
27-04-2006, 23:13
|
|
עמוס דור,מומחה ומתעד של חיל האוויר הישראלי
|
|
חבר מתאריך: 20.07.05
הודעות: 3,224
|
|
|
"לא תעשה לך פסל"
להלכה פסק המשנה ברורה (סי' קנד ס"ק מה) שנוהגים להקל ולהתפלל בבית שהיה בית תפלה של עכו"ם. בשו"ת חתם סופר (או"ח סי' מב החמיר). בביאור הלכה ציין שאף המגן אברהם שאסר יתיר אם אין בהם צלמים ודמות, וכן הורה השואל ומשיב. (מהדו"ק ח"ג סי' עב).
לכן, לבקר במקום שהוא כנסיה בפועל כבר כתבו הפוסקים לאסור (שו"ת אגרות משה יורה דעה ח"ג סי' קכט אות ו, שו"ת ציץ אליעזר חי"ד סי' צא). אבל מקום שהיה כנסיה יש לחלק בין אם נכנסים להינות מצלמים ופסילים, יש על מי לסמוך כשרוצים להקל, אך המחמיר לא הפסיד.
הרמב"ם כותב: "אסור להכנס לעיר שיש בה ע"ז כל שכן לדור בה, לפיכך צריך לדעת שכל עיר מערי האומה הנוצרית שיש להם בה במה, כלומר בית תפלתם שהוא בית ע"ז בלי ספק, הרי אותה עיר אסור לעבור בה במתכון כל שכן לדור בה, אלא ד' מסר אותנו בידיהם שנדור בעריהם בעל כורחנו לקיים דברו "ועבדת שם אלקים מעשי ידי אדם עץ ואבן". ואם כך דין העיר כל שכן דין בית ע"ז עצמו שכמעט אסור לראותו וכל שכן לקרב אליו, קל וחומר להכנס לתוכו" .
וכתב ר' יהודה החסיד, שחי באשכנז לפני כ600 שנה, בספר חסידים על כמה מיקרים בעינינינו: "כומר אחד היה חייב ליהודי כסף וידע הכומר שלא ילך אחריו לבית התפילות, וכשהיה הולך לתבוע חובו הלך הנכרי לבית התפילות ולא רצה היהודי לילך אחריו שם. איש אחד הלך בבית ע"ז ונתחרט, שאל זקן להורות לו מה לעשות אמר לו באיזה יום היה, כך וכך, תתענה בכל שנה באותו יום וכן עשה. יהודי אחד הלך בחצר בית ע"ז כשיצא שמע בת קול שאמרה "ואותי השלכת אחרי גוך" והתענה כל ימיו" .
ובספר חכמת אדם "כיון דבית ע"ז אסור בהנאה, אם כן אסור לכנוס לתוכו… ומצוה להתרחק שלא ילך כנגד הפתח בתוך ד' אמות ואסור להסתכל בנויה" .
ובשו"ע: "אליל אסור בהנאה היא ותשמישה ונויה ותקרובתה… ".
"כשם שאליל אסור בהנאה כך כל הנאות הבאות ממנה".
"… אסור להסתכל בנוי אלילים כיוון שנהנה בראיה" וכתב שם הברכי יוסף: "ומכאן איסור מפורש לנכנסים לבתי עכו"ם לראות בנוים".
אמנם משום פיקוח נפש התיר השו"ע לברוח לכנסיה, לצערנו התקימה הלכה זו בנו בזמן שלטון השקוץ של היטלר ימ"ש.
אבל במצב נורמלי פסק הרב עובדיה יוסף פסק "יש להחמיר בכל תוקף לא להכנס לכנסיה של נוצרים, ואין להקל בזה אפילו משום דרכי שלום ומניעת איבה" .
וכן פסק הרב חיים דוד הלוי בספרו מקור חיים .
הדבר הנכון גם לגבי טיפוס על בית ע"ז כדי להתבונן בשטח או לצלם, כל זמן שבית ע"ז בפנים אפילו אם אין עובדים לבית עצמו. אסור גם לישב בצל הבית ויש להתרחק מפתחו ארבע אמות .
דינים אלו תקפים גם לגבי שרידים של כנסיה שנמצאים כרגע בתור ממצא ארכיאלוגי, משום שאין הע"ז מתבטלת אלא אם כן העובד ע"ז ביטל אותה.
על כן נראה שאסור להכנס לכנסיה כיוון שידוע שהנצרות הינה בגדר ע"ז. ולכן אסור לעלות על גגה, לחסות בצילה, וצריך להתרחק מפתחה לפחות ארבע אמות.
כמובן בשעת פעילות מבצעית דינים אלו אינם תקפים, ומותר להכנס לשם לכל פעילות מבצעית שהיא משום פקוח נפש!
וד' ברחמיו הרבים יעקור ע"ז בארצנו וישיב לב עובדיהם לעבודת ד'.
_____________________________________
נערך לאחרונה ע"י Flying-Wing בתאריך 27-04-2006 בשעה 23:29.
|