לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #6  
ישן 16-09-2008, 00:37
  משתמש זכר channb channb אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 3,631
בתגובה להודעה מספר 5 שנכתבה על ידי ghostbuster שמתחילה ב "[QUOTE] אבל להניח אוכל קר..."

בכל הנוגע לאיסורי הבישול בשבת ישנו את איסור הבישול שהוא אב מלאכה ונידון בסימן שי"ח ובנוסף מדרבנן ישנם שלשה איסורים נוספים שהייה חזרה והטמנה. שפרטיהם התבארו בסימנים רנ"ג –רנ"ה.

אסור לבשל בשבת מדאורייתא סי' שי"ח סעיף א'. באם לא התבשל התבשיל כל צרכו לעולם יש בו משום בישול, ובאם התבשל התבשיל כל צרכו אם הוא רותח אין בו משום בישול ואם נצטנן לגמרי נחלקו הפוסקים דיש אומרים שאף בדבר לח אין בו משום בישול אחר בישול (רמב"ם רשב"א ור"ן הובאו בבית יוסף וברמ"א שם בסעיף ט"ו) אך רוב הפוסקים סוברים דיש בו משום בישול אחר בישול. ונחלקו המחבר והרמ"א בזה דלדעת הרמ"א להלכה יש להקל אם לא נצטנן לגמרי אף שאין היד סולדת בו שם סעיף ט"ו, ודעת המחבר להחמיר בזה בסעיף ד' ובכמה מקומות בסימן. וכל זה בדבר לח אבל בדבר יבש אין בו משום בישול אחר בישול אם נתבשל כל צרכו.

באפייה לאחר בישול נחלקו הפוסקים יעויין שם בסעיף ה'. ובשאר הפרטים הרבים המובאים בסימן.



גם באופנים שאין איסור משום בישול אסור להחזיר כלי לכירה ואפילו אם היא גרופה או קטומה. מובא בסימן רנ"ג סעיף ב' עיקרה של הגזירה משום מחזי כמבשל כלומר משום שהוא נראה כמבשל. ולפי זה אסור להניח אוכל שהתקרר על הפלטה בשבת בין בדבר לח ובין בדבר יבש משום איסור זה. הפרטים בדין זה מרובים ואם יתאפשר לי אכתוב סיכום קצר בהמשך. יעויין שם בסעיף.

כמו כן אסרו חכמים להשהות מערב שבת תבשיל על כירה שאינה גרופה וקטומה. בסימן רנ"ג סעיף א' הביא המחבר את מחלוקת חנניה ורבנן (דנחלקו הפוסקים כמי לפסוק) אם איסור זה הוא בתבשיל שלא התבשל כל צרכו או אפילו בתבשיל שהתבשל כל צרכו כל שמצמק ויפה לו. טעמו של איסור זה גזירה שמא יחתה בגחלים. גם בנושא זה רבו הפרטים ויעויין שם בסעיף הארוך.

לגבי פלטה ישנה מחלוקת בין אחרוני זמנינו אם דדינה ככירה גרופה וקטומה או כאש ממש. למעשה רבו השיטות להקל בזה אך ישנם המחמירים.

נמצא שאסור לחמם מחדש אוכל על פלטה בשבת, משום איסור חזרה, זאת גם באופנים שאין איסור משום בישול. ובאם מניחה על כלי מלא הנמצא מערב שבת על הפלטה הדבר מותר בתנאי שאין בו משום בישול כנזכר לעיל (בדין זה ישנם שני דעות במחבר בסימן שי"ח והכרעתו לקולא וכן פסקו כל הפוסקים ויעויין עוד בסימן רנ"ג סעיף ה'). ובאם הכלי ריק יעויין בפרי מגדים בסימן רנ"ג שהביא בזה סתירה בדברי המחבר ונקט לחומרא וכן כ' הביאור הלכה ורבים מחמירים בזה.

ובאם שם אוכל מבושל על פלטה שעתידה להידלק הדבר אסור יעויין ברמ"א בסי' רנ"ג סעיף ה' בעניין נתינת הקדרות על תנורי בית החורף שעדיין לא הודלקו דהדבר מותר וביאר במשנ"ב דהוא דוקא משום שאין דרך לבשל (ולחמם) על תנורים אלו אבל בפלטה שהדרך לבשל בה בודאי אסור. יעויין שם.

בנוגע לכוונון השעון מבעוד יום יש לדון משום איסור שהייה באופנים מסויימים ויש לשאול מורה הוראה בעניין זה.

