 |

25-06-2005, 22:38
|
|
|
|
חבר מתאריך: 07.06.03
הודעות: 17,610
|
|
|
GTA:SA ביקורת.
והפעם:
על מצלמות, תיאוריות קשר ובזבוז של מקום.
כמו כולם, חיכיתי גם אני ליום המשמח שבו סוף סוף יצא המשחק המיוחל בסדרת gta שהציפיות ממנו רק גברו וגברו ככול שהודלפו לציבור השחקנים עוד ועוד שמועות על התוספות המעניינות שצפונות במשחק.
כך, גם אני ספרתי את הימים, ורכשתי את המשחק ברגע שיצא לשוק הרחב.
התקנתי את המשחק, תוך ציפייה לרגע שבו אתחיל לשחק בתור "קארל". פושע, שהחליט לחזור לשכונתו הישנה בעקבות רצח אימו, ומוצא שכל הכנופייה שלו פורקה והפסידה שליטה באזורים בעיר לכנופיות אחרות.
אך אבוי. כבר מהרגע הראשון במשחק מוצא השחקן את עצמו בקרבות פרטיים כנגד המצלמה המאוד לא נוחה. רוקסטר ככל הנראה חשבו שזה יהיה מהנה מאוד שהמצלמה לא קבועה, אלא משוטטת לה להנאתה תוך שהשחקן נאלץ לסדר אותה מחדש פעם אחר פעם. הדבר הופך למתסכל ביותר כאשר נמצאים בקרבות נגד דמויות אחרות במשחק ובפרט כאשר נוהגים ולפתע נתקעים במכונית אחרת- המצלמה משנה את הזווית שלה לגמרי ואתם נאלצים להחזירה לזווית המתאימה.
כמו כן המצלמה משום מה, לא מוכנה להשאר בזווית קבועה, כפי שהיה בgta:vc אלא משתנה כל הזמן, ולא תמיד לזוויות נוחות, תוך כדי הנהיגה. רוקסטאר לא הבינו כנראה, שהשיטה הזאת מתה לפני כמה שנים, והיום אין משחק שלא משתמש במצלמה אוטומטית, אשר מכוונת את עצמה (ע"ע לדוגמא swat 4).
תוך כדי תיכנון המשחק, מפתחי רוקסטאר כנראה קראו את רב המכר (ועכשיו בהנחה של 20 אחוז לרגל שבוע הספר) "איך ליצור משחק המשך, תוך הריסת כל הדברים הטובים מהמשחק הקודם".
כך, כאשר ימצא השחקן את עצמו באמצע קרב יריות מול חברי כנופייה יריבה, הוא לא יוכל פשוט לירות בהם כפי שהיה במשחקים הקודמים. יהיה עליו קודם ללחוץ על הכפתור הימני בעכבר כדי לקבל כוונת (!) ורק אז הוא יוכל לירוק בצורה נורמליץ באוייביו. ללא הכוונת לא ניתן לירות בצורה נוחה מאחר והדמו מתקבעת על נקודה מסויימת ולא משנה אותה. מה קרה לכוונת שהופיעה תמיד בנשקים הקלים (אקדח, עוזי וכו') במשחק הקודם? מובן, שיהיה צורך ללחוץ על הכוונת כאשר משתמשים ברובים גדולים, אבל מה הקטע? לנסות להרוס לשחקן כמה שיותר את חווית המשחק?
בנוסף לכך, השליטה במכוניות ובמטוסים במשחק היא ממש מתחת לכל ביקורת . הרכב "זורק תחת" בכל הזדמנות אפשרית, ומספיק שתלחצו בלי כוונה על חץ-ימינה כדי לגרום לסיחרורים בלתי נשלטים של הרכב, והדבר מעצבן במיוחד כאשר נמצאים במשימה שבה צריך לרדוף אחרי מישהו, או במהלך מרוץ או כאשר נמצאים במשימה נגד הזמן. אך לאחר בדיקה מעמיקה, מתגלה שהפיצ'ר המעצבן הזה הוא רק חלק מהדבר החדש אשר רוקסטאר שידכו למשחק והוא: מערכת ניהול הגיבור.
כפי שבוודאי יודעים אלו אשר שיחקו בחייהם במשחקי RPG שבהם הדמות עולה שלב כל כמה זמן, וכשזה קורה, הדמות משפרת יכולת כזאת או אחרת, והשחקן מקבל נקודות שבעזרתן הוא יכול לשפר את הדמות שלו ולפתוח אותה לכייונים מסויימם כך גם במשחק הנ"ל אם כי המערכת מופשטת מאוד: יש מספר מסויים של יכולות (שרירים, סיבולת, כבוד וכו') אשר עולות כאשר ממלאים תנאי מסויים.
כך למשל, כמות הכבוד שלכם תעלה כאשר תבצעו בהצלחה משימות, וכמות הסיבולת תעלה כאשר תתאמנו על ריצה, וכמות השרירים תעלה כאשר תתאנו על משקולות במכון כושר, וזה מביא אותי לחלק אחר במשחק.
אני עליתי על תיאוריית קשר בין רוקסטאר לבין מפתחי חומרה היקפית (יצרני מקלדות ועכברים). כל מי ששיחק במכון כושר, שם לב בוודאי לכך שכאשר רוצים להרים משקולות, צריך ללחוץ על העכבר ועל מקש הרווח במקלדת. אין לי ספק שהלחיצות גורמות לנזק לעכבