|
01-02-2007, 23:18
|
|
|
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
|
|
חלק שלישי (ואחרון)
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי ck5760 שמתחילה ב "וורט לשבת (למי שיספיק לקרוא (ואם לא אז לשבת הבאה)):"
(המשך הויכוח בין פרעה למשה)
- "טוב אני מקבל" אומר פרעה, "שאי אפשר להשוות בין האנושות ועם ישראל ולומר שהמשותף להם הוא שהם בני אדם, כי הוכחת לי שלא זו בלבד שעם ישראל עלה (ע"י האבות), אלא גם האנושות כבר לא במדרגה המקורית שלה אלא ירדה 3 מדרגות בגילוי עריות , עבודה זרה, ושפיכות דמים. אבל יש בכל זאת משהו משותף לעם ישראל ולכלל האנושות והוא: כולנו נבראים , אם הקב"ה היה רוצה שיהיה גורל שונה לישראל ולשאר האנושות הוא היה שם את עם ישראל על המאדים ואת שאר האנושות על כדור הארץ, כלומר בבריאה הראשונית כולנו היינו שווים!
מה שקורה בעקבות הטענה (הדי חזקה יש לומר) הזו של פרעה החרטומים שעד עתה הלכו יד ביד עם פרעה בוויכוחו עם משה מתחילים לחשוש ולא להסכים ואומרים לפרעה "מה, אתה רוצה לחזור למעשה בראשית?" או במילים שלהם:
"וַיֹּאמְרוּ עַבְדֵי פַרְעֹה אֵלָיו, עַד-מָתַי יִהְיֶה זֶה לָנוּ לְמוֹקֵשׁ--שַׁלַּח אֶת-הָאֲנָשִׁים, וְיַעַבְדוּ אֶת-יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם; הֲטֶרֶם תֵּדַע, כִּי אָבְדָה מִצְרָיִם.?"
ומהו טרם באופן מוחלט? - מעשה בראשית!
בְּטֶרֶם, הָרִים יֻלָּדוּ-- וַתְּחוֹלֵל אֶרֶץ וְתֵבֵל;
וּמֵעוֹלָם עַד-עוֹלָם, אַתָּה אֵל
ומי אומר את זה?
תְּפִלָּה, לְמֹשֶׁה אִישׁ-הָאֱלֹהִים:
צריך להבין - הטענה של פרעה היא חזקה מאד עד שרואים שמשה חושש כי זה אף לא נבדק - האם בתחילת הבריאה כבר אז היה הבדל בין ישראל לאומות העולם?
מה שמוסיף עוד על חששו של משה הוא דיבורו של הקב"ה אליו:
"וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, בֹּא אֶל-פַּרְעֹה"
איך הקב"ה היה צריך לומר?
"לך אל פרעה" - כלומר אני אתך ואני אומר לך לך
אך כאשר הקב"ה אומר לו בא, אז לכאורה הקב"ה נמצא עם פרעה!!!
(ויש מדרש על כך)
מה עונה משה לפרעה?
"אתה טוען שבמעשה בראשית ישראל והאומות היו שווים. לכן אין לנו ברירה אלא לשחזר את מעשה בראשית ולראות האם היה הבדל כבר אז!!!"
לפני שממשיכים הלאה יש להבין כיצד רואה היהדות את הבריאה - הבריאה לפי היהדות היא יש מאין!
עכשיו אם ניתן לזה מספר, כמה יש יש? - הרבה כלומר מה שבולט בבריאה זה ריבוי הנבראים.
אז כדי להראות שכבר בבריאה היה הבדל אומר משה לפרעה בשם הקב"ה:
"כִּי אִם-מָאֵן אַתָּה, לְשַׁלֵּחַ אֶת-עַמִּי--הִנְנִי מֵבִיא מָחָר אַרְבֶּה, בִּגְבֻלֶךָ. ה וְכִסָּה אֶת-עֵין הָאָרֶץ, וְלֹא יוּכַל לִרְאֹת אֶת-הָאָרֶץ; וְאָכַל אֶת-יֶתֶר הַפְּלֵטָה, הַנִּשְׁאֶרֶת לָכֶם מִן-הַבָּרָד, וְאָכַל אֶת-כָּל-הָעֵץ, הַצֹּמֵחַ לָכֶם מִן-הַשָּׂדֶה. ו וּמָלְאוּ בָתֶּיךָ וּבָתֵּי כָל-עֲבָדֶיךָ, וּבָתֵּי כָל-מִצְרַיִם, אֲשֶׁר לֹא-רָאוּ אֲבֹתֶיךָ וַאֲבוֹת אֲבֹתֶיךָ, מִיּוֹם הֱיוֹתָם עַל-הָאֲדָמָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה"
הארבה הוא מלשון ריבוי, ומה זה "מיום היותם על האדמה"? ממעשה בראשית!
----------------
נו, אז מה נשאר לפרעה לטעון אחרי הארבה?
מי שחושב שנגמרו לפרעה הטיעונים פשוט לא מבין איזה אישיות היה פרעה!
צריך להבין שפרעה הוא אישיות גדולה, מה פירוש "מי ה' אשר אשמע בקולו"?
