30-11-2011, 01:20
|
|
|
|
חבר מתאריך: 14.12.09
הודעות: 9,751
|
|
אז השאלה עומדת בעינה, כלפי מי שכן חושב כך.
לגבי השאר - אני מסכים שהדברים אינם כל-כך פשוטים. הניסוח לעיל היה לוחמני כדי להבהיר את הנקודה, אבל לקראת הסוף מיתנתי את הנימה וכתבתי שייקחו לפחות קצת מהאחריות. עישון הוא התמכרות, אבל היום כל דבר הוא התמכרות - הימורים, טלוויזיה, אינטרנט, סקס, וכו'. בשלב הבא נגלה "התמכרות לגינון" ו"התמכרות לכתיבה בפרש". בלי להיכנס אפילו לעסק של "התמכרות ביולוגית/פיזיולוגית" ו"התמכרות פסיכולוגית/התנהגותית" (כאילו שאלה שני דברים שונים ונפרדים לגמרי), חשוב לזכור שהתמכרות איננה אבדן הבחירה החופשית, אלא קושי. גם אנשים שאינם מכורים לכלום נתקלים בקשיים שונים. לדוגמה, יש אנשים שצריכים לעבוד קשה יותר כדי לשמור על המשקל בגלל מאפיינים גנטיים כאלה ואחרים, ויש שיאמרו - אפילו בגלל ההכנסה שלהם שמגבילה את בחירת האוכל שלהם. זה לא אומר שהם נידונים להשמנה, אלא אומר שניצב בפניהם אתגר שונה מאשר בפני אחרים. החיים קשים.
זו בעיה שאף-אחד לא פתר בצורה מספקת, ואני בספק שהיא תיפתר במילניום הקרוב (ואם כן, כנראה שלא אהיה כאן כדי לחזות בטעות). הרי אנשים אינם שווים, נכון? אז מדוע לתת להם יחס שווה? הרי איינו דורשים מהעני ומהעשיר לשלם אותה כמות שקלית (ואפילו לא אותו אחוז). אז למה שנדרוש ממי שקשה לו לא לגנוב לעמוד באותם קריטריונים של מי שקל לו?
רק כי אנחנו יודעים למדוד הכנסה ולא יודעים למדוד "קושי-לא-לגנוב"? ומה עם דברים שאנחנו יודעים למדוד, לפחות חלקית, אבל עולים קצת כסף? מיפוי גנטי לכל ולד? זה לא כך כך ריאלי.
אין פיתרון לבעיה הזאת, במובן של כלל שפועל לגבי כל המקרים. אאפשר אפילו להיות מסופק אם יש פיתרון במובן של החלטה אופטימלית לכל מקרה ספציפי. החלטות עדיין צריך לקבל, וזה שאין פתרון אולטימטיבי לא אומר שאין שכל ישר וניסיון.
ספציפית לעניין העישון, אני מוכן לייחס אחריות מופחתת, אבל אינני מוכן (כמעט) לקבל טענה שזו גזרת גורל. כנ"ל לגבי המשתרללים והאיידס. אני מוכן לקבל טענה בדבר אחריות מופחתת של אדם שחי כל ימיו בסביבה בה מה שמכונה "פיתחות מינית" הייתה הנורמה או אף סממן עלית (כמה שאתה מזיין יותר אתה יותר גבר, ואם עשית את זה עם 4 בחורות ואיגואנה בשירותים של המועדון בכלל יצאת גב-גב-גבר), אבל זה לא תירוץ שנותן פטור גורף מאחריות. אגב, אותו טיעון בדיוק אפשר לתת לגבי החרדים, ושם הוא תקף עוד יותר. הרי מגיל 0 הילדים חונכו ללכת לכולל ולהיות אברכים וכו' - אפילו בפני המעשנים והנרקומנים עמדה בחירה חופשית יותר...
_____________________________________
(קרדיט למרשי)
אמר לה ינאי מלכא לדביתיה אל תתיראי מן הפרושין ולא ממי שאינן פרושין אלא מן הצבועין שדומין לפרושין שמעשיהן כמעשה זמרי ומבקשין שכר כפנחס
אמר פסטן: שניהם גרועים, אבל עדיף להיות טיפש מאשר שקרן.
|