16-01-2008, 15:18
|
|
אדמין לשעבר
|
|
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 42,600
|
|
הציונות היא תולדה של תופעות שהיו קיימות באירופה: לאומיות, השכלה ואמנסיפציה
ההשכלה והאמנסיפציה הובילו יהודים באירופה לאחד משלושה כיוונים:
1. התבוללות (נהיה כמו כולם, יירדו מהגב שלנו, ונוכל להתסדר יופי), שבלטה בעיקר במדינות שבהן
האמנספיציה הייתה מנוע דוחף חזק (ביטול נומרוס קלאוזוס וכיו"ב), כמו בגרמניה, למשל.
2. הסתגרות בתוך הקהילה - הרצון לשמור בכוח על הזהות היהודית מפני הפיתויים החיצוניים
(בלטה במזרח אירופה) הביא להסתגרות חזקה יותר, ולהולדת הזהות החרדית המוכרת כיום.
3. לאומיות יהודית (ציונות) - שנולדה במזרח אירופה כתוצאה של מעין שילוב בין שתי התפיסות
הקודמות: הלאומיות היהודית אמנם הייתה חילונית ברובה, אבל הבסיס לה הוא האמונה שאנחנו
עם אחד והקושאן על הארץ, הוא בסופו של דבר האמונה שהיא שלנו. לתפיסה זו, שהושפעה מעירוב
של לאומיות ועיקר בודד מהאמונה הדתית (הייתה התנערות מהדת, אצל חלק גדול מהציונים
הראשונים). הציוני הוא אדם שמושפע מההשכלה, אך מסרב לרצון להתבולל. הוא מכיר בכך שאי
אפשר להשאר יהודי חילוני בגולה, ועל כן יש לחזור לשורשים - לא"י. בא"י ניתן לקיים חברה יהודית
חילונית, ללא חשש התבוללות.
אלה תפיסות שיכלו להתקיים באירופה, ולא יכלו להתקיים במזה"ת, תחת השטון העת'מאני,
מסיבה נורא פשוטה: הלאומיות מגיעה למזה"ת באיחור של קרוב למאה שנה (תנועת התורכים
הצעירים, למשל, נוסדה רק בראשית המאה העשרים, והתנועה הלאומית הערבית, נוסדה גם
היא סביב תקופה זו). החילוניות וההשלה גם הן מגיעות למזה"ת באיחור.
ללא תופעות אלה, לא יכלו הציונות להוולד, ולכן היא הגיעה באיחור ליהודי המזה"ת. לא בגלל
"פרימיטיביות מזרחית", ולא בגלל "נאורות אשכנזית", אלא בגלל שהתופעה הזו היא תגובה
לאירועים חיצוניים - שהתרחשו באירופה, ולא התרחשו במזה"ת.
|