אֲשֶׁר יִהְיֶה בָעִיר, כָּל-שְׁלָלָהּ--תָּבֹז לָךְ; וְאָכַלְתָּ אֶת-שְׁלַל אֹיְבֶיךָ, אֲשֶׁר נָתַן יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לָךְ.
טו כֵּן תַּעֲשֶׂה לְכָל-הֶעָרִים, הָרְחֹקֹת מִמְּךָ מְאֹד...
ואז מתבצעת ההבדלה המדוברת:
אֲשֶׁר לֹא-מֵעָרֵי הַגּוֹיִם-הָאֵלֶּה, הֵנָּה.
רַק, מֵעָרֵי הָעַמִּים הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה--לֹא תְחַיֶּה, כָּל-נְשָׁמָה. יז כִּי-הַחֲרֵם תַּחֲרִימֵם, הַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי הַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי, הַחִוִּי, וְהַיְבוּסִי--כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ. יח לְמַעַן, אֲשֶׁר לֹא-יְלַמְּדוּ אֶתְכֶם לַעֲשׂוֹת, כְּכֹל תּוֹעֲבֹתָם, אֲשֶׁר עָשׂוּ לֵאלֹהֵיהֶם; וַחֲטָאתֶם, לַיהוָה אֱלֹהֵיכֶם.
רוצה עוד ראיה שלא הייתה שום כוונה להציע לעמים הללו שלום ?
כשיושבי גבעון החיוים (אחד מהעמים שיהושע הצטווה להשמיד) התחפשו לזרים במטרה שיהושע יחוס עליהם, אנו רואים שכתוב:
ויאמרו (וַיֹּאמֶר) אִישׁ-יִשְׂרָאֵל, אֶל-הַחִוִּי: אוּלַי, בְּקִרְבִּי אַתָּה יוֹשֵׁב, וְאֵיךְ, אכרות- (אֶכְרָת-) לְךָ בְרִית.
משמע שהמצווה הייתה כאמור השמדת העמים הללו ללא הרשאה לכרות להם ברית.
וכן בהמשך אחרי שתרמית הגבעונים מתגלה, הכתוב אומר:
וַיַּעֲנוּ אֶת-יְהוֹשֻׁעַ וַיֹּאמְרוּ, כִּי הֻגֵּד הֻגַּד לַעֲבָדֶיךָ אֵת אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֶת-מֹשֶׁה עַבְדּוֹ, לָתֵת לָכֶם אֶת-כָּל-הָאָרֶץ, וּלְהַשְׁמִיד אֶת-כָּל-יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם; וַנִּירָא מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵינוּ מִפְּנֵיכֶם, וַנַּעֲשֵׂה אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה.
בקיצור, הפשט ברור מאוד. הפסוק מצווה להשמיד את העמים הללו כדי שלא יגרמו לישראל לזנוח את יהוה.
כל התירוצים של הפרשנים כמובן שלא מחזיקים מים.
אגב, אין לך בעיה עם רצח קולקטיבי שכולל נשים וטף ? אשמח אם תסביר לי איך רצח של תינוק רלוונטי לסירוב להצעת שלום, הגם שהוכחתי שטענתך בדבר הצעת השלום לעמים הללו שגויה ומה עוד שאותו "שלום" במונחי התורה משמעותו שיעבוד.
נערך לאחרונה ע"י liorif בתאריך 17-12-2014 בשעה 19:34.
|