25-08-2005, 08:38
|
|
|
חבר מתאריך: 28.10.04
הודעות: 9,419
|
|
זה כבר כתוב במדרש לפני 2000 שנה..
בפתיחה למדרש איכה שלומדים בתשעה באב, פיסקה שנייה: "תני רשב"י: אם ראית עיירות נתלשות ממקומן בארץ ישראל, דע שלא החזיקו בשכר סופרים ובשכר משנים (=בתי ספר וישיבות שלומדים בהם תורה. מדינאי), שנאמר 'על מה אבדה ארץ? ויאמר ה' על עזבם את תורתי'" עכ"ל
והמדרש שם ממשיך: רבי היה משלח את ר´ אסי ור´ אמי שילחו ויתקנו ערים בישראל. הם נכנסו לעיר אחת ושאלו: איפה שומרי העיר? בני העיר הביאו להם את ראש השומרים ואמרו להם: אלו הם השומרים. החכמים נענו: אלו אינם שומרי העיר, אלו מחריבי העיר, לכו הביאו לנו את לומדי התורה שלומדים ביום ובלילה - אלה הם שומרי העיר.
מדהים איך אחרי ששינוי היו בשלטון, שלכאורה עקירת ישובים זה לא היה המוטו שלהם, אבל אחרי שהם התנכלו לילדי ישראל שלומדים תורה, התחילה התנתקות - "עיירות נתלשות ממקומן". ומי עושה את זה? ראש השומרים - שרון גבור ישראל, שהתגלה לא כגבור אלא כמחריב. בדיוק כמו שכתוב במדרש. אפשר היה לחשוב שהמדרש נכתב כיום, אחרי שראינו כל מה שהיה.
דרך אגב מפרשי המדרש שפירשו את המדרש לפני שהייתה ההתנתקות התקשו מאוד למה נאמר במדרש שאלו מחריבי העיר, היה מספיק להגיד שתינוקות של בית רבן הם השומרים, אבל למה השומרים לא רק שלא שומרים הם עוד מחריבים. יש מהם שפירשו שאם סומכים רק על השומרים זה חורבן, ויש שכתבו בגלל שהשומרים הם אנשים ריקים ופוחזים ובהתנהגותם הם מחריבים את העיר. אבל ההסברים קצת דחוקים. אפשר להוסיף לזה עוד קושיה, למה הביא דווקא את ראש השומרים, הם הרי נדרשו רק להביא שומרים, היה מספיק שיביאו מישהו מהשומרים.
אבל עכשיו התגלה כל המדרש הזה במלוא עוצמתו: שרון שהוא ראש השומרים כביכול הוא עצמו מחריב את העיר. ומתי הוא עושה את זה בזמן שקוראים את מגילת איכה - לפני ואחרי וביום של תשעה באב.
גם רואים את הקשר כשמדייקים בלשון המדרש "נתלשות ממקומן..", לא נחרבות או נעקרות. זה ממש בדיוק ההתנתקות, שמעבירים את היישובים - תולשים אותם, ומעבירים אותם מהמקום שלהם למקום חדש.
_____________________________________
יֵבֹשׁוּ וְיִסֹּגוּ אָחוֹר כֹּל שֹׂנְאֵי צִיּוֹן (תהילים קכט, ח)
נערך לאחרונה ע"י מדינאי בתאריך 25-08-2005 בשעה 09:02.
|