לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ברוכים הבאים לפורום "סקופים וחדשות". להזכירכם, יש לתת כותרות ענייניות לאשכולות אותם אתם פותחים. אני רואה בפורום מעין "היד פארק" שבו יש מקום לכל הדעות. לדבר אחד לא אסכים - לחריגה מחוקי הפורום. חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חדשות ואקטואליה > סקופים וחדשות
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #6  
ישן 04-04-2010, 18:19
  קגנס מנהל קגנס אינו מחובר  
מנהל
 
חבר מתאריך: 31.07.06
הודעות: 14,967
זה מלמד על העמידות של סטריאוטיפים מסויימים בחברה הישראלית
בתגובה להודעה מספר 5 שנכתבה על ידי פסטן שמתחילה ב "אני חושב שהסקרים האלה חסרי..."

ובקטע הזה יש לי אנקדוטה-
לפני שנים רבות הייתה לי מערכת יחסים עם בחורה מהקצה השני של העולם. פעם בשיחה על צבא היא פתאום זרקה שהמרוקאים (ולא מדובר בישראלים ממוצא מרוקאי או "אפרו-ישראלים") אלא מרוקאים-מרוקאים) הם בטח החיילים הכי טובים. שאלתי למה והיא הסבירה לי שכל המרוקאים שפגשה באירופה היו מאוד אגרסיביים ועל כל דבר היו מוציאים סכין...
מעבר לכך, אני חייב לציין שאף אחד מהישראלים ממוצא מרוקאי שהכרתי, כולל בני המשפחה שלי ממוצא זה, לא ענה על הסטריאוטיפ הזה. מעבר לכך, יש קבוצות בחברה הישראלית ,בעיקר מקרב יוצאי חבר העמים, שעבורם "מרוקאי" זה שם קוד לכל הישראלים ממוצא מזרחי או ספק-מזרחי שיש להם מאפיינים תרבותיים מזרח תיכוניים. גם אתזה צריך לקחת בחשבון כשבוחנים סקר כזה, ממש כשם שצריך לקחת בחשבון שלכל סקר צריך להתייחס בעירבון מוגבל עד שבוחנים לעומק את האופן שבו נערך.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #10  
ישן 06-04-2010, 15:27
צלמית המשתמש של פסטן
  פסטן פסטן אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 14.12.09
הודעות: 9,751
בתגובה להודעה מספר 9 שנכתבה על ידי קגנס שמתחילה ב "האמת? לא הבנתי"

הפוך, אני יכול לטעון שלא מדובר בסטראוטיפ אלא בראייה נכוחה ומפוכחת של המציאות
שנובעת מניתוח מורכב ומדויק של הנתונים. 38% עונים כך לא בגלל דעה קדומה, אלא
מכיוון שזה נכון. זה כל-כך נכון וברור לכולם, שרק החשש מכך שיתייגו אותם כ"בעלי דעה
קדומה" גרם לכך שלא הרבה יותר מ-38% לענות כך.

זה סטראוטיפ רק אם הוא לא נכון. בלי שיתנו לנו נתונים על תרומתם של המרוקאים לאלימות
בחברה הישראלית, אין לדעת איזו פרשנות קרובה יותר למציאות - שלי או שלך.

מה השלב הבא?
38% מהנסקרים חושבים שמחבלים ערבים ביצעו יותר פעולות טרור בארץ ממחבלים בני
עמים אחרים. גם זו דעה קדומה? בטח קוזו אקומוטו וחבריו הם הרוב...
38% מהנסקרים חושבים שלסינים יש עיניים מוארכות. גם זה סטראוטיפ?
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #14  
ישן 06-04-2010, 17:42
צלמית המשתמש של פסטן
  פסטן פסטן אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 14.12.09
הודעות: 9,751
בתגובה להודעה מספר 11 שנכתבה על ידי קגנס שמתחילה ב "סטריאוטיפ הוא הכללה מוגזמת גם אם יש לה בסיס מציאותי כלשהו"

זה שלך לא ידועים הנתונים ולך אין בסיס עובדתי לטענה כזו לא אומר שכלל אין בסיס עובדתי לטענה.
אולי ל-38% דווקא יש נתונים ובסיס עובדתי.

