14-05-2006, 12:11
|
|
|
חבר מתאריך: 28.10.04
הודעות: 9,419
|
|
ומה לעשות בכל זאת אם יש חס וחלילה שטינקר ומתחנף למלכות רומי
הרי ל"ג בעומר יש לו עוד משמעות: שבו הפסיקו תלמיד רבי עקיבא למות. כידוע שהסיבה שהייתה ביניהם מגיפה היה על "שלא נהגו כבוד זה לזה".
בעצם, ייתכן שתהיה לנו פה אי התאמה כביכול בין שני המשמעויות של ל"ג בעומר:
1. שבו הפסיקו תלמידי רבי עקיבא מלמות,
2. יום ההילולא של התנא הקדוש רבי שמעון בר יוחאי.
אבל כשנזכור שרבי שמעון בר יוחאי היה אחד מתלמידיו הכי מובחרים של רבי עקיבא נבין שזה לא ייתכן. רבי עקיבא היה זה שאמר "ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה".
רבי שמעון בר יוחאי אמר "יכולני לפטור את כל העולם כולו מן הדין". פירושו שגם אם יש חס וחלילה דין, הוא יכול לפטור את כל העולם. זה לא חס וחלילה וויתור לרוע. אלא אם נחשוב טוב על יהודים, זה יגלה את הטוב הטמון בתוכם ויקרב אותם.
וגם אם בשום פנים ואופן אי אפשר למצוא הצדקה למעשיהם, אם נבין שיש להם יצר חזק שמטריף את דעתם, לא נוכל לשפוט אותם, כמו שחכמינו ז"ל אמרו אל תדין את חברך עד שתגיע למקומו.
זה לא אומר להתייאש מהם חלילה, אלא להיפך ללמד עליהם גם זכות, לחשוב ולהגיד שאם יש להם יצר כה חזק, בטח שהקדוש ברוך הוא נתן להם גם את הכוחות העצומים להתגבר על היצר שלהם, ובגלל שטמון בתוכם כזה פוטנציאל עצום להפוך את עצמם מהקצה לקצה, בגלל זה עצמו צריכים לכבד אותם.
מקורות: לקו"ש חלק כז פרשת אמור.
_____________________________________
יֵבֹשׁוּ וְיִסֹּגוּ אָחוֹר כֹּל שֹׂנְאֵי צִיּוֹן (תהילים קכט, ח)
נערך לאחרונה ע"י מדינאי בתאריך 14-05-2006 בשעה 12:19.
|