נערך לאחרונה ע"י channb בתאריך 16-09-2008 בשעה 00:45.
חזרה לפורום
  #8  
ישן 16-09-2008, 23:30
  משתמש זכר channb channb אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 3,631
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי ghostbuster שמתחילה ב "שורה תחתונה?"

השורה התחתונה היא שאסור לחמם מחדש על פלטה אוכל שבושל מערב שבת משום איסור חזרה.
(פרטי איסור חזרה רבים ויעויין בסי' רנ"ג סעיף ב')
בכל מקרה שמתעוררת שאלה למעשה, אני ממליץ לעיין בספרים שמירת שבת כהלכתה ו/או אורחות שבת. אני מניח שרבים מקוראי הפורום מכירים את הספרים הללו. באם אין תשובה ברורה בספרים אלו, מי שאינו בקיא היטב בהלכות שבת צריך לשאול מורה הוראה. קשה לפסוק בכלל, ובפרט בהלכות שבת, מתוך הספר משנה ברורה מכיון שצריך לדעת את משקל השיטות שהוא מביא. כמו כן קשה לדמות מילתא למילתא למי שאינו בקיא במציאות לעומת המקרים המקבילים שהובאו בשולחן ערוך. ובנוסף בהרבה מקרים ההלכות מפוזרות על פני כמה מקומות בשולחן ערוך, למשל במלאכת הבערה הרבה מדיניה הובאו בהלכות יום טוב.
חזרה לפורום
  #9  
ישן 16-09-2008, 23:58
צלמית המשתמש של ghostbuster
  משתמש זכר ghostbuster ghostbuster אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 18.09.07
הודעות: 672
שלח הודעה דרך MSN אל ghostbuster
כל האומר על מותר אסור סופו לאמר על אסור מותר!
בתגובה להודעה מספר 8 שנכתבה על ידי channb שמתחילה ב "השורה התחתונה היא שאסור לחמם..."

את צנועים חכמה
ואם אתה רוצה להחמיר תחמיר על עמך בביתך
אבל לצבור צריך לאמר את עיקר הדין דווקא
עיין שו"ע ס' שיח ס"ק ח' וז"ל

(ח) להניח דבר קר שנתבשל כל צרכו ע"ג מיחם שעל האש י"א שדינו כמניחו כנגד המדורה וכל דבר שמותר להניחו כנגד המדורה במקום שהיד סולדת בו כגון שיבש מותר להניחו ע"ג מיחם שעל גבי האש וי"א דהוי כמניח ע"ג כירה לכתחלה ואסור אפילו אם נתבשל כל צרכו ואפילו אם מצטמק ורע לו ואפילו אם נותנו שם לשמור חומו וראשון נראה עיקר ומ"מ אם הוא תבשיל שיש בו רוטב ומצטמק ויפה לו אסור לד"ה:

ומעשים בכל יום שמחממים על הפלטה אוכל קר מהמקרר ואין פוצה פה ומצפף ואם הלכה רופפת בידך פוק חזי מה עמה דבר
(כל הבעיה היא משום מחזי כמבשל וכיוון שעל הפלטה אין רגילות לבשל בשאר ימות השבוע לכן לא שייך בה דין זה ומותר לכתחילה להניח על הפלטה אוכל יבש ללא חוצץ ועוד שבפלטה אין אש גלויה שזה עוד סניף להקל ויש מי שמחמיר להניח האוכל בתוך סיר ולא ישירות על הפלטה וזו חומרה יתירה אך מ"מ רוב העולם לא מניח את האוכל ישירות על הפלטה אלא בתוך סיר ואם בכל זאת רוצים לחשוש לשיטה המחמירה אפשר להניח איזה מגש וכדומה על הפלטה ודיו בכך)
אמור לחכמה אחותי את וכו' וד"ל
_____________________________________
ככל שאני יותר יודע אני יודע כמה אני לא יודע
דימיון מודרך היפנוזה nlp ומדיטציה

חזרה לפורום
  #10  
ישן 17-09-2008, 18:14
  משתמש זכר channb channb אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 3,631
בתגובה להודעה מספר 9 שנכתבה על ידי ghostbuster שמתחילה ב "כל האומר על מותר אסור סופו לאמר על אסור מותר!"

המדובר שם על כלי שעל גבי הכירה או האש "מיחם שעל האש" ובמקרה זה אין מחזי כמבשל מכיון שאין הדרך לבשל על סיר המונח על גבי האש. אך על גבי הפלטה עצמה הדבר אסור לחלוטין ולא ידוע לי על מי שמקל בכך. אין מעשים אלו נעשים בכל יום בקרב היודעים את ההלכה.
פלטה נחשבת לדבר שרגילים לבשל עליו אין הבדל בין חימום משמעותי לבין בישול ממשי כפי שאנו רגילים לקרותו בישול. הגדרת הבישול ההלכתית שונה מהגדרתה בפי העם.
כמו כן יש סוברים דדינה כאש ממש ולכן היא חמורה מדינה של כירה ולא שייך בה גריפה וקטימה על אף שלא ניתן במציאות לשנות את מידת חומה
אנא עיין בספרים שהזכרתי שם הדבר ברור לאיסור. מעבר לכך לא אתווכח עוד בעניין.

עריכה:
החלטתי מפאת חשיבות העניין לצטט מעט מהספר שמירת שבת כהלכתה. בסימן א' סעיף י"ח הביא הנ"ל את עקרי איסור חזרה ואת התנאים שצריכים להתקיים כדי שיהיה ניתן לחזיר קדרה שהוסרה מעל האש. לאחר מכן בסעיפים כד- כ"ז דן הנ"ל בעניין הפלטה החשמלית ובסעיף כ"ח מפרש שדינה ככירה גרופה וקטומה זאת להוציא מדעת הסוברים שדינה כאש גלויה. ואף על פי כן כ'
"אין ליתן עליה לכתחילה בשבת קדרה שיש בה תבשיל ואפילו הוא מבושל כל צרכו ואפילו להפיג צינתו". דומני שציטוט זה מכריע את הוויכוח.

בנוגע לסעיף ח' שהזכרת יעויין שם במשנה ברורה סעיף קטן נ"ט שכ' חילוק זה במפורש והאריך להסביר שדין המיחם שעל גבי כירה שאינה גרופה וקטומה קל מדין כירה גרופה וקטומה בעצמותה
ציטוט:
מיחם שעל גבי האש - ואע"ג דאפילו בכירה גרופה מן האש לא שרי בסימן רנ"ג אלא חזרה אבל להניח לכתחלה אסור כמבואר שם בס"ה בהג"ה וא"כ הכא אע"פ שהמיחם שלמטה מפסיק בין הכלי ובין האש מאי הוי צ"ל דס"ל לדעה זו דהפסקת המיחם אפי' באינה גרופה עדיף מכירה גרופה דהתם הקדרה עומדת ע"ג כירה שהוא מקום שדרך לבשל תמיד ונראה כמבשל אבל בכאן שעומדת ע"ג קדרה שאין דרך בישול בכך ולכן שרי אף להניח לכתחלה:

כמו כן אין בכוונתי להגרר לויכוח אישי אך הפתיחה בה נקטת (ואת צנועים חכמה) נכונה לגבי כל אחד גם לגביך עצמך. אינך יודע עם מי אתה מתווכח ומהי השכלתו התורנית השתדל לכבד כל אחד ולענות בצורה עניינית בלבד.

נערך לאחרונה ע"י channb בתאריך 17-09-2008 בשעה 18:39.
חזרה לפורום
  #11  
ישן 18-09-2008, 01:53
צלמית המשתמש של ghostbuster
  משתמש זכר ghostbuster ghostbuster אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 18.09.07
הודעות: 672
שלח הודעה דרך MSN אל ghostbuster
בתגובה להודעה מספר 10 שנכתבה על ידי channb שמתחילה ב "המדובר שם על כלי שעל גבי..."

ציטוט:
אך על גבי הפלטה עצמה הדבר אסור לחלוטין ולא ידוע לי על מי שמקל בכך. אין מעשים אלו נעשים בכל יום בקרב היודעים את ההלכה.


לאט לאט ידידי אל תמהר להחליט מי יודע הלכה ומי לא
אנחנו לא נפלנו מהירח ואנחנו לא שומרים שבת מאתמול ולמדנו ושימשנו ת"ח ועינינו ראו ולא זר
ואני מכיר את הפסק של השמירת שבת ושם הוא אוסר דווקא בלח אבל ביבש מתיר ע"י סיר וכדומה
ואם אתה לא מכיר אז בו אני יכיר לך
ילקוט יוסף שבת כרך ג' הלכה נד וז"ל
אין בישול אחר בישול בדבר שכבר נתבשל כל צורכו. במה דברים אמורים בתבשיל יבש,אבל תבשיל לח אין לחזור ולחממו בשבת,אלא אם כן קיימים תנאי ההחזרה המבוארים לעיל בסמן רנג,דבתבשיל לח יש בישול אחר בישול.
לפיכך מותר לחמם בשבת תבשיל כנגד האש, אפילו מול אש גלויה, דכיוון שאינו נותן את התבשיל על גבי האש ממש יש לו היכר ולא יבוא לחתות בגחלים או להגביה את האש.

וכן מותר להניח תבשיל יבש על גבי קדרה המונחת על אש גלויה. או להניח הקדרה על פלאטה חשמלית,או על אש המוכסה בפח או מנוקב באסבסט, אף שהתבשיל יכול להגיע לחום שהיד סולדת בו. ואפילו אם התבשיל היה במקרר.
http://www.kipa.co.il/ask/show/3754
http://www.kipa.co.il/ask/show/102251

ציטוט:
כמו כן יש סוברים דדינה(של הפלאטה) כאש ממש ולכן היא חמורה מדינה של כירה ולא שייך בה גריפה וקטימה על אף שלא ניתן במציאות לשנות את מידת חומה

הנה לך ידידי עוד ציטוט מן הספר הנ"ל
ובדבר יבש יש להקל להחזירו על אש מכוסה או על פלאטה חשמלית, דבכהאי גוונא ליכא למיחש שמא יבוא להגביה האש, שהכיסוי מזכירו ובפלאטה הפח מפסיק בין חוטי החשמל הבוערים ובין הקדירה, וליכא בה דין דמחזי כמבשל ,דעדיפה מקדרה רקנית וכו' (וכן הבין מדברי המנ"ב ופמ"ג נגד סברת המ"א וכן בשו"ת ישכיל עבדי ח"ז ס'כ"ח אות ח' העלה שאין דין מחזי כמבשל שהרי ניכר שהפלאטה היא לשמוש לשבת וכו' ע"ש וכן דעת הרב עובדיה יוסף שליט"א שמאחר שאין דרך בישול בפלאטה וכו' ליכא למיחש ועיקר סמיכתו היתה על האיגרות משה שהובאה שם וכו' וכן פסק האור לציון ח"ב ס' שי"ח)

עיין פה סיכום
http://www.halachayomit.co.il/Defau...2&HalachaID=614

http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=95942 תשובת הרב הראשי לחולון אברהם יוסף שליט"א איזה קולא לא להאמין מתיר לחמם מרק בגרמא
ציטוט:
כמו כן אין בכוונתי להגרר לויכוח אישי


לא היה אפילו הבא אמינא להיכנס חלילה לויכוח אישי
פשוט מאוד כבודו בא פה והתחיל לדבר איתנו בשפה גבוהה ומחמיר עלינו כל מיני חומרות
בישיבה תמיד היינו מחממים פיתות על הפלאטה וחלות ושניצלים ומה לא ופתאום כבודו בא עלינו בלי להניד עפעף ואומר שלא אנחנו ולא הרבנים שלנו יודעים הלכה רק בגלל שכבודו לא מכיר
ומה גם שהשואל רק מתחיל כבר אתה רוצה להחמיר עליו
הנח להם לישראל
ומיני ומינך יתקלס עילאה
_____________________________________
ככל שאני יותר יודע אני יודע כמה אני לא יודע
דימיון מודרך היפנוזה nlp ומדיטציה


נערך לאחרונה ע"י ghostbuster בתאריך 18-09-2008 בשעה 02:12.
חזרה לפורום
  #12  
ישן 18-09-2008, 13:09
  משתמש זכר channb channb אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 3,631
בתגובה להודעה מספר 11 שנכתבה על ידי ghostbuster שמתחילה ב "[QUOTE] אך על גבי הפלטה עצמה..."

בתגובה הבאה אותה כתבתי (לפני שכתבת את תגובתך) הבאתי את שיטתו של הרב עובדיה יוסף. ואכן ציינתי שלא הכרתי אותה. עם זאת שיטתו מחודשת והיא מנוגדת לפסיקתם של מרבית רבותינו האשכנזים כמו החזון איש הגרש"ז אוירבעך האגרות משה (משום שהחמיר כמגן אברהם אף שיתכן ודעתו שפלטה אכן אינה ככירה) וכן כתבו כל הקיצורים בני זמנינו שמירת שבת כהלכתה אורחות שבת פסקי תשובות ושאר המחברים ההולכים בדרכם. גם הסתמכותו על האגרות משה בדבר הגדרתה של הפלטה אינה מושלמת מכיון שהנ"ל החמיר כדעת המגן אברהם שאוסר את החזרה בדבר יבש שהצטנן לגמרי. (הובא באג"מ ח"ד סימן ע"ד אות לא) הרב עובדיה הקל בעניין הגדרתה של הפלטה כדבריו ומאידך פסק להקל כשיטת הגר"א החולק את המגן אברהם ודלא כאגרות משה. (יעוין גם בשו"ת יביע אומר אותו הבאתי)

יחד עם זאת אתה מסרב להבדיל בין החזרה על גבי כלי שעל גבי הכירה שלגביו אין ויכוח ולכולי עלמא הדבר מותר שי"ח, ח כמו שהבאת, לבין החזרה על גבי הכירה עצמה שלכולי עלמא הדבר אסור אא"כ התקיימו תנאי החזרה המפורטים בסימן רנ"ג, ב . הנידון בין הפוסקים הוא לגבי הגדרתה של הפלטה, האם היא מוגדרת ככירה ואם כן יש לחוש בה למחזי כמבשל או שהיא מוגדרת ככלי שעל גבי כירה מכיון שאין הדרך לבשל בה ובעניין זה נחלק הרב עובדייה עם מרבית הפוסקים האשכנזים ובדבריו עוד כמה קולות א' לא חשש לדעת המגן אברהם שחושש משום בישול אף בדבר יבש שהתקרר לגמרי ב' הקל אף בתבשיל שרובו יבש ומקצתו לח.

השמירת שבת סבר שדינה ככירה גרופה וקטומה לאפוקי מדעת הסוברים שדינה חמור יותר ככירה שאינה גרופה וקטומה (דעת ישכיל עבדי ח"ה חאו"ח סי' ל"ד) תעיין גם בהערותיו וגם במקורות שהביא. הדברים מבוארים היטב בדברי הפוסקים במקורותיהם ואם אכן תתייחס לשורש הדין ותבחין שהחזרה (ללא התנאים) על גבי כירה אסורה ועל גבי כלי שעל גבי הכירה כמו מיחם הדבר מותר (באופנים שאין בישול) תוכל להבין שאכן בכך נחלקו בדינה של פלטה. אצטט עוד מדברי הרב יוסף בעצמו
שו"ת יחווה דעת חלק ב סימן מה
יש להקשות שהרי מרן השלחן ערוך עצמו התיר להניח בשבת תבשיל שנתבשל כל צרכו על גבי קדרת חמין או על גבי מיחם. וכבר עמד בזה בספר תוספת שבת (סימן רנג ס"ק מב) שלכאורה דברי השלחן ערוך סותרים זה את זה. ותירץ, שבקדרה ריקנית אסור מפני שנראה כדרך בישול לכתחילה, אבל על גבי קדרה מלאה מותר שאינו נראה כמבשל. וכן כתב הפרי מגדים, שלהעמיד התבשיל על גבי קדרת חמין או מיחם יש להתיר שאינו דומה למעמיד על גבי כירה, אבל כשהקדרה שעל האש ריקנית, שאינה עומדת שם אלא רק לסתום חום הכירה, דמי לכירה גרופה וקטומה שאסור לתת עליה תבשיל לכתחילה בשבת משום שנראה כמבשל. ע"כ. והסכים לזה במשנה ברורה בביאור הלכה (סימן רנג סעיף ג) בד"ה ויזהר. וראה עוד בחזון איש (בהלכות שבת סימן לז אות ט). ולפי זה המניח על גבי פלאטה חשמלית, דומה למניח על גבי קדרה ריקנית, שיש לאסור.
הנ"ל אמנם האריך להכריע להתר אך הפוסקים הנ"ל לא הכריעו כדבריו מלבד האגרות משה שהחמיר מטעם אחר כשיטת כמגן אברהם. אני ממליץ לעיין בתשובות הנ"ל ולא להתספק בדברי הקיצורים.

הקביעה שהדבר מותר ללא פקפוק אף היא אינה במקומה. להולכים בדרכי הפוסקים האשכנזים הדבר אסור לחלוטין ורק לאלו ההולכים בדרכו של הרב עובדיה בכל ענייניהם (וגם נמנעים מלקנות את הגרלות מפעל הפיס) מותר להקל בעניין זה. יעויין ביור"ד רמ"ב בעניין ההנהגה באופן שיש מחלוקת בין שני רבנים בדור ובקיצורו של הש"ך שם.

אצטט עוד מהמקור שהבאת
http://www.kipa.co.il/ask/show/3754
לדעת רוב פוסקי זמננו, אסור להניח אוכל יבש קר ישירות על הפלאטה, משום שהדבר נראה כבישול, כשם שאסור להניח ישירות על האש. אולם לדעת הרב עובדיה יוסף הדבר מותר, כיון שאין דרך לבשל על פלאטה. יש להדגיש שמחלוקת זו אינה תלויה בהבדל בין אשכנזים לספרדים, אלא בין פוסקי זמננו, שכאמור רובם אוסרים, כולל חלק גדול מהפוסקים הספרדים.

לא התכוונתי לדבר בלשון גבוהה דווקא. צורת הפסיקה הנכונה היא בהכרת הדבר משורשו, לכן סקרתי בקצרה את עיקרי הדינים ואת מקומם בש"ס ושולחן ערוך. אי אפשר ללמוד רק את ספרי הקיצורים ולהתיימר לדעת הלכות מורכבות כהלכות שבת, וכל שכן שלא ניתן לפסוק מהרשת. על אף שעברתי על כמה ספרי קיצורים מכריכה לכריכה אינני מסתמך רק עליהם בבואי לדון בהלכה למעשה שכן הדבר בוודאי יביא לידי שיבוש.

מדבריך אכן ניכר שלמדת בישיבה ספרדית אך בקרב אחריך האשכנזים המנהג והלכה שונים לגמרי ועליך לדעת גם את זאת.

נערך לאחרונה ע"י channb בתאריך 18-09-2008 בשעה 13:30.
חזרה לפורום
  #16  
ישן 17-09-2008, 22:45
  משתמש זכר channb channb אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 3,631
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי ghostbuster שמתחילה ב "שורה תחתונה?"

יש לדון עוד בעניין זה משום המובא בביאור הלכה (סימן רנג ס") בד"ה ובלבד שלא נצטנן לגמרי, שהמג"א שם מצריך שאפילו בדבר יבש כגון פאנדיש וכיו"ב צריך שיהיה קצת חם כדי שיהיה מותר להניחו על פני קדרת חמין וכיו"ב, אבל אם נצטנן לגמרי אין להתיר, משום דהוי כמניח לכתחלה ע"ג כירה בשבת. והגר"א חולק וסובר שבדבר יבש אפילו הוא צונן מותר. ודעת המשנ"ב שם כדברי הגר"א, שכיון דלא מחזי כמבשל בכה"ג, ואין בישול אחר בישול בדבר יבש, שפיר דמי, ושכן מוכח למעיין בדרכי משה. אמנם באגרות משה החמיר בח"ד סי' ע"ד אות ל"א החמיר בזה.

יעויין בשו"ת יביע אומר חלק ז - אורח חיים סימן מב ד"ה יא) כ' להקל בזה ושם הקל באמת בדין חזרה בפלטה והביא כמה פוסקים שמשמע לדעתו מהם שאין לחוש למחזי כמבשל בפלטה. ודעתו שאכן מותר להחזיר דבר יבש או אפילו אם רובו יבש לפלטה חשמלית בשבת אם הוא אכן מבושל כל צרכו אמנם הפוסקים האשכנזים לא הקלו בכך החזון איש, הגרש"ז אוירבעך וכן בספר שמירת שבת וכן בספר אז נדברו ח"ב סימן כ"ב ובעוד פוסקים. וכן מקובל בקרב הציבור האשכנזי החרדי וכן כ' בספר פסקי תשובות חלק ג' בסימן רנ"ג. (אציין שלא הייתי מודע לפסיקה זו של הרב עובדיה .)

באם הנך נמנה על הפוסקים כשיטת הרב עובדיה אכן אתה רשאי להקל בעניין זה. אך יעויין שם שהסתפק בדבר מתחילה ונראה שאף לשיטתו יש לסמוך על כך רק במקום הצרוך ולא כדבר יום ביומו. (לענ"ד יש לדחות חלק מראיותיו, ותורה היא וללמוד אני צריך, אך דיון שכזה יחרוג מאוד ממסגרת הפורום.)
חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 22:02

הדף נוצר ב 0.08 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר