08-12-2004, 07:09
|
|
|
|
חבר מתאריך: 10.10.04
הודעות: 158
|
|
"מטוס מגולגל"=>"מטוס מבולבל"
שרשור מהפורום הישן
מטוס מגולגל
אני חוזר להציק מקווה שעוד אנשים לומדים מאשכולות השאלות שלי. מצב- מטוס מגולגל ב90 מעלות עם האופק.
אם העילוי אכן פועל בניצב לאורך הכנף, הכח היחיד שפועל על המטוס בציר הגובה עם כדור הארץ הוא הכבידה. למה המטוס לא מתחיל "צלילת אבן" בתאוצה של 9.8 מטר לשנייה לכיוון מרכז כדור הארץ? (כח המשיכה אם נזניח חיכוכים)
חבר'ה
בלאגן אדיר נוצר בעקבות השאלה הזו ולכן העליתי אותה שוב
אז ככה
כאשר מטוס מבצע פנייה אופקית הכנפיים שלו מוטות בגלגול ביחס לאופק, כך שוקטור העילוי נוטה כלפי מרכז המעגל. ניתן לפרק אותו ל-2 רכיבים: אנכי - שמחזיק את המטוס באויר, ואופקי, שיוצר את התנועה המעגלית.
כדי שהרכיב האנכי יהיה שווה למשקל, העילוי הכולל של הכנף צריך לגדול בפנייה, וככל שהטיית הכנפיים גדולה יותר (כדי לקבל פנייה הדוקה יותר) כך צריך יותר עילוי כולל מהכנף, כדי שהרכיב האנכי ישצור על גודלו. לכן, כדי לבצע פניה, לאחר גלגול המטוס לזוית הרצויה, על הטייס למשוך סטיק לבטן כדי להגדיל את זוית ההתקפה ולייצר יותר עילוי. כידוע במטוסים החדישים אפשר לתמרן עד 9 G . יחס של 1:9 בין ניצב ליתר במשולש נותן זוית של 83.6 מעלות, שהיא זוית ההטייה לביצוע פנייה מיוצבת ב 9G.
א ב ל
מטוס יכול לבצע פניה גם בהטייה של 90 מעלות, וזה ע"י קבלת עילוי מהגוף. ע"י הטיית הגה הכיוון יובא הגוף לזוית התקפה חיובית ה צ י ד ה (בעצם זו זוית החלקה) וזה יתן לו את העילוי החסר, היות ובהטיה של 90 מעלות כל עילוי הכנף הוא אופקי
י ת ר ה מ ז א ת
מטוסים רבים - מטוסי אירובטיקה ולדעתי גם מטוסי קרב שונים - יכולים לטוס טיסה ישרה ואפקית על הצד - רק בעזרת העילוי הצידי של הגוף! את זה אפשר לראות בכל מפגן אירובטי ראוי לשמו. ע"י הטיית הגה הכיוון אפשר להביא את הגוף ליצירת מספיק עילוי כדי לטוס על הצד. knife-edge flight. ראו בתמונה-מטוס על הצד -האף למעלה - העשן אופקי - הגה הכיוון מוטה כמו הגה גובה
זו גם הדרך בה טסים טילי אויר אויר - הגוף שלהם מובא לזוית התקפה ע"י ההגאים ומייצר עילוי (אם יש להם כנפיים גם הן משתתפות)
ב נ ו ס ף לכך, בניגוד לכל מיני דברים שנכתבו בשרשור הנ"ל על מטוסים שהם כבדים מכדי לטוס ורק המנוע מחזיק אותם באויר - אין דבר כזה. מה שמחזיק את המטוס באויר זו הכנף. גם מטוסי הדור האחרון, בעלי יחס דחף - משקל הגדול מ-1 אינם נשארים באויר בזכות המנוע. לכל היותר הוא מאפשר להם להתמיד בנסיקה אנכית עד גובה רב, וזה מצב הטיסה היחיד בו המנוע תומך במטוס.
|