אולי זה סטראוטיפ ואולי זו עובדה. אין לך נתונים תומכים ואין לך נתונים מפריכים. בהינתן העדר גמור
של נתונים השאלה בלתי-ניתנת להכרעה. הניסין להכריע אותה לכיוון אחד (סטראוטיפ) ללא נתונים שקול
לחלוטין מבחינה לוגית לניסיון להכריע אותה לכיוון האחר (טענה נכונה עובדתית) ללא הנתונים - ושניהם
מופרכים וחסרי ערך.

על סמך מה אתה אומר שלאנשים בסקר "אין כלים מחקריים" לטעון את הטענה?
ואפילו בהנחה שאתה צודק, אין לך גם כלים מחקריים כדי "לאשר" את הטענה שלי לגבי המחבלים
הערבים - ובדיוק כמו שלא היה לך צורך ב"כלים מחקריים" כדי לטעון טענה שהיא נכונה באופן כל כך
גלוי וברור, אולי זה גם המצב עם המרוקאים...
יכול להיות גם שלא. אבל בהעדר הנתונים, כל הסיפור הזה הוא מילים ריקות באוויר.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #15  
ישן 06-04-2010, 18:44
  קגנס מנהל קגנס אינו מחובר  
מנהל
 
חבר מתאריך: 31.07.06
הודעות: 14,967
נו, באמת
בתגובה להודעה מספר 14 שנכתבה על ידי פסטן שמתחילה ב "זה ש[b]לך[/b] לא ידועים..."

האם אתה רוצה להתווכח על לוגיקה פרופר או על המציאות?
ת'כלס, כפי שכתבתי לגל, רובנו לא בודקים באופן שיטתי איזו עדה היא X או Y. אנחנו פשוט מקבלים מה שאומרים סביבנו, ממש כשם שפולנים בחלקם הגדול מקבלים את הטענה שכל היהודים חמדנים רודפי בצע ומחזקים את זה באיזה בנקאי יהודי שיצא להם פעם להתקל בו. אני לא מוצא שום סיבה מציאותית להניח שאותם 38% יודעים משהו על המציאות בישראל יותר ממני.
מי שעליו מוטלת חובת ההוכחה הוא מי שמעלה את הטענה שמרוקאים הם יותר אלימים מאחרים, ויש דרכים להוכיח את זה אם זה נכון. בוא נגיד שהנתונים שאני מכיר מצביעים על עדה אחרת בישראל שיותר מבניה יושבים בכלא על עבירות אלימות.
ואם 38% יגידו שהאתיופים טיפשים? אני באמת צריך לספר לך איזה ערך מדעי יש לטענות שמבוססות על אקדוטות אישיות ועל "הרי כולם יודעים"?
הדוגמא של המחבלים לחלוטין לא רלבנטית. המציאות היא ש99% ממי שמבצעים פיגועים הם ערבים וזו מציאות שיש לה סיבות מאוד ברורות ושכל מי שחי בישראל נתקל בה באופן שוטף. זה מקביל בערך לזה שהשמש שוקעת בערב. אם המצב היה דומה עם מרוקאים (שכמעט כל מקרה אלימות מדווח בישראל היה מבוצע על ידי אנשים ממוצא מרוקאי) היה מקום לחשוב שלא מדובר בסטיגמה אלא מסקנה הגיונית מהנתונים. בפועל, דיווחי האלימות שאני נתקל בהם (ואני די עוקב אחרי החדשות הפליליות בישראל וגם הייתי מעורב באכיפת החוק בזמנו) הם של ערבים, ישראלים ממוצא חבר העמים לגווניו ובני עדות שונות ומשונות-מאתיופים ועד תיימנים ופרסים וגם מרוקאים טריפוליטיאים ותוניסאים.
ומעבר לכל דבר אחר-סטיגמה זה פשוט עניין מזיק, אפילו אם יש לה בסיס מציאותי, ואפילו בסיס מציאותי חזק. רבים מחברי כל קבוצה לא עונים לסטיגמה או עונים לה מסיבות אוביקטיביות. עצם הסטיגמה גורמת להם לנהוג בהתאם לה וזה לא טוב להם ולא טוב לחברה בכלל. ראיתי את זה בישראל (ע"ע "אנחנו מלוד אנחנו נעלים אותך") וראיתי את זה גם בארה"ב.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #17  
ישן 06-04-2010, 01:47
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
"תחושה פיקטיבית אצל הקורא" זו בדיוק המטרה!
בתגובה להודעה מספר 5 שנכתבה על ידי פסטן שמתחילה ב "אני חושב שהסקרים האלה חסרי..."

למה הרי דווקא היום בחרו להביא סקר זה? משום שעכשיו המימונה שזה לא רק חג של יוצאי מרוקו, אלא גם נקבע ע"י העיתונות הישראלית (לפני עשוריים למיטב זכרוני) כ"חג הפיוס הישראלי" - שהרי לטעמם של העיתונאים, "המרוקאים" אוהבים שאוכלים את מה שהאמא שלהם מבשלת, וגם לובשים כמה בדים צבעוניים (או שזה בחינות???) ולכן אם נציגי "ישראל הנאורה" יאכלו מולטה של "ישראל הריגשית" אז יאללה סולחה.

עכשיו עברו 20 שנה וצריך לרענן את המיתוס: המימונה כבר חקוקה בסלא כ"חג כלל ישראלי", ולכן צריך להעכיר את האווירה. אז כמו שכשיש אסום אבל אסור לפרסם, יש להם דרכים להגיד "אני יודע אבל אסור לי לכתוב", אז ככה כשיש חג שהפך די מקובל על כולם - וזה כמובן מאוד מפריע לעיתונאינו (האשכנזים אשכרה הוכיחו שלא רע להם עם המופלטות, ויותר מאשר שנה ורבע ברציפות) - צריך ללכלך. אז איך מלכלכים? עושים כזה סקר.

לקראת ה-9 למאי אני מהמר על סקר שתוצאתו "82% מהישראלים חושבים שלעליה מברה"ב יש זיקה לעליה בצריכת אלכוהול וזונות".

לקראת הסהרנה יתפרסם סקר "32% מהישראליות הצהירו שהן מאמינות בסלוגן "מה אתה כורדי?" כמשהו שמאחוריו מציאות.

וכו' וכו'
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #19  
ישן 05-04-2010, 00:41
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Segmany שמתחילה ב "סקר מעריב: 38% מהישראלים סבורים שהמרוקאים תרמו לאלימות בחברה הישראלית יותר מעדה אחרת"

יוצאי מרוקו סובלים מקללת ה"עדה הגדולה" – מדובר על העדה (ההומוגנית במידה רבה. ני מניח שיוצאי ברה"מ הם עדה גדולה יותר אם מורידים את רף ההומוגניות) הגדולה ביותר בישראל – ויותר מכך: זו שבניה התקבצו (ברובם) בישראל בפרק הזמן הקצר ביותר (פחות מ-20 שנה). גם אם ישנם מאפיינים מסויימים של יוצאי התפוצה, הרי שללא ספק במקרה של "המרוקאים" הם זוכים לייצוג יתר בגלל כמה סיבות:


  • גם "רבע" מיוצאי העדה זו עדיין כמות גדולה של אנשים מה שאומר שגם קבוצת מיעוט בקרב העדה יכולה להראות כתופעה דומיננטית (תופעה דומה מביאה לסטיגמות שליליות על העליה מרוסיה)
  • מסיבות של מבנה חברתי ואופי העליה לישראל בני העדה המרוקאית "נדחפו" לנישה שניתבה את חלקם לכוונים מסויימים, כמו גם העצימה תופעות אחרות.אחוז יותר גדול מבני העדה (שכאמור היא ממילא גדולה מאוד) היו למעשה בני "דור אבוד" מבחינת הדינמיקה של "כור ההיתוך": הרבה יותר מאשר בקרב כל עדה אחרת שמוצאה בארצות ערב.
  • מאחר ומדובר על עדה עם מנהגי תרבות בעלי "ארומה" חזקה מאוד, וכן עולם מנהגים מאוד מקיף ודומיננטי היא נמצאת לכאורה תמיד בפוקוס – מנסיוני בחיים עדיף שלא יבחינו בך בכלל, מאשר שיבחינו בך 7/24. שכבה מסויימת מהעדה יצרה מראית עין של בידול, או דומיננטיות בקרב אגף חברתי מסויים (הכל למראית עין, אבל העובדה היא שכולנו חושבים שזה ככה) ומאחר וזו עדיין קבוצה די גדולה מספרית, אפילו שאר העדה, שהם הרוב, לא מצליחים למחוק רושם זה. מעבר לסטיגמות של יוצאי אירופה כלפי ה"מרוקאים" – סטיגמות שמקורן עוד בימי אותה כתבה אומללה ב"הארץ" ב 1949 על מה שרואה הכתב במעברה, או מחברות המלחמה של בן גוריון, ישנן גם סטיגמות מאוד חזקות מצד כמה עדות "מזרחיות" אחרות, וכן סטיגמה מאוד חזקה של "מרוקאים על מרוקאים" (אני נתקל בזה הרבה, וזה מאוד מביך אותי תמיד. נתקלתי בראשי צוות בעבודה שאמרו בקול שלא יקלטו "מרוקאי" כי הם מרוקאים שההורים שלהם ברחו מקריית גת והם יודעים "עם מי יש להם עסק", נתקלתי בחיילים חברים בפלוגה שאמרו על מ"מ שהוא מרוקאי ואסור היה לתת לו "דרגות" כי "אני מרוקאי ממושב תירוש ואומר לך שמרוקאי עם דרגות זה "עבד כי ימלוך", וכמה וכמה פעמים שמעתי ממכרות שהיו ממוצא זה וטענו ש"לא יתחתנו עם מרוקאי מה שלא יהיה, כי X ו Y ".)
  • מאחר וכל מי שחי פה מכיר את הסלנג שבמסגרתו "מרוקאי=חמום מוח". הוא בשימוש מתמיד, ואפילו בשימוש רב מאוד אצל יוצאי העדה (לא פעם ממש בצחוק): אני חוזר לכלל שכתבתי כמה פעמים: מי ששולט בטרמינולוגיה, שולט במידה רבה במציאות.
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #20  
ישן 05-04-2010, 01:03
  משתמש זכר shruki shruki אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 23.10.08
הודעות: 25,344
בתגובה להודעה מספר 19 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "[font=Arial]יוצאי מרוקו..."

בוא נהיה קצת לא PC- התרבות ממדינות ערב שונה מהתרבות במדינות אירופה. כל עניין ה"כבוד", הערצת כוח, להבים וסכינים. יהודי ממדינה ערבית יספוג מטען שונה מיהודי ממדינה אירופאית. בנוסף- מדינות ערב מפגרות לעומת מרבית מדינות אירופה, אז הגיוני שיגיעו יהודים פחות משכילים ממדינות שכאלו. כל זה מצטרף לעובדה שהשלטון בארץ היה בהגמוניה אירופאית, אוכלוסיות פחות משכילות הן לרוב עניות יותר, עם אחוזי פשע רבים יותר, וכל העובדות והסטיגמות הללו מצטרפות אחרי זמן קצר לדעה השלילית על עדות המזרח. זה עצוב, אבל אל תחשוב שאין בזה גרעין של אמת.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #21  
ישן 05-04-2010, 01:10
צלמית המשתמש של looklook
  משתמש זכר looklook looklook אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 29,140
צריך לזכור קצת את ההיסטוריה.
בתגובה להודעה מספר 20 שנכתבה על ידי shruki שמתחילה ב "בוא נהיה קצת לא PC- התרבות..."

בניגוד למדינות כמו עיראק (משם עלו רוב היהודים) ופולין (כנ"ל) במדינות צפון אפריקה הייתה תופעה (לא מוחלטת אבל בכל זאת קיימת) של התפצלות - העשירים והמשכילים היגרו למערב והיתר לישראל. אבל מאז חלפו 50 שנה. אני לא חושב שיש טעם להתעסק בזה יותר מדי.

עריכה : אם תשים לב, מדי פעם מראיינים לאיזה שרותרום/רדיו/תוכנית טלוויזיה נער מצרפת ממוצא מרוקאי שעלה במיוחד כדי להתנדב לצה"ל וצוות התוכנית מתפלא מהאצילות שלו באופן מוגזם. טוב שלא שואלים אותו אם הביא סכין לאולפן..
מה שמוכיח שהאלימות היא לא עניין גנטי.
_____________________________________
“Much of the social history of the Western world over the past three decades has involved replacing what worked with what sounded good”


תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #24  
ישן 05-04-2010, 01:53
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
בתגובה להודעה מספר 21 שנכתבה על ידי looklook שמתחילה ב "צריך לזכור קצת את ההיסטוריה."

גם מיוצאי עיראק רבים מהשכבות העליונות של החברה דילגו על ישראל. האמת? יהודיעיראק עלו לישראל, מבחינה פיסית, במצב שבמקבילה רפואית נכנה אותו "טראומה" - הועלועל מטוסים בזמן קצר ונחתו בישראל. דווקא הדוגמא של יהודי עיראק "לא טובה" מפנישנתוני הפתיחה שלהם מבחינת צורת העליה ואופי הקליטה היו אפילו גרועים מאלה של יוצאימרוקו.



ישנו קבעון מחשבתי שבשנות החמישים "הכל היה מעברות, מחנותמעבר ומושבים", אבל האמת שהעולם היה מורכב יותר: מי שהיה "ממזר" (=קצת מתוחכם) יכלדי מהר לשפר את מצבו, ומי שהביט למעלה באמונה שאלוהי ההגינות יעזרו לו (ואני לאמעביר עליו ביקורת!) נשאר הרחק מאחור. איך אתה חושב קמו שכונות כמו התקווה או עזרא? (אני לא מתכוון לייסודן, אלא לצמיחתן) יוצאי עדות המזרח לקחו את הרגליים ועזבו אתהמושבים הנידחים בהם שוכנו - עזבו למרות שהיו פקודות למשטרה הצבאית לא לתת להםלעזוב. הייתה גם מדיניות שונה של "סוג הכפפות" לטיפול בכל עדה ועדה (גם בקרב יוצאיאירופה), כמו גם לא פעם דינמיקה של "ותיקי עדה מול החדשים" שגם יצרה לא מעט בעיות (במיוחד עם יוצאי תימן). העדה המרוקאית נתפסה כנחשלת, עצלנית מבחינת הירתמותה למאמץהלאומי - אנטי תזה לכל חזון שחשבו עליו. במידה מסויימת הם נתפסו כמו שהאתיופיםנתפסים היום, או עד לא מזמן - "פרוייקט לאומי", לא זרם שאמור לתרום את ההשפעה שלוע"י הטמעות בתרבות, אלא פשוט להתמוסס בלי להותיר עכבות. זו לא שאלה של "אשם לא אשם" או "טוב לא טוב", אלא מצב שבו קרה וחלק מיוצאי מרוקו "נפלו בין הכסאות" - בעידן שבולא היו רחמים למי שהשתרך מאחור. הייתה כאן פאשלה בסופו של יום - לא רקבגלל ש"לא יפה לעשות ככה" (נו.. לך תספר לאנשים בשנות החמישים – עדיין עידן האמונה ב"הנדסה חברתית" – שזה "לא יפה") – אלא גם משום שהעדה המרוקאית הייתה ענקית וטיפשי היה לחשוב שתוטמע ללא היכר ותותיר מאחור מורשת תרבותית שקיימה אותה בכבוד. בעצם בעניין זה אפשר לזהות די בקלות את דפוס המחשבה שמאחורי הציונות האירופית: אם התרבות שלנו (שלא באשמתנו, אבל זו עובדה) עלתה לשמיים בארובות אושוויץ וירדה לאדמת הבוץ של ליטא ובלארוס כמעט בין לילה, והנה אנחנו כאן רוקדים הורה ומאושרים (וגם ניצחנו חמישים מליו ערבים בדרך וגירשנו את הבריטים), אז ברור שהמרוקאים יפטרו מהתרבות שלהם, אפילו בהתנדבות.



אני לא בטוח שגישה "חיובית" יותר כלפי תרבויות ומטען חברתי של כמה עדות הייתה משיגה תוצאות טובות יותר ממה שיש לנו ממילא, אבל היא הייתה חוסכת מרירות של עשרות אם לא מאות אלפי אנשים.
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #25  
ישן 05-04-2010, 01:18
צלמית המשתמש של Au79
  משתמש זכר Au79 Au79 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 04.05.04
הודעות: 10,227
Facebook profile
בתגובה להודעה מספר 20 שנכתבה על ידי shruki שמתחילה ב "בוא נהיה קצת לא PC- התרבות..."

אוכלוסיות שעלו בחוסר כל (כי חלקן ברחו ולחלקן לא ניתן להוציא כל סחורה מארץ המוצא שלהן) ואז שוכנו במעברות
הן בהחלט יותר עניות. איך עלית על זה?

משפחתי מצד אמא היו כאלו, אוכלוסיה לא משכילה ממדינה אסיאתית נחשלת. סבתי ומשפחתה למדו בבי"ס אירופאי
ודיברו רק 4-5 שפות שונות כל אחד בממוצע, והיו כולם עם תארים אקדמים. אבל למה לתת לעובדות לבלבל.
הם ברחו בגלל מהפכה כלשהי והשאירו מאחוריהם כמעט הכל, עלו ושוכנו במשכנות עולים. נקודת פתיחה לא
מי יודע מה, בלשון המעטה.
משפחתו של אבי עלו מאיזו ארץ עלומת שם בצפון אפריקה, ולמשפחתה של סבתי גם היה ממון לא מועט, רק
שרובו ככולו נותר מאחור, והם שוכנו במעברות שהיום נקראות "מושבים" בחוף הכרמל. לא ממש הייתה להם ברירה.
שתי המשפחות (משני הצדדים) גרו במושב חקלאי, למרות שבארצות המוצא מעולם לא היה להם קשר לנושא.
כשהם נאלצו לחיות ולהתקיים, לשלוח את הילדים לאוניברסיטה לא ממש בא בחשבון כי כל גרוש נחשב, אז אבי
הלך לעבוד מחץ לבית בערך בגיל 15, האחים שלו לא שונים במיוחד. בצד של אמא שלי היה קצת יותר טוב, אולי
כי ההורים דחפו יותר ללימודים, אבל גם הם לא רוו נחת כלכלית או אקדמית.

באופן כללי, אוכלוסיות שעלו לארץ ולא היה מי שיקבל את פניהם, נזרקו לכל מקום שיכלו למלא בו חלל כלשהו.
מעבר לזה, אפילו במושבים (מעברות דאז) שהגיעו אליהם כבר היו הבדלי מעמדות בין עולים ותיקים יותר לבין
עולים ותיקים פחות, וגם זה לא ממש עזר. אם אני זוכר נכון מהמושב המדובר, הרי שהמשפחות הותיקות יותר
הינן גם מבוססות יותר, למרות שארצות המוצא זהות.

מאידך, החלקים במשפחתי (משני הצדדים) שהיגרו לאירופה או ארה"ב מבוססים ומשכילים בהרבה מאלו שהגיעו
ארצה, תרצה או לא, אני משוכנע שזה קשור בקבלת הפנים שציפתה להם פה. כמו שאמרת, בין אם מידי השלטון
האירופאי ברובו ובין אם מידי עולים ותיקים יותר.

זו לא בהכרח התרבות שהגעת ממנה (וגם זו לא הייתה "גרועה" כל כך מלכתחילה), אלא גם התרבות שנקלטת בתוכה.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #27  
ישן 05-04-2010, 01:29
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
אני מסתכל מעבר לזה
בתגובה להודעה מספר 20 שנכתבה על ידי shruki שמתחילה ב "בוא נהיה קצת לא PC- התרבות..."

זו בעיה, איך נגיד, "אחרת". אגב: לא נכנסתי לזה בפירוט, אבל "טינה" לא מעטה כלפי "מרוקאים" שמעתי מבנים ליוצאי עדות המזרח שטענו ש"המרוקאים הוציאו לנו שם רע", שלאלדבר על טינות שלא קשורות ל"צד השלישי" (יוצאי אירופה). אף אחד, כקבוצה, לא יכוללצאת נקי כאשר ישנה "התנגשות תרבויות" כמו מה שקורה פה כבר משהו כמו שמונים שנה, אבל ישנם עניינים ששורדים יותר מדי זמן בשביל שלא יוגדרו כ"בעיה נפרדת". יש כאן כמה "אמיתות" שחיות יחד במקביל, וכולן נכונות במידה רבה, גם אם לכאורה לא ממש עולות בקנה אחד.

מצד אחד בהחלט היה קיפוח די מקיף, או יותר נכון "אובר פטרוניזציה" לכוון חלק מעדות המזרח: בניגוד לאגדה אני לא חושב שזה היה מטעמים של "איזה DNA יש לו" אלא מתוך מחשבה שצריך to civilize the Frenk עד שבאמת יהיה "כמונו" (ו"כמונו" זה לא זולל כבד קצוץ דובר יידיש, אלא דמות שהגו אותה בעיקר יוצאי אירופה, גם אם לא בהכרח נועדה להיות בדמותם). בעוד שההגמוניה של יוצאי אירופה ("ומשתפי הפעולה שלהם התימנים, הבולגרים והחלבים" כמו ששמעתי כמה פעמים "אקטיביסטים" מזרחיים אומרים בהתרסה ועלבון כלפי שכנים לשיכון שהשתלבו יותר בממסד) נחלשה מאוד, מתוקף הנסיבות, הדמות האידאלית של "הישראלי" היא עדיין, פחות או יותר, מה שהם יצרו או התוו.

מן הצד השני נוצר מי פרדוקס שלפיו "הקיפוח" לא יגמר, כי "אם אתה לא מקופח אתה למעשה משתאכנז". אני שמעתי במהלך חיי המון-המון פעמים אנשים שטענו בכנות שבעוד שהעולם לא מושלם, דווקא הם הרגישו שהדיבורים על "קיפוח" מושכים אותם אחורה בכוח הרבה יותר מאשר כל קיפוח מציאותי. מצד אחד אפשר להבין אותם, מצד שני אי אפשר להניח שכל המשקעים ייעלמו מעצמם: משקעים היסטוריים הם חלק מאיתנו, לטוב ולרע. הבעיה היא שעדיין קיימת האווירה לפיה אדם "חייב" להגדיר באיזה "שבט" הוא, מה שמאוד מעיק על הרבה אנשים.

ומן הצד השלישי ישנם אנשים שהבעיות שלהם לא נגמרות בקלות כ"כ: ישנם אנשים בעלי מראה מאוד "מובהק" שסובלים אפליה שאינה תלויה בכוון אותו לקחו בחיים. הם עומדים מול מצב זה יום יום "מסומנים" – וזה לא משנה אם מדובר על אחד שמה שלא יעשה הוא תמיד יראה כמו הדמות המובהקת של ה"ערס", או הבחורה שמה שלא תעשה תמיד תראה "לודמילה הרבע יהודיה שהיא בטוח גם זונה" ואני בכלל לא מדבר על יוצאי אתיופיה שהם "מסומנים" לחלוטין. חלק מאלה הם "דור אבוד" חדש.
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #30  
ישן 06-04-2010, 19:20
  משתמש זכר פלמינג פלמינג אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 01.01.09
הודעות: 5,552
בוא לא נשכח כמה דברים בסיסיים שהיו קיימים באותם ימים
בתגובה להודעה מספר 29 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "אני לא אוהב את המונח "נחת זרוע""

מבלי להכנס להרחבת הנושא, גם כאשר נערך משאל כזה שלדעתי אין כל הגיון לערכו מבלי להכיר את תוכנן של השאלות והאם הן מוטות, צריך לשאול האם אכן יש מקום למשאל כזה ומה הסיבות שיש לערכו, אולי יש דברים בגו (מעבר לכל אותן שאלות יומיומיות בחיינו בארץ הזאת).
אני כן חושב שיש הפלייה. עובדה היא שגם כיום ישנם מקומות (ודווקא במגזר הדתי) שאנו רואים עד כמה היא מחלחלת.

כאשר מדברים על המשטר המפאניקי , נוח תמיד להסתתר מאחורי אמירות כגון : "המצב הכלכלי היה כזה וכזה שלא אפשר לספק סחורה טובה יותר וזה המקסימום שהמשטר יכול היה לעשות עבור אותם עולים שהגיעו ארצה בשנות החמישים".
השאלה היא, מי היו אותם עולים שעבורם "המשטר לא הצליח יותר ממה שנתן"? צריך לשאול את תושבי המעברות של אותם ימים בשנות החמישים שהגיעו ארצה, האם זה כלל את כל אותן עליות?

התשובה היא חד משמעית, היתה סלקציה ברורה מי יאכלס את ערי המרכז ומי יועבר לעיירות הפיתוח.



הפנייה לאותן ערי מסכנות (כבר אז חשבו על "פוליטיקלי קורקט ולכן הדביקו להן את הכינוי "עיירות פיתוח", במגמה שיתערו ביישובים הוותיקים ובפועל סבלו מניכור ומהפלייה מהסובב אותן. דוגמאות: ירוחם בנגב וקישריה עם קיבוץ רביבים, חצור הגלילית, מגדל העמק, בית שמש (או מעברת הרטוב) ועוד ועוד.
העלייה באותם יישובים כללו עולים מהארצות, מרוקו, רומניה בעיקר (שם לפחות הצליחה במידה מסויימת אינטגרציה ונשואים בין עדתיים לרוב). העלייה לאותם מקומות נעשתה לעיתים בכפייה.
העלייה מפולין בשנות השישים כלל לא הובאה ליישובי הפיתוח, בשל כך לא תמצא ולו בן עלייה מפולין שיישב עיירת פיתוח אחת לפחות.

לנושא אחר שמצניעים אותו ומשום מה לא זכה לתהודה: תהליך הסינון של יהודי מרוקו והעלייה הסלקטיבית של יהודי מרוקו בשנות החמישים: http://web.bgu.ac.il/NR/rdonlyres/F557B026-D963-483C-8B9F-9FA29CC30381/88745/91.pdf [/LEFT]]קישור למאמר השווה לקרוא לפחות למה שמתייחס לנושא

הגישה הביקורתית נובעת מהטעם הפשוט: אנו לא מוכנים ללמוד דבר וחצי דבר מההיסטוריה שלנו, על הפלגנות שהמיטה לא אחת אסון על העם הזה. אני עדיין מחפש את התשובה כיצד אנו יכולים להציל את עצמנו מעצמנו? אם לאו - אנו נקיים את האימרה הידועה שמי שלא למד דבר מההיסטוריה שלו סופו לחוות אותה שוב ושוב.
[
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 04:11

הדף נוצר ב 0.08 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2025 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר