16-03-2006, 20:57
|
|
|
חבר מתאריך: 08.09.05
הודעות: 127
|
|
זה תלוי בתצורת המטוס
ברגע שמטים את הגה הכיוון, המטוס מבצע החלקה, כלומר נוצרת זוית התקפה "מהצד". המהנדסים נוהגים לכנות זוית זו באות היוונית "beta", בעוד שזוית ההתקפה מכונה בד"כ "alpha". כאשר יש למטוס יציבות בגילגול, למשל באם הכנפיים שלו אינן במישור אחיד ויש ביניהן זוית מסוימת (זוית דיהדרל), או שהן ממוקמות על "גב" הגוף, המטוס יגלגל והעילוי שמייצרות הכנפיים יופנה בחלקו הצידה כך שתתקבל פנייה. אני מכיר טיסנים שמשיקולי משקל/פשטות אין להם מאזנות והם מבצעים פנייה באופן זה. במטוסים זה בד"כ לא מקובל, היות ונהוג לבצע פניות "מתואמות", כלומר כאלו שזוית ההחלקה שלהן מינימלית.
התופעה, אגב, מכונה "צימוד", וזאת מהסיבה שיש קשר בין פעולה במישור אחד, במקרה זה סיבסוב למישור אחר - הגילגול. מכיוון שמרבית המטוסים יציבים בגילגול (למעט אירובטיים שהם בד"כ אדישים), ניתן לבצע פנייה ללא מאזנות, תוך שימוש בהגאי הכיוון (וגם הגובה - לשמירה על רום קבוע) בלבד.
|