
28-09-2022, 20:55
|
 |
|
|
חבר מתאריך: 29.09.09
הודעות: 12,999
|
|
ציטוט:
|
במקור נכתב על ידי channb
חב"ד אינה חסידות קלאסית ולא רק משום שרבם האחרון נפטר מזה 30 שנה. החסידויות הקלאסיות מרוכזות מאוד סביב דמותו המרכזית של הרבה, במעגל החיים ובהווי החיים הפנימי שלהם, ודואגות אך ורק לאנ"ש (אנשי שלומנו). . חב"ד אינה דומה להן באף אחד מהפרמטרים הנ"ל, [ילדיך לעולם לא היו מתקבלים לגן של גור ויזניץ צאנז (באידיש) או בעלז].
|
חב"ד היא בהחלט לא חסידות קלאסית - אך במובן הצר שהבאתי - היא מראה איך החסידויות מתנהלות:
אנשי החינוך בהם לא נחשבים "עובדים זוטרים", אלא אנשי המפתח בבניית קהילה. אפילו סייעת בגן - עוברת סינון קפדני (מה שאתה מכנה אנ"ש - אבל בפועל משמעו שכל מילה שהיא מוציאה, מקורו בתרבות ומוסדות החינוך שהיא גדלה עליהם).
והעצמאות הזו - מחייבת תמיכה פוליטית, אחרת המשמעות שלה היא שעל חינוך שבמקרים רבים הוא יותר איכותי (ועל זה לא יתפשרו) - יקבלו הרבה פחות תקציבים (ושכר).
חסידויות אחרות הן קטנות ופגיעות יותר, אבל הדגשים דומים.
ילדי לא היו הולכות לגן/בית ספר של חסידות כזו - כיוון שהן ייעודיות מאוד - הן נועדו לייצר את הדור הבא של חסידות - שאני לא משתייך אליה.
וזה יכול לכלול למשל - המנעות כמעט-מוחלטת מלימודי ליבה, והצמדות מוחלטת להוראות הרב בכל הנוגע לחינוך,
אבל אני מכיר ספרדי חוזר בתשובה ששלח את ילדיו לגן בפיקוח חסידות - לא פחות קשוחה מאלו שציינת, למרות העדר מוחלט של קשר לחסידות זו - לאחר שהבינו שאורח חייו והכוונת ילדיו הם ללימוד תורה מוחלט - ודגש חסידי דומה להם (הוא מחסידות חדשה).
ספרדי כזה יקבל את לימוד היידיש והמנהגים האשכנזים - כיוון שהשוני הספרדי טפל לעומת ההנהגה החסידית.
ציטוט:
|
במקור נכתב על ידי channb
חב"ד לא מיוצגת כיום באגודת ישראל. בזמנו נוצר נתק בין חב"ד לליטאים עקב הביקורת שהשמיע הרב שך כלפי הרב שניאורסון. מאז חב"ד והליטאים מחרימים זה את זה. במקרה של פיצול סביר להניח שאגודת ישראל תשאף לגייס את חב"ד ואף תעניק להם נציג, אך זה ממש לא בגלל שחב"ד חסידות קלאסית.
|
לי נראה שהנתק נובע מסיבה אחרת: חב"ד הצליחו לכבוש מקום מרכזי בחברה הישראלית - בלי תלות בתנועה פוליטית.
יש להם גנים ובתי ספר בהיקף נרחב מאוד - והם מקבלים תמיכה ישירות, וברמה העירונית מעדיפים אותם כשותפים קואליציונים ורבני ערים.
חסידויות מסויימות הצליחו אולי ליצור דבר כזה בחלק מהערים [נתניה למשל] - אבל ממש לא ברמה הארצית.
ציטוט:
|
במקור נכתב על ידי channb
לעומת זאת הציבור הליטאי אינה מרוכז בעצמו, הוא פתוח יחסית לציבור הכללי ומכיל הרבה יותר "גוונים" מאשר החסידויות הקלאסיות (זה לא כולל את חב"ד שאינה חלק מאגו"י כאמור). בישיבה ליטאית ילמדו ספרדים בוגרי מוסדות תיכוניים כולל דת"ל, ואפילו חסידים, בישיבות חסידיות לא תמצא מגוון דומה. ישיבות התשובה כולן הוקמו על ידי גורמים ליטאיים ולא חסידיים. הציבור הספרדי משולב עם הציבור הליטאי ולא עם החסידי. לאור הנ"ל ציינתי כאמור.
|
נראה שלא הבנת למה.
הישיבות האלו - הן לב הקהילה החסידית. הן אלו שמאפשרות את מהותה - לימוד והפצת תורת האדמו"רים שלהם.
ישיבה ליטאית מטבעה - מתמקדת בלימוד הגמרא. זו השיטה הליטאית, ולימוד גמרא לא ייחודי לאף זרם.
חסיד שלא נמשך ללימוד החסידות אלא לגמרא - ימשיך לשם באופן טבעי.
אבל,
אני מכיר מספר ישיבות חסידיות "חדשות" שמתנהגות בדיוק באותה הכלה ששללת: חוזרים בתשובה או מי שנתקל בספרי האדמו"ר יכול להגיע ולהתקבל בהם, כדי ללמוד את ספרי החסידות לעומק.
וכך סביב אדמו"ר זה נבנית קהילה - בדיוק כפי שהתרחש בטבעיות בחסידויות הישנות.
חסידויות קטנות אלו - מסתמכות על תשתיות של חסידויות גדולות יותר (למשל לצרכי הקמת גן ובית ספר יסודי) - שזקוקות לתמיכה פוליטית.
נערך לאחרונה ע"י ai22 בתאריך 28-09-2022 בשעה 21:03.
|