אם תגיד לי מי הוא ה' אני אשמע בקולו!
אפשר גם לטעון כמו תורת הסוד "מי ה' אשר אשמע בקולו"!
כלומר אין פה שאלה אלא קביעת עובדה!
אז מיהו ה' לפי פרעה?
תשובה: מי!!!
כלומר פרעה מכיר את בחינת מי.
ישנו פסוק בישעיהו "שאו-מרום עיניכם וראו מי-ברא אלה"(וביחד מי ואלה = אלוהים!).
כלומר, מה חסר לפרעה כדי להכיר את אלוהים?
תשובה: אלה!
ולכן אומר הקב"ה:
"לְמַעַן שִׁתִי אֹתֹתַי אֵלֶּה, בְּקִרְבּוֹ"!
אלה גם מורכב מ3 אותיות כנגד שלושת המכות האחרונות.
--------------
הטיעון הבא של פרעה הוא:
"נכון הוכחת לי שגם בהתחלת הבריאה היה הבדל בין ישראל לאומות העולם, את זה אני מקבל אבל באין (שהרי העולם נברא יש מאין) לא היה הבדל"!
אומר לו משה: "בא נבדוק, נחזיר את העולם למצב של אין ונראה במי זה פוגע":
"וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, נְטֵה יָדְךָ עַל-הַשָּׁמַיִם, וִיהִי חֹשֶׁךְ, עַל-אֶרֶץ מִצְרָיִם; וְיָמֵשׁ, חֹשֶׁךְ. כב וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת-יָדוֹ, עַל-הַשָּׁמָיִם; וַיְהִי חֹשֶׁךְ-אֲפֵלָה בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרַיִם, שְׁלֹשֶׁת יָמִים. כג לֹא-רָאוּ אִישׁ אֶת-אָחִיו, וְלֹא-קָמוּ אִישׁ מִתַּחְתָּיו--שְׁלֹשֶׁת יָמִים; וּלְכָל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָיָה אוֹר, בְּמוֹשְׁבֹתָם"
כלומר המצב של ההעדר לא פגע בישראל אלא רק במצרים!
--------------
אז אם נחזור לעניין המיספור של הבריאה:
יש הרבה יש
יש 0 אין
את זה ראינו עד עכשיו!
רגע, אבל מה היה לפני האין?
תשובה: אין סוף ברוך הוא!
אפשר לתת לזה מספר?
כן הוא לבדו הוא - המספר 1!
הטיעון האחרון של פרעה (לעת עתה כי בפרשת בשלח מתעורר טיעון חדש):
"נכון שבאין יש הבדל בין ישראל לאומות אבל אתה רוצה לומר לי שבמחשבה הראשונית, בראשית עוד לפני האין היה הבדל?"
עונה לו משה:
"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר יְהוָה: כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה, אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם. ה וּמֵת כָּל-בְּכוֹר, בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם--מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל-כִּסְאוֹ, עַד בְּכוֹר הַשִּׁפְחָה אֲשֶׁר אַחַר הָרֵחָיִם; וְכֹל, בְּכוֹר בְּהֵמָה. ו וְהָיְתָה צְעָקָה גְדֹלָה, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם, אֲשֶׁר כָּמֹהוּ לֹא נִהְיָתָה, וְכָמֹהוּ לֹא תֹסִף. ז וּלְכֹל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֹא יֶחֱרַץ-כֶּלֶב לְשֹׁנוֹ, לְמֵאִישׁ, וְעַד-בְּהֵמָה--לְמַעַן, תֵּדְעוּן, אֲשֶׁר יַפְלֶה יְהוָה, בֵּין מִצְרַיִם וּבֵין יִשְׂרָאֵל".
אומרים חז"ל בירושלמי דף יב,א פרק ג הלכה א גמרא:
"כד אתא רחמנא למיפרקיה(כאשר בא הקב"ה לגאול את) ישראל ממצרים לא שלח לא שליח ולא מלאך אלא הקב"ה בעצמו דכתיב ועברתי בארץ מצרים בלילה הזה"
ומדוע הקב"ה בעצמו?
עכשיו זה מובן - כי זה כנגד המחשבה הראשונית ולא היה אז אלא הוא לבדו!
ולא זאת בלבד אלא מה הייתה המכה?
מכת בכורות שהיא ראשית של כל אדם שנאמר:
"וְאָמַרְתָּ, אֶל-פַּרְעֹה: כֹּה אָמַר יְהוָה, בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל. כג וָאֹמַר אֵלֶיךָ, שַׁלַּח אֶת-בְּנִי וְיַעַבְדֵנִי, וַתְּמָאֵן, לְשַׁלְּחוֹ--הִנֵּה אָנֹכִי הֹרֵג, אֶת-בִּנְךָ בְּכֹרֶךָ."
ונאמר:
"קודש ישראל ליהוה, ראשית תבואתו; כל-אוכליו יאשמו, רעה תבוא אליהם נאום-יהוה"
לכן בכור האדם הוא ראשיתו!
ולכן לקה פרעה במכת בכורות - כדי להראות לו שגם במחשבה הראשונית (בראשית) היה הבדל בין ישראל לבין האומות!
_____________________________________
|
|