אני רוצה להביא לזרקורים תופעה שלא כולם מכירים ולדעתי חשוב להכיר אותה, שהיא לא בדיוק סוד כמו בכותרת הדרמטית של הת'רד אבל הרוב לא מודעים אליה כשהם מתכננים על 2 כרטיסי מסך או יותר חשוב- כרטיסים כפולי ליבה. התופעה הזו היא לא תאוריה, לא דורשת בכלל עיניים חדות ולא שמועה. היא קיימת בכל כרטיס כפול ליבה או מערך ואני גם עד לזה.
מה זה micro stutter?
קודם כל חשוב להסביר מה זה באופן כללי. מיקרו סטטר (תרגום מופשט לעברית "מיקרו גמגום") היא תופעה הנוצרת מחוסר תיאום והתנגשות של 2 מעבדים גראפיים, על כן היא קורת אך ורק בכרטיסים כפולי ליבה או במערכות בעלות 2 כרטיסי מסך בSLI או CF. פעולת הרנדור נפגעת כששני המעבדים הגראפיים "נלחמים" מי מהם ירנדר את הפריים הנוכחי. התופעה קורת (בנוגע לתדירות והמידה אני אסביר בפסקאות הבאות) בכל מערכי כרטיסי המסך, בין אם של NVIDIA ובין אם של ATI\AMD, ובין אם חדשים או ישנים.
איך התופעה מתבטאת?
את התופעה, או יותר נכון התופעות ניתן להרגיש ולראות במשחקים או בתוכנות העושות שימוש ברנדור גראפי (שזה כולל סרטים ואפילו דברים בשולחן עבודה). בחלק מהמשחקים זה לא קורה או קורה פחות ובחלק זה קורה אפילו באופן מוגזם. התופעה מתחלקת לכמה סוגים ובצורה שבהם זה מתבטא. אחרי שחוויתי זאת בעצמי וגם אחרי שיטוט ארוך וחפירה על התופעה אני ארכז פה עכשיו את כולן:
ארטיפקטים
התופעה הגרועה ביותר (לדעתי, זה נתון לויכוח) של המיקרו סטאטר היא הארטיפקטים שהיא מכניסה במשחקים. התופעה תתבטא בהפרעות גראפיות כגון אובייקטים חסרים, אובייקטים מהבהבים ואובייקטים מוכפלים, כשהנפוץ מבינהם הם האובייקטים המהבהבים. לדוגמה ארטיפקטים רחוקים כגון בנינים, הרים ועננים יהבהבו, או צמחים בהרים רחוקים (כמו שיהיה ניתן לראות בקרייסיס) יופיעו במקום עננים או סתם ככה על כיפת השמים.
קריעות תמונה
עוד תופעה נפוצה של המיקרו סטאטר היא קריעת תמונה. אותן קריעות תמונה הנוצרות ללא הפעלה של Vsync, רק שכאן הן קורות אפילו כשהVSYNC מופעל. הן לא נמצאות כל הזמן אבל ניתן להבחין בהן כל כמה שניות, לפעמים זה אפילו יותר גרוע מקריעות התמונה הנוצרות מחוסר בVSYNC. זו אחת התופעות היותר מפריעות, לחלק זה לא יפריע- לי אישית זה הפריע מאוד.
המיקרוסטאטר הקלאסי- תזוזה וFPS
הפסקה הבאה תיהיה יותר ארוכה משום שזוהי התופעה הקלאסית והמוכרת ביותר של המיקרוסטאטר והיא גם הנפוצה ביותר.
מיקרוסטאטר התזוזה הוא החלק שמפריע לתזוזה וגם הוא פחות או יותר מתחלק לכמה סוגים בצורה שבה הוא מתבטא- אבל כולם נוצרים מאותו דפקט.
הדפקט הוא רנדור לא נכון או חלקי של פריימים מסויימים (את ההסבר המורכב יותר תוכלו לקרוא בסוף בלינקים שאתן בהם התופעה נסקרה באופן מקצועי) מה שפוגם באופן קריטי את התזוזה בדרכים הבאות:
- הנפוץ ביותר: בזמן שהFraps או כלי חישוב אחר מציג 60FPS, מספר הפריימים לשניה (FPS) בפועל יהיה נמוך יותר. מה שיראה לעין כתזוזה לא חלקה באמת כפי שאנו מצפים מקצב פריימים של 60.
- ירידת מספר הפריימים בכל כמה שניות בזמן התזוזה באופן אותו Fraps או כלי חישוב אחר לא יציג. (ההבדל בין העליון לבין זה הוא שכאן זה קורה כל כמה שניות)
- ירידה חדה של מספר הפריימים לשניה (בדרך כלל מתחת ל10FPS) בתדירות גבוהה באופן שניתן לראות על ידי Fraps או תוכנת חישוב אחרת. את הקטע הזה פחות או יותר הרבה יותר מכירים ממערכי הכרטיסי מסך.
- קרטוע ממשי של תזוזת הפריימים באופן שבו פריימים מסויימים יהיו חסרים לעין.
כך שבפועל התזוזה שלנו תפגע ולא באמת תיהיה חלקה יותר בהרבה מכרטיס חד ליבתי.
איפה ומתי הבעיות הללו קורות?
כפי שאמרתי, הבעיות עלולות לקרות בכל דבר העושה שימוש ברנדור גראפי- משחקים, תוכנות בנצ'מארק, תוכנות ומצבי 3D, סרטים ועוד.
הבעיות האלו לא קורות בכל המשחקים ובכל המצבים אך ברובם המכריע הן כן קורות- בחלק מעט יותר ובחלק באופן מוגזם.
משחקים לדוגמה אשר סובלים ממיקרו סטאטר הם Crysis ללא הפאטץ' 1.2 (לאחר ההתקנה הבעיות מופחתות באופן מאוד משמעותי), Crysis Warhead, Dark Void, כל משחקי Need for speed האחרונים, Prototype והקיצוני ביותר הוא The Sims 3. משחק שסובל ממיקרוסטאטר תזוזה וקריעות תמונה נוראיות הוא Call of duty 4 וזה רק קומץ.
חשוב לציין שוב שהפאק הוא של כרטיסי המסך מרובי הליבות ולא של המשחקים- משחקים מסויימים עברו התאמה לבעיה זו לאחר פאטץ' (כמו קרייסיס)- אך המקור לא נובע ממשחקים.
כרטיסים כפולי ליבה מול כרטיסים מרובים
אני יכול לומר בודאות שהמיקרוסטאטר היא בעיה שקורת באופן משמעותי יותר בכרטיסי מסך כפולי ליבה ופחות במערכים פיזיים
(SLI\CF).
האם התופעה קורת גם בכרטיסי מסך מבית AMD\ATI וגם מבית NVIDIA?
כן, ולא משנה מי הוא יצרן. אבל גם פה העניין הוא לא שחור ולבן.
2 היצרניות מודעות לבעיה הזו, והיא הייתה מאופיינת בעבר הרחוק באופן הרבה יותר משמעותי.
על פי שיטוט וחקירה שלי הבעיה קורת הרבה יותר בכרטיסי AMD-ATI כפולי ליבה\מערכים.
בעבר בעיה זו הייתה מאופיינת באופן חריף יותר במערכים\כפולים של NVIDIA אבל לפי מה שהבנתי הם צמצמו אותה באופן משמעותי.
מצד AMD\ATI, לאחר שהכרטיס HD5970 אופיין בבעיות מיקרוסטאטר חמורות של ממש (כבעל הכרטיס בעבר אני מסכים) הם התכוונו לשפר את התופעה ב-Radeon HD6990 שלהם, אבל לפי מה שהבנתי הם ויתרו על לעשות את זה ולפי משתמשים שכבר הספיקו לקנות את הכרטיס הבעיות מופיעות שם בדיוק באותה הרמה בה הן מופיעות בHD5970.
בנוגע לGTX590, נותר לחכות ולראות- אני מבטיח לעדכן.
בתמונה הבאה ניתן לראות השוואה בתדירות לבין AMD\ATI וNVIDIA:
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי HIGH TEMPLAR שמתחילה ב "מה שרשמתי היה:
"אני רוצה..."
כשמעתיקים/מצטטים תוכן ממקור אחר (לא משנה איזה) יש לציין את המקור (לינק בסוף הציטוט מספיק).
הסיבה היא הימנעות מהאשמה בגניבת תוכן.
נא לציין את המקור ממנו העתקת את המידע, להבא שים לב להודעות הפרטיות שלך.
כל ההודעה שלך מופיעה בשלמותה בפורום אחר, מילה במילה.
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי HIGH TEMPLAR שמתחילה ב "מה שרשמתי היה:
"אני רוצה..."
שתי ההודעות נכתבו באותו היום, כך שאולי זה בעצם אתה בשני פורומים שונים. אם זה נכון, לא אומר שזו בעיה, רק שים לב שאת תוכן ההודעה העתקת מאתר מבלי לתת קרדיט. זה מפריע לרוב האנשים.
לגופו של עניין, אם יש לך מסך קטן יותר מ-1920x1200, אין שום צורך במערכים מרובי כרטיסים. גם לרזולוציה הזאת, כנראה ש-6970 אחד יספיק ללא מעט זמן, או מקבילו של nVidia, לרוב הצרכים שלך, למעט משחקים פסיכיים שתנסה להפעיל עם כל הפילטרים בעולם.
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי HIGH TEMPLAR שמתחילה ב "מה שרשמתי היה:
"אני רוצה..."
גם אם תרשום עוד 17 פעם "גוגל" בפונט 48, זה לא יצדיק את העניין. גוגל הוא מנוע חיפוש, לא מקור תוכן. ואם רק היית מפריד בין השורה שלך לבין התוכן המועתק, אולי מישהו היה חושב שלא אתה כתבת את זה. בכל מקרה, זה דיון עקר, העובדה היא שהעתקת את זה בלי לינק למקור.