שאלה 4:
לפני כמה ימים הלכתי ל"שבוע הספר" ושם נתקלתי בדוכן של "קבלה לעם", שהציעו לי ספרים שונים של מיכאל לייטמן וכן שיעורים במרכז שלהם בפתח תקווה.
מכיוון שאני לומד בישיבת הסדר, לימדו אותי שקבלה אי אפשר ללמד לכל אחד (כמו שמבואר במסכת חגיגה: עריות בשניים וגו') ולכן התפלאתי מאוד על מספר ציטוטים שהמוכר הראה לי, שנאמרו ע"י הרב קוק והרב אשלג בהם מופיע כי יש ללמד את תורת הקבלה בדור הזה "עד הדיוטא התחתונה", וכי אין קשר לאדם אם הוא מקיים מצווות ואם לאו, ושרק ע"י שתופץ חכמת הקבלה יבוא המשיח וכו'. הם גם טענו, שאין הם עוסקים ב"סתרי תורה" אלא רק ב"טעמי תורה" - שאלו שבעת הספירות התחתונות, וב"כתר חכמה בינה" - רק יחידי סגולה רשאין ללמוד.
שאלתי היא, האם הדברים הוצאו מהקשרם, שהרי מובא בתחילת אורות התורה שלימוד סתרי תורה לאדם שאל מוכשר לכך יכול להביא נזק גדול, ואם כן - מדוע הם נאמרו? האם יש לנו משהו נגד מכון "קבלה לעם" ומה הדבר שמפריע לנו בו?
ושאלה נוספת: האם אני (בחור בן 20) יכול גם ללמוד מתורת הקבלה, למשל הספרים של הרב מניטו?
תשובה 4:
מעולם לא אמרו הרב אשלג והרב קוק שצריך ללמד קבלה לכל אחד. הם כתבו שהראויים לכך חייבים לעסוק בה בדור הזה. להיות ראוי כולל כמובן מאליו מינימום של קדושה, וברור שמי שאינו מקיים מצוות אינו בכלל זה. עם כל זה ראוי לתלמידי חכמים להשתמש בידיעות הלקוחות מסתרי תורה על מנת לרומם את הדור, שבפנימיותו ראוי וצמא לזה, והחילונים בכלל. ההבחנה בין סתרי תורה לטעמי תורה שבפיהם של המפיצים מוצאת אף היא מהקשרה. הם מלמדים בצורה שטחית דברים שמקורם בסתרי תורה, כך שיש בזה גם רמאות כלפי הציבור שסובר שהוא למד קבלה, וקיבל רק מיסטיקה בגרוש. גם צורת התנהגותם של חסידי לייטמן כוללת מאפיינים מובהקים של כת. רחמנות עליהם. הספרים של הרב אשכנזי (מניטו) זצ"ל הינם מבוא לחלק מסוגיות הקבלה אך אינם הקבלה עצמה. אין מניעה שתעסוק בהם, אך אל תשים את עיקר עיונך בהם כל עוד לא קנית את ידיעות היסוד בתורה בתלמוד ובאמונה, כגון הכוזרי וספרי הרמב"ם.
שאלה 5:
מה דינם של העיתונים "קבלה לעם"? האם מותר להכניסן לבית? לקרוא בהן? לגונזן? להשליכן לפח? לשורפן?
תשובה 5:
לגנוז.
שאלה 6:
יצא לי להתקל בחוברת "שמעתי" שבה מקובצים מיני שיחות ושעורים שהרב ברוך אשלג שמע מאביו (בעל הסולם) והרב לייטמן קיבל זאת מידיו. רציתי לדעת האם תוכן החוברת "כשר" או שמא זה איזשהו עיבוד בתכונת שונה? ואם לא אילו מקורות לפי דעתך מתאימים לקריאה מעמיקה אך ראשונית?
תשובה 6: