31-12-2008, 20:52
|
|
|
|
חבר מתאריך: 02.06.07
הודעות: 6,176
|
|
א. הנושא של הלהב המתקדם מול הלהב הנסוג נחקר בפרוייקט קודם של סיקורסקי תחת השם ADVANCING BLADE CONCEPT. התפיסה פשוטה: אם יש לך רוטור קואקסיאלי, שבו שני הרוטורים מסונכרנים היטב ביניהם, אזי תמיד יהיה לך להב מתקדם אחד מכל צד, במקביל לשני, כך שהעילוי האסימטרי של כל רוטור לחוד יתאזן. זה אומר שאפשר, במידה רבה "להתעלם" מן הלהב הנסוג, ולהגיע למהירות גבוהה יותר.
ב. ישנם להבי מסוק עם קצה משוך, הבנוי להגיע למהירות על קולית. פרט לעיצוב אווירודינמי מתקדם, התאפשר לבנות להבים כאלה בזכות חמרים מרוכבים המקנים קשיחות רבה, וכן שימוש בטיטניום לשם השגת משקל נמוך וחוזק רב.
ג. תפיסה אחרת שכבר נוסתה רבות הוא עצירת הרוטור בהגיע המסוק למהירות מספקת, כך שישמש ככנף קבועה. זה מצריך וויתורים ופשרות לא פשוטים כגון שימוש בפרופיל כנף סימטרי הגורע מן היעילות של הכנף, מבנה ציר מסובך במיוחד, רוטור קשיח, המקשה על הניהוג, ומערכת תמסורת מסובכת המעבירה כוח הן לרוטור, הן לרוטור הזנב (שאותו צריך גם לעצור, או לוותר עליו כליל), והן למדחף לצורך הנעת המסוק/מטס קדימה.
|