
26-03-2009, 17:30
|
 |
|
|
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 10,153
|
|
|
בשימחה:
בתגובה להודעה מספר 34 שנכתבה על ידי ori שמתחילה ב "אנא תני לי את המיקום לציטוט המדוייק שבו כותב הרמב"ם שהמילה נועדה לצמצם הנאה ממין..."
למה תינוק נימול לשמונה?
שלש סיבות יש לגזירת התורה שמילה תהיה בימי הקטנות:
שאילו המתינו עד שיגדל אפשר שלא היה מסכים להמול .
שנית בעודו תינוק לא ירגיש כאב גדול בגלל רכות עורו וחולשת כוח דמיונו כי הגדול מתוך פחד דמיונו מהמעשה יתמלא רעדה לפני בצועו . שאילו השאירו את הקטן עד שיגדל, אולי לא היה עושׂה, שאין הוא כואב כמו שכואב גדול, בגלל רכּוּת עורו ובגלל חולשת דמיונו, כי גדול חושב לנורא וקשה את הדבר שהוא מדמה שיקרה, לפני שהוא קורה. השלישית - שהוריו של קטן מקילים בערכו בשעה שנולד כי הוריו מולידיו בהיותו עדיין קטן ביותר טרם התחזקה אצלם אהבתו , כי אהבתם מתגברת מיום ליום ואין אהבת האב והאם את הבן בעת לידתו כאהבתם אותו והוא בן שנה ואילו המתינו שנתיים או שלש מלמולו היה מביא הדבר לבטול מצות המילה .
(הרמב"ם מורה נבוכים חלק שלישי פרק מט) .
טעמי המילה ע"פ הרמב"ם:
המילה, לדעתי אחד מטעמיה מיעוט התשמיש והחלשת האיבר הזה כדי שימעט בפעולה זו ויתאפק ככל האפשר. וכבר חשבו כי המילה הזו היא השלמת חסרון בבריאה, ומצא כל מפקפק מקום לפקפק ולומר היאך נעשו הדברים הטבעיים חסרים עד שיצטרכו להשלמה מבחוץ, עם מה שיתבאר מתועלת אותו העור לאותו האבר. ואין המצווה הזו להשלמת חסרון הבריאה, אלא להשלמת חסרון המידות, ואותו הנזק הגופני הנּגרם לאיבר זה הוא הַמַּטָּרָה הַמכונת... אבל פחתה בה הלהיטות והתאוותנות המופרזים מכדי הצורך. והיות המילה ממעטת כוח הקשוי ואפשר אף מיעוט ההנאה, הוא דבר שאין בו ספק, כי האבר כאשר הוטף ממנו דם והוסר המגן שלו מראשית גדילתו אין ספק שהוא נחלש, ובפירוש אמרו חכמים ז"ל הנבעלת מן הערל קשה לפרוש, וזהו הגדול בסיבות המילה לדעתי".
(הרמב"ם - מורה הנבוכים, חלק שלישי, פרק מ"ט)
ועוד:
שצריך לקבוע למאמיני יחוד השם, אות אחת גשמי שיקבצם, ולא יוכל מי שאינו מהם לומר שהוא מהם, כי פעמים יעשה אדם זה, כדי להגיע אל תועלת, או כדי להתנכל על אנשי הדת הזה, אך זה המעשה, כלומר המילה, לא יעשנה אדם בו, או בבנו, רק מתוך אמונה אמיתית, כי אין זה רק שרט בשוק ולא כויה בזרוע .... וידוע גם כן רוב האהבה והעזר הנמצא בין אנשים שהם כלן בסימן אחד.
_____________________________________
|