לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 25-07-2009, 14:56
  jsphs7 jsphs7 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 11.07.08
הודעות: 1,033
הערכת משך חיים של F15,F16 משנות ה- 80

http://www.globes.co.il/news/articl...romErechMusafHP


טכנולוגיה של המאה ה-21 במטוס משנות ה-80

בניגוד לצבא האמריקני, צה"ל לא משבית את צי המטוסים הישן שלו או שולח מטוסים למדבר לעיתות חירום ■ 400 מיליון שקל הושקעו בפרויקט הארכת החיים של מספר דגמי מטוסים שכלל שדרוגי חומרה ■ "גלובס" התלווה לצוותים בבסיס חצור

25/07/2009, 10:40
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.globes.co.il/serve/images/convert_author.gif]
צחי הופמן
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://images.globes.co.il/images/site/iconsMarkArticle_ON.gif]



[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין:
http://images.globes.co.il/images/Site2/Articles/iton_01.png]

עיתון גלובס במתנה!



[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין:
http://images.globes.co.il/images/Site2/Articles/sms_01.png]

קבלו ניוזלטרים
והתראות SMS




[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין:
http://images.globes.co.il/images/Site2/Articles/twitter_01.png]

עקבו אחרינו בטוויטר
קראתם? ספרו בטוויטר



[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין:
http://images.globes.co.il/images/Site2/Articles/archive_01.png]

המאגר העסקי שלך
ללא תשלום




הגדל הקטן הדפס כתבה שלח לחבר עדכוני RSS לתגובות twitter !Digg it Del.icio.us הדלק בהZרקור


נושאים: חיל האוויר, מטוס, צה"ל

מה יכול לעשות צבא שמחזיק צי מטוסים ישן שחלקו בן 30 שנה, שלא יכול להחליף את כולו לחדש? בדיוק כמו בעולם המחשבים או הרכב, חיל האוויר בצה"ל עובר בימים אלו פרויקט שדרוג שמטרתו להאריך את חיי המטוסים ולשפר אותם מבחינה טכנולוגית. בסיומו, המטוסים הישנים מקודמים ברמת ההפעלה המבצעית שלהם. בפרויקט הארכת החיים והשיפור הטכנולוגי של דגמי המטוסים הבז והברק, שהפכו עם השנים כמעט לפריט מוזיאוני, שעליהם עובדים כרגע, צה"ל משקיע כ-400 מיליון שקל. למרות גובה ההשקעה, התהליך נחשב לחסכוני. עלות רכישה של מטוס אחד, למשל F15 (בישראל: בז), יכולה להגיע לכ-80 מיליון דולר, סכום ששווה לעלות הארכת החיים וההשבחה של כל המטוסים מאותו דגם בחיל האוויר.

40 שנה תוספת

"גלובס" הצטרף לצוותים שמבצעים את השדרוגים הטכנולוגיים בבסיס חצור, ובדק אילו טכנולוגיות חדשות ניתן להכניס למטוסים הישנים. "הפרויקט חוסך כסף לצה"ל. אם לא היינו מבצעים אותו, היינו צריכים להשבית מטוסים או להסתכן בטיסה בהם", אומר אל"מ חיים כהן, ראש מחלקת מטוסים בחיל אוויר.



drawBanners(g.almond.site,180,180,0,1,0);
"כרגע משביחים את ה-F16 (מטוס ברק) שהגיע לישראל בסוף שנות ה-80. פרויקט כזה יאפשר לו לפעול 20 שנים נוספות, כך שהוא יוכל לשמש אותנו במשך 40 שנה". מסכי LCD, הקלטות דיגיטליות

כהן אחראי על כל המטוסים בחיל האוויר מבחינת תחזוקה, לוגיסטיקה ותפעול בבסיסים. "אני קובע מתי המטוסים ייכנסו לביקורות ואת הזמינות שלהם. המחלקה שלנו מטפלת בארגון השוטף של ה-F16, F15, מסוקי קרב ומטוסי תובלה".

לחיל האוויר יש שני אבות-טיפוס של F16, הכוללים שדרוגי חיווט וחומרה. המטוסים שנמצאים בבדיקות אמורים לאפשר לצה"ל כבר בסוף השנה הנוכחית, לשדרג ולהשביח את שאר המטוסים מאותו דגם.

במטוסי הברק, אותם צה"ל משדרג בימים אלו, אפשר לראות שיפורים הכוללים החלפת מסכי ה-CRT הישנים הנמצאים בתא הטייס, למסכי LCD שטוחים ודקים. הסיבה לשינוי היא גם פינוי מקום בתא הטייס למוצרים אחרים, וגם שמסכים אלה קלים יותר לתחזוקה וניתן להעביר בהם מידע לטייס בדרך ברורה יותר. סיבה אחרת, פרוזאית יותר, היא שצה"ל מתקשה למצוא חלקי חילוף למסכים הישנים.

דוגמה נוספת בשיפורים במטוסי הברק, היא מעבר ממערכות אוטונומיות שנמצאות במטוס ולא מתקשרות עם חלקים אחרים, למערכות שמצליחות לתקשר עם שאר האמצעים המותקנים במטוס. הצורך לסנכרן בין כל הטכנולוגיות במטוס הוא לאפשר תחקור מפורט יותר במקרה הצורך.

לדברי סא"ל יריב חסר, רע"ן אוויוניקה, "אנחנו מבצעים כעת פרויקט של החלפת כל מערכות ההקלטה והתחקור במטוס. היום הן מופעלות באמצעות קלטות רגילות, ואנחנו עוברים למערכות הקלטה דיגיטליות".

סא"ל י', מפקד טייסת הקרב הראשונה, אומר כי "מלבד מערכות תחקור חדשות שיש לנו בברק, יש לנו כעת גם יכולות חדשות - כמו כוונת בקסדה - המאפשרות יכולות תקשורת ולחימה טובים יותר. כל יכולת כזו מגיעה מספק אחר, וכדי לחסוך בעלויות, חלק גדול מהיכולות נעשו בפיתוח של חיל האוויר עצמו, מה שמאפשר גם לקצר את התהליכים".

מעבר לרצון לשכלל את הטכנולוגיה במטוסים, נושא הבטיחות בהם הוא אחת הסיבות העיקריות בעטיין חיל האוויר צריך לשפץ את המטוסים. לצה"ל יש פורום בטיחות שעוקב אחרי מה שקורה בענף התעופה בעולם, כך שאם התרסק מטוס במקום כלשהו מחוץ למדינה, הוא יכול לבדוק אם יש קשר בין מטוסים שקיימים אצלו לאלה שהתרסקו.

"אנחנו גם רוצים לדעת אם נוהל התחזוקה של המטוס גרם לתאונה, בכדי להפיק לקחים אצלנו. יש לנו קשר חזק עם חילות אחרים בעולם בגלל זה, בעיקר עם צבא ארה"ב. בנוסף, אנחנו בקשר מאוד הדוק עם יצרני המטוסים", אומר כהן.

"בגלל הקשרים האלו, אנחנו נמצאים בחזית של הידע ויש לנו אפשרות לקבל החלטות נכונות על-מנת שנוכל להטיס את המטוסים שלנו בצורה נכונה ובטוחה".

בדיקת התעייפות

לדברי כהן, לחיל האוויר יש מטוסים שמחזיקים 30 וגם 40 שנה, כך מרגע שהמטוס יצא מקו הייצור שלו, הצבא עוקב אחריו בכל מיני שיטות, הכוללות בחלקן מכשירים שבודקים את מידת ההתעייפות שלו.

"למשל, מטוס יכול לבצע שעות טיסה רבות אם הוא טס באופן ישר בלבד, אבל אם באותן שעות הוא יבצע הרבה תמרונים, הוא יתעייף יותר.

"לכן, מדיניות האחזקה שלנו מותאמת באופן פרטני לכל מטוס. בסופו של דבר, הוא מגיע למקום שהוא מתעייף ואז אנחנו צריכים להחליט מה לעשות איתו. האמריקנים למשל, בנקודה הזו מעבירים חלק מהמטוסים שלהם למדבר, שם שומרים אותם למצב חירום". בישראל, אין את הלוקסוס הזה.

בעיה אחרת במטוסים היא הסדקים, שנוצרים כתוצאה משימוש קבוע וארוך. "יכול להיווצר מצב שאחד המטוסים נמצא כרגע עם סדק, אבל אני צריך להשתמש בו במצב חירום, ואני צריך להבין אם אני יכול להפעיל את המטוס הזה באופן בטוח", אומר כהן.

"אני חייב להבין אם מדובר בסדק שנמצא במקום קריטי במטוס או לא. באמצעות הידע שצברנו, אנחנו יכולים לקבל כאלו החלטות בזמן אמת. למשל, במלחמת לבנון השנייה היה לנו מטוס עם סדק שהרשינו לו לטוס, כי ידענו שהסדק מתפתח באיטיות".

שליטה בתקלות

ההחלטה של צה"ל להמשיך להפעיל מטוסים עם בלאי מסוים, נשמעת מפחידה, אולם לדברי כהן, הצבא לוקח מקדמי בטיחות כך שגם אם טכנאי יפספס משהו, הוא עדיין יהיה בטווח הביטחון. הדיאגנוסטיקה מאפשרת לנו גילוי מוקדם של בעיות. החוכמה פה היא הגישה הפרו-אקטיבית ולא לפעול רק שיש תקלות. יש לנו תקלות, אבל הן נשלטות".

לחיל האוויר יש גם מחלקות פיתוח פנימי, ויש פעמים בהן הוא מחליף חלק אלקטרוני ישן ומפתח לו חלקי חילוף חדשים במקום לרכוש אחר. השדרוגים שכוללים מחשבים חדשים ותצוגות חדשות למטוס, מאפשרות לטייס להשתמש במטוס בן 30 שנה, אבל להרגיש כאילו הוא יושב בתא טייס שדומה לזה שיצא לא מזמן מפסי הייצור.

"ביצענו תוכנית שנקראת 'חידוש נעורים' במסוק היסעור שהגיע אלינו בשנות ה-70", אומר כהן, "החלפנו לו את כל התמסורות בעזרת פס ייצור חדש שפתחנו בשבילו וכן את כל המבנה".

צה"ל הוסיף למסוק גם חבילה של אמצעי לחימה חדשים, הכוללת מחשב משימה עם מפה, שבעזרתה יכול הטייס לנווט. יכולת זו לא הייתה קיימת בדגמים הקודמים.

לדברי כהן, חיל האוויר מכין בעזרת השדרוגים האלו את המטוסים שלו לשדה הקרב העתידי.




בהמשך שיחות בפורום בדבר הצורך לרכוש F35. אם נעריך שיש מעל 100 מטוסים משנות ה- 80 הרי ה- 400 מליון ש"ח משמעותם פחות מ- 4מליון ליחידה.

משך הערכת חיים צפויה: עד שנות ה- 2025 פחות או יותר.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #2  
ישן 25-07-2009, 20:06
צלמית המשתמש של NehemiaG
  NehemiaG NehemiaG אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 17.03.07
הודעות: 11,647
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי jsphs7 שמתחילה ב "הערכת משך חיים של F15,F16 משנות ה- 80"

איזה הסבר קטן מעבר למה שאמר רמ"ח מטוסים על התעייפות וסדקים:
מאחר וחה"א מטיס את המטוסים שלו מעבר למעטפת שתוכננה על ידי היצרן (בעיקר בהיבט אורך החיים בשירות פעיל), יש צורך לאתר סדקים ולאפיין התעייפות עתידית ברמה שאף אחד אחר בעולם לא יכול.
כתוצאה מכך, חה"א מכניס לשימוש טכנולוגיות מהשורה הראשונה, במקרים מסויימים הוא החיל הראשון בעולם שעושה זאת באופן "מבצעי", ולא רק באבות טיפוס.
והאמת המעניינת יותר היא שחה"א מפעיל במקרים רבים מדיניות אחזקה קשוחה בהרבה מזאת המוכתבת על היצרנים, בגלל שלנו אין את הלוקסוס לאבד מטוס או לאבד טייס.

שדרוג הברק הוא פרוייקט מעניין ביותר, מעין MLU אוויוני.

השורות האחרונות על היסעור בעצם מסכמות את כל השדרוגים שנעשו ביסעורים, כולל יסעור 2000 ויסעור 2025...

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #3  
ישן 25-07-2009, 20:44
  jsphs7 jsphs7 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 11.07.08
הודעות: 1,033
תקנות יצרן לא אחת קשוחות ממה שהמוצר מסוגל בפועל
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי NehemiaG שמתחילה ב "איזה הסבר קטן מעבר למה שאמר..."

פעמים רבות היצרנים מגבילים את המפרט על מנת לתת לעצמם מרווח טעות.

אני מניח שמשהו סורק את המטוסים ברנטגן או דרך דומה, ממפה את הסדקים במבנה. מודד את ההתפתחות שלהם בזמן ומנסה לשערך את מידת הסכנה.

אני מקווה שיש איזה מודל מתמטתי שיודע לשקלל עומסים יחד עם התפתחות הסדקים.

בכל מקרה, אם אתה מצליח להעריך 15 שנים של מטוס שידרש להטיל 4 פצצות של טונה בבירות אתה חוסך המון כסף. לא כל המטוסים חייבים להיות מטוסי קו ראשון.

אני לא מבין במכניקה של סדקים. כך שכל מה שאני כותב זה בגדר הערכה בלבד.

קיימים מודלים להתפתחות סדקים דוגמאת מודל יאנג אבל אני מעריך שזה בטח פשטני מדי.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #4  
ישן 25-07-2009, 21:06
צלמית המשתמש של NehemiaG
  NehemiaG NehemiaG אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 17.03.07
הודעות: 11,647
בתגובה להודעה מספר 3 שנכתבה על ידי jsphs7 שמתחילה ב "תקנות יצרן לא אחת קשוחות ממה שהמוצר מסוגל בפועל"

מאחר ובכל שירות החובה שלי עסקתי בתחום, אני יכול להפנות אותך אל הערך "בדיקות לא הורסות" בוויקיפדיה למידע בסיסי יחסית:
http://he.wikipedia.org/wiki/בדיקות_לא_הורסות

בתעופה משתמשים בהרבה מאוד שיטות בדיקה לאיתור סדקים: אוטלרסאונד, זרמי ערבולת, נוזלים חודרים, חלקיקים מגנטיים, הקשה, ראיה, תרמוגרפיה, שירוגרפיה... והכי פחות אוהבים להשתמש ברדיוגרפיה (רנטגן) כי למעט יתרון בולט שלה (אפשר לראות סדקים באמצע חומר בעל גיאומטריה בעייתית לבדיקות האחרות, כשהוא מורכב על המטוס), זאת השיטה הכי מעצבנת לשימוש בתעופה - יקרה, איטית, מסוכנת, איכות מוגבלת...

בזמן התכנון היצרן בודק כל רכיב מבנה במטוס בשיטות הורסות ובמודלים ממוחשבים וכדומה, כדי לדעת תוך כמה זמן החלק ייכשל במאמצים ספציפיים.
לדוגמה: לוקחים קורה מהכנף, מכופפים אותה עשרות אלפי פעמים ומודדים כל הזמן את הסדקים המתפתחים בה כדי לדעת באיזה שלב היא תשבר או מאיזה שלב זה מסוכן לטיסה.
כך נקבעת מדיניות האחזקה הראשונית. יש רכיבים שצריך להחליף כל X שעות טיסה, אחרים שצריך לבדוק כל Y שעות טיסה, ואחרים שצריך להחליף אם רואים סדק, אם יש נזילה, אם נפגעו ברמה מסויימת ועוד ועוד.
למשל: להבי מנוע שנפגעו מגוף זר יכולים לעבור שיוף ולהיות שמישים כל עוד באותו להב השיופים לא עבור את הגודל Z המוגדר בספרות היצרן.
אחר כך מגיע הנסיון בשטח, ותמיד צצים כל מיני סדקים חדשים. ממה שאני שמעתי, בארצות צפון אירופה כמעט תמיד יהיו תופעות סידוק וכשלי מבנה שלא נמצאו במקומות אחרים.. אחרי שיש אירוע כזה, המידע מועבר ליצרן, שמפיץ את זה הלאה לשאר המפעילות של כלי הטיס, בצירוף להתייחסות שמכתיבה מדיניות אחזקה מסויימת. חיל האוויר המפעיל יכול להחליט שהוא לא לוקח סיכון ומקשיח את מדיניות האחזקה עוד יותר.
כך למשל יכול חה"א המצרי להחליט שבגלל שלנורבגים התרסק F-16 בנחיתה הוא מחליף את כל כני הנסע של אותו הדגם, למרות שלוקהיד מרטין הכתיבו רק בדיקה אחת ל-X שעות טיסה.

כל זה יפה כל עוד אתה נמצא בתוך מגבלות היצרן, אבל ברגע שעברת את שעות הטיסה שהגדיר היצרן..
נניח ש-F-16 מבלוק 20/25 נועד לטוס 4,500 שעות טיסה. אתה הגעת ל-4,000, ורוצה להיות מסוגל לטוס עד 5,500. ליצרן אין מושג מה יקרה למטוס מכיוון שהוא הפסיק את ניסויי ההתעייפות ב-4,600 שעות טיסה (מחושבות). אז אתה לוקח מטוס, ומעביר אותו בדיקות כאלה ואחרות, בודק את המבנה של המטוס במודלים ממוחשבים או אחרים, וככה אתה יודע איפה להתמקד מרגע שהמטוס עבר את ה-4,500 שעות טיסה.
זה יכול להתבטא בכך שיחליפו פריטים בתדירות מסויימת, או שיחליטו להחליף פריט מבנה מסויים (נניח הגה גובה) לכל מטוס שעובר 4,000 שעות טיסה, או שיחליטו לבצע בדיקות חדשות לאיזורים מסויימים בתדירות מסויימת, או שיחליטו שהמטוס לא יטוס בתצורה שעוברת X משקל, נניח.

אז כן, באופן כללי אתה בהחלט צודק .

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 20:41

הדף נוצר ב 0.07 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר