18-04-2010, 18:59
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
בהיבט של תעופה אזרחית (בהפשטה רבה)
הדברים עובדים קצת אחרת ולא פתוחים לשיקול דעתה הבלעדית של מדינה בודדת (גם בהנחה שאין מדינות אחרות סביבה).
התעבורה האווירית מנוהלת בנתיבים המבוקרים על ידי מערכת מרכזית (באירופה זה יורוקונטרול) שמקצה נתיבים למטוסים ואת מיקומם בנתיב על ידי קביעת מועד המראה לכל מטוס המשלב אותו ב"זרם" המטוסים בנתיב (קוראים לזה SLOT כי מדובר ב"אשנב" להשתלבות בנתיב, או CTOT שזה רשת"ב של זמן המראה מתוכנן). שילוב המטוסים באופן זה מוודא שתתקיים הפרדה בטיחותית בין המטוסים ושלא יערכו מפגשים בלתי מתוכננים בין מטוסים שחוצים נתיבים או שטסים באותו נתיב. המערכת הזו מנוהלת על ידי מחשבי על ולעיתים, כשאתה "תקוע" במטוס ולא זז מהעמדה - זה בגלל שה-SLOT של המטוס שלך שונה...
הנתיבים האלו מתוכננים גם בהתאם לאילוצים שונים כגון מזג אוויר, פעילות אווירית באותה מדינה (למשל תמרונים של חילות אוויר או תרגילים צבאיים שמשתמשים באוויר לשם שיגור קליעים מסוגים שונים), או כל סיבה אחרת (למשל בישראל נסגר המרחב האווירי ביום הכיפורים).
עכשיו - אם יורוקונטרול פותחת נתיב - מדובר על מצב בו המדינה מאפשרת את התעבורה דרכה ובעצם "מבטיחה" שהתנאים בשלים לכך.
עכשיו תחשוב על חברה כמו אל על למשל, שטסה אל גרמניה, לצורך הדוגמה, ומגלה שנגרם בכל זאת נזק למטוס (ואנחנו לא מדברים על אובדן אלא סתם על נזק) אחרי שנטען שהכל בסדר. את מי היא תתבע? כמה מטוסים עוברים מעל גרמניה ביום? למה למדינה לקחת סיכון?
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק
|