13-08-2007, 18:25
|
|
|
חבר מתאריך: 18.08.04
הודעות: 411
|
|
בלעדי: התע"א תייצר מטוס אימון-קרב חדש
ייוצרו שלוש גרסאות של המטוס המכונה "ג'אוולין" בפרויקט משותף עם חברה מארה"ב [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nfc.co.il/img/midBull.jpg] בימים האחרונים גויסו 200 מיליון דולר למימון הפרויקט
20 שנה לאחר ביטול פרויקט ה"לביא" וכ-30 שנה לאחר תום ייצור מטוסי ה"כפיר" - יתחיל בישראל ייצורו של מטוס קרבי חדש. גורם ביטחוני בכיר מסר ל-Nfc כי ייצור המטוס המכונה "ג'אוולין" (כידון) יבוצע בתעשיה האווירית, שייצרה גם את הכפיר והלביא.
המטוס החדש, שיצויד באמצעים טכנולוגיים מתקדמים כבר מעורר עניין בקרב צבאות ברחבי העולם - כולל בסינגפור ובאוסטרליה המפעילות חילות-אוויר מהמתקדמים ביותר. לתע"א שותפה אמריקנית בפרויקט.
הקונספט של הג'אוולין הגיע מחברת ATG הפועלת במדינת קולורדו, ארה"ב. החברה איתרה צורך בשוק התעופה במטוס סילון שיוכל לשמש במקביל כמטוס אימון צבאי, מטוס לחובבי תעופה וכן כמטוס אישי לאנשי עסקים.
החברה האמריקנית פנתה לתעשיה האווירית הישראלית המייצרת ומפתחת מטוסי סילון כבר כמה עשורים, כולל מטוסי הקרב ומשפחת מטוסי המנהלים הכוללת את ה"אסטרה" וה"גלאקסי". לתע"א גם הסכם מסחרי עם יצרנית מטוסי המנהלים המובילה בעולם "גולפסטרים" האמריקנית - שרכשה את חטיבת מטוסי המנהלים של תע"א, המייצרת בארץ את מטוסיה ומעבירה אותם לארה"ב לסיום העיצוב והמסירה ללקוחות.
אישור ממינהל התעופה הפדראלי של ארה"ב
תע"א סיפקה לתוכנית את הידע שנצבר אצלה במשך השנים, וסיכמה כי היא תייצר בארץ את הגרסה הצבאית של המטוס, בעוד ש-ATG תייצר בקולורדו את הגרסה האזרחית. בשנת 2005 בוצעה טיסה הניסוי הראשונה של המטוס, ומאז הורחבה מעטפת הביצועים של אב-הטיפוס. מינהל התעופה הפדראלי של ארה"ב העניק למטוס רישוי - מה שהעניק לפרויקט רוח גבית לקראת תחילת הייצור הסדרתי.
בימים האחרונים גייסו ATG ותע"א סכום של 200 מיליון דולר למימון המשך הפרויקט מהבנק סיטיגרופ. כעת ייצורו שתי גרסאות של המטוס - ג'אוולין-10, שישמש כמטוס לשוק האזרחי, וג'אוולין-20, מטוס אימון צבאי. במטוס הצבאי יותקן גם כסא מפלט, לנוכח מורכבות המשימות והטיסות במתארי טיסה מסוכנים. הוא יצויד גם באמצעי טכנולוגיה אווירית צבאית (אוויוניקה) שהחלק העיקרי ממנה יסופק מחברות הפועלות במסגרת קונצרן התעשיה האווירית.
ייצור המטוס האזרחי יהיה בשדה התעופה "סנטניאל" בעיר אנגלווד שבקולורדו, ואילו הגרסה הצבאית תיוצר במפעל המטוסים של תע"א בשדה התעופה בן-גוריון. לוח הזמנים המתוכנן מתייחס לתחילת ייצור המטוסים בשנת 2008. החברות שוקלות גם ייצור גרסה שלישית של הג'אוולין - שטרם נמסרו עליה פרטים, אך היא עשויה להיות גרסה של מטוס אימון גדול יותר.
הגרסה המתקדמת ביותר תוצע במחיר 9 מיליון דולר
מקור בתע"א אומר כי תהליך גיוס ההון הנחוץ להמשך הפרויקט החל בחודש יוני השנה, ועורר עניין רב בקרב משקיעים פיננסיים ואסטרטגיים. לדבריו, "הדבר מבטיח את המשך התוכנית בהתאם לתיכנון". תע"א ו-ATG מתכננות להתחיל לייצר את שני סוגי המטוסים באופן בו-זמני, בעוד שהייצור של הג'אוולין-30 העתידי צפוי באמצע 2008 או תחילת 2009.
ולנושא מחיר המטוסים: הג'אוולין-20 שייוצר בנתב"ג יעלה ללקוח כ-6 מיליון דולר, והוא יתאים לחיל-האוויר, המעוניין לוציא מהשירות מטוסי אימון מיושנים. הג'אוולין-30 יעלה כ-9 מיליון דולר, והוא מתאים להחליף ברחבי העולם מטוסי אימון כגון סקייהוק ואלפה-ג'ט.
כבר עתה מעורר הג'אוולין-20 עניין בחיל האוויר של אוסטרליה ואף בארה"ב עצמה. הג'אוולין-30 מעורר עניין בסינגפור. יצוין כי בשנה שעברה הוזמנו 10 מטוסי ג'אוולין-10 על-ידי תאגיד EADS האירופאי - הבעלים של יצרנית המטוסים איירבס, האמור לספק אותם למערך האימון של הצי הצרפתי.
http://www.nfc.co.il/Archive/001-D-...ml?tag=19-23-27
|