דו"ח: לעובדה אסור לשמש שדה תעופה בינלאומי
דו"ח: לעובדה אסור לשמש שדה תעופה בינלאומי [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif] מאת זוהר בלומנקרנץ
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif] כך עולה ממסקנות חקירה של אירוע בטיחות טיסה חמור, שבו נחת מטוס בטעות על מסלול הסעה במקום על המסלול הנכון [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/printed/P151109/t.0.1511.20.1.9.jpg]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif] שדה התעופה ''עובדה'' בנגב.
לפי הדו''ח, המקרה שבו נחת מטוס ארקיע במסלול להסעת חיילים עלול היה להסתיים באסון המוני [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif] תצלום: הנריק הנדלבאך
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]
שדה התעופה עובדה אינו כשיר לשימוש מלא של התעופה הבינלאומית האזרחית, בגלל הליקויים והמפגעים הבטיחותיים בו, על אף שהוא משמש שדה תעופה אלטרנטיבי לנתב"ג - כך עולה ממסקנות חקירה שהסתיימה בסוף השבוע של אירוע בטיחות טיסה חמור, שבו נחת מטוס בטעות על מסלול הסעה במקום על המסלול הנכון, בפברואר.
מממצאי דו"ח צוות הבדיקה, בראשות חוקר תאונות אוויריות ראשי במשרד התחבורה, יצחק רז, עולה כי התקרית החמורה מסווגת כאחריות אישית של הטייסים, עם תרומה של אנשי ניהול ופיקוח טיסה. "באירוע נפרצו כל מעגלי האבטחה הבטיחותיים", נקבע, "וההבדל בין תקרית חמורה לבין תאונה גדולה, היה עניין של מזל בלבד".
מדובר במטוס מדגם דאש 7 של חברת ארקיע שהגיע ב-10 בפברואר השנה בצהריים לנחיתה בעובדה. באותו זמן היתה הראות מוגבלת ונשבה רוח מערבית חזקה. המטוס, שהיה ריק מנוסעים והגיע לאסוף חיילים, החל את תהליך הגישה למסלול המערבי, מתוך שלושה מסלולים מקבילים. לאחר יצירת קשר עין עם המסלול והנמכה אליו, הבין הצוות כי אינו נוחת במסלול הנכון וביקש ממגדל הפיקוח לנחות על המסלול המרכזי. פקח המגדל, שלא יצר קשר עין עם המטוס, אישר נחיתה על המסלול המרכזי. לאחר הנחיתה, הסתבר לפקח ואחר כך לצוות, כי המטוס נחת לבסוף על המסלול המזרחי, המשרת אך ורק את התעופה הצבאית. בשעה שקדמה לאירוע חצו את מסלול ההסעה חיילים וכלי רכב גדולים.
"שדה תעופה עובדה הוא שדה בינלאומי חליפי מוגבל לנתב"ג, עקב אי-התאמתו המלאה לתקני - ICAO ארגון התעופה האזרחית הבינלאומי - כמו רמת כיבוי אש, תאורת מסלולים והיעדר תהליכי הנמכה מדויקים לגישת מכשירים. הליקויים והמפגעים הבטיחותיים והתשתיתיים של עובדה, יחד עם היעדר תהליכי גישה ממוכשרים, מגבילים בפועל את השימוש האזרחי בשדה זה כשדה משנה בינלאומי חלופי", נאמר בדו"ח.
יתרה מכך, "העובדה כי מתקן - ILS מתקן לנחיתה אוטומטית של מטוסים - נרכש לפני למעלה משנה על ידי רשות שדות התעופה (רש"ת) וטרם הסתיימו הסיכומים להתקנתו, פוגעת בבטיחות, מסכנת, ללא צורך, מטוסים שנוחתים בעובדה ומשמשת דוגמה חיה להיעדר מנגנון הכרעה לפתרון סוגיות כאלה".
הדו"ח חושף עוד כי "המטוס נחת על מסלול ההסעה שבאורח מקרי היה פנוי. רק לאחר תחילת הפינוי, התחוור לצוות הטייסים מה אירע. למרות האמור, אסף הצוות את הנוסעים שחיכו בטרמינל והטיסם לשדה דב בתל אביב, מבלי שטרח לדווח קודם לחוקר הראשי ולמפעיל ומבלי שדאג לשמור את הקלטות. המשך המשימה והמראה עם נוסעים, חזרה לשדה דב, מבלי לדווח מיידית לחוקר הראשי, נעשה מתוך שיקול דעת מוטעה, שהיה גם מנוגד לתקנות".
מסקנות הדו"ח אף מתייחסות לעובדה שמדובר היה בקברניט מעל גיל 65 וקובעות, כי "הסבת טייסים בגיל מבוגר, למטוסים מדגמים חדשים או 'קשים לתפעול', החזרתם לטוס במטוסים שלא טסו עליהם זמן רב או העברתם למושב 'ימני', טעונה בדיקה על בסיס אישי, כדי למנוע מקרים היכולים להוות מקור להתרחשות אירוע בטיחותי. רצוי להשאיר טייס מעל גיל 60 בסביבת העבודה המוכרת לו".
לבסוף נקבע במסקנות הדו"ח, כי "מעמד הטיסה של מטוס אזרחי, עם צוות אזרחי, כשזו מבוצעת לצרכים צבאיים, אינו מוגדר באופן ברור די הצורך, בדגש לתפעול בשגרה. במקרה הנדון, למשל, לא התייצב פקח אזרחי במגדל עובדה, לצורך הנחתת המטוס שם, כפי שנדרש בכתב ההסמכה בין רשות שדות התעופה (רש"ת) לחיל האוויר".
בין ההמלצות המרכזיות בדו"ח: "לפעול להשלמת מערכת התאורה של כל המסלולים בשדה עובדה, לרבות אורות גישה; לסימון המסלולים ולתיקון השילוט בהתאם לתקן ICAO; לתכנן וליישם גישות מכשירים ישימות, לפחות לשניים מארבעת המסלולים, בעדיפות למסלול 'המרכזי'; להציב באופן קבוע פקחים אזרחיים, אפשרי מאילת, בשדה התעופה עובדה, 24 שעות ביממה ולפעול עד אז לשיפור תנאי עבודתם ומנוחתם בעובדה עד למתן פתרון כולל; להגביל את שדה התעופה עובדה למטוסים בגודל המרבי המתאים לקטגוריה של מערך כיבוי האש (כיום קטגוריה 7) או לפעול להתאמת הקטגוריה לנדרש".
מרש"ת נמסר בתגובה כי "הדו"ח אינו מתייחס לטיסה אזרחית ויישום ההמלצות הכלולות בו מותנה בהנחיות שרש"ת אמורה לקבל מהגורמים הרגולטוריים, כלומר רשות התעופה האזרחית. רש"ת תיישם כל המלצה שתתקבל בעניין".
http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1128240.html
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]
|