במקור נכתב על ידי yishain11
אני אפרש את זה כפשוטו - ישיבה בבטחון בארץ. האם זה אומר שכל מקרה של אי בטחון הוא אי קיום הברכה הזו? לא, זה אומר שאין שלימות בקיום המצוות. כשסנחריב הגיע בכוח עצום להשמיד את היושבים בארץ, בא חזקיה המלך בטרוניה לפני הקב"ה שלא יתכן שיופקרו והיכן הבטחותיו. כי כולם בלי יוצא מהכלל למדו תורה.. ההמשך ידוע.
האם היית אומר שבשנת 1968, כשאשדוד הוקמה אחרי מלחמת ששת הימים, עם ישראל לא ישב לבטח בארצו?
לא, כי כולם זממו כבר את המלחמה הבאה, היא מלחמת ההתשה. זה שהיתה תקופה שקטה של חודשים בודדים בטרם המלחמה לא אומר שאז היתה ישיבה בטוחה ונטולת מלחמות לחלוטין..
ישיבה לבטח היא ביטוי די מעורפל, אם אתה מחליט שכל טיל שנופל על עיר ישראלית הוא תיאור מדויק של המצב בו עם ישראל לא יושב לבטח,אז אני חושב שאתה מגזים מאוד.
תשאל את תושבי הדרום אם הם חשים בטוחים. ומה המדד שלך לאי ישיבה בשקט? 12 טילים? 34? 95?
באותו אופן - האם אתה ברצינות טוען שהמצב היום הוא מצב של "ורדו בכם אויבכם"?
חד משמעית כן.
חבורת אפסים מדרום שלחה את רוב מדינת ישראל למקלטים והם עדיין חוגגים למרות שיש לך את הצבא החזק ביותר עד טהרן כולל.
אם ככה, אז בכל שנותינו במדינת ישראל, ובלא מעט שנות מלכות דוד עם ישראל לא ישב לבטח. כנראה כי אנחנו מחללים שבת באופן בלתי פוסק.
אין לי מושג ורוד מה היה בתקופת מלכות בית דויד. אבל חטאים היו לכל אורך 3300 השנים שחלפו מאז קבלת התורה.
נו, אז אני לא מבין - למה אין טילים ופדאיונים ומלחמות באופן רציף, בכל שבוע - כי הרי יש חילול שבת המוני באשדוד כל שבוע.
אולי כי זו תמצית הרחמים של הקב"ה על עמו שלא בדיוק מקיים את מצוויתיו? ב 91' נפלו פה 39 טילים שגרמו רק להרוג אחד.
נו.. ובשואה לא נכחדו חסידויות שלמות?
בהחלט, עוד ראיה לכך שנושא שכר ועונש בעולם הזה זה לא סיפור פשוט.
כן, יש שכר ועונש גם בעולם הזה, יש רשימה מפורטת של מצוות שנהנהים מהם בעולם הזה והקרן לעולם הבא..
ברור שבעיני היהדות יש שכר ועונש בעולם הזה, אבל לא ברמה שיש אדם שיודע לפרש שאם "אתה תעשה ככה ומיד יקרה לך ככה".
זה אתה חושב וזכותך..
לכל אורך ההיסטוריה של המחשבה היהודית עסקו בשאלה של צדיק ורע לו רשע וטוב לו. מה שמרגיז אותי באמירות של אדמו"רים כאלה זה בעיקר ההנחה שהנושא כל כך ברור לאותם רבנים, שהם יודעים בדיוק מה קורה ולמה זה קורה, כנראה כי הם חכמים יותר מכל חכמי ישראל ששאלו את עצמם איך הדברים עובדים באמת.
פעם היו נביאים, היום כבר אין ואתה נאלץ להסתפק רק בגדולי תורה.
אישית אני עוד דן עם עצמי אם אני מאמין בזה באמת,- או, זו הנקודה והיא מבהירה הכל- אבל כך אני מבין את מה שכתוב בתורה
זה לא מבהיר שום דבר. לאמונתי האישית אין שום קשר לטענה שבעיני היהדות שכר ועונש זו סוגיה מסובכת, כך שזה נקלה מאוד כשמישהו טוען שהוא כן יודע איך זה עובד.
כתבתי שאני שואל את עצמי אם אני מאמין בזה כדי שתבין מאיפה אני מגיע.
ולפני שאתה שוב מזדעק שאני כופר, אני אציע לך לקרוא מה הרמב"ם כתב על אלוהים משגיח והשגחה פרטית, כדי שתראה שהמחשבה שלי לא חריגה בעולם היהודי.
שמור רק לקב"ה? ומה פשר כל הפירוט הזה של ונתתי גשמיכם בעתם, והארץ נתנה יבולה, ועץ השדה יתן פריו? אלא כדי שמתוך הרווחה, תמשיך לקיים את מצוותיו בקלות יתירה?
איך מה שכתוב בתורה הוא לא משהו בעיניך ששמור לקב"ה?
שמור, אבל הוא בחר לשתף אותך קצת.. כדי שתבין ביכולות המוגבלות שלך להשיג אותו - מה הוא רוצה ממך.
בתורה יש הרבה הנחיות כלליות וביטויים מעורפלים, אם יבוא לי אדם וייטען שבוודאות טילים שנופלים הם חלק מהעונש על חילול שבת, אני ישר אטען שהוא טועה, כי ההיסטוריה מראה שאין קשר חד ערכי בין נפילות טילים לבין חילול שבת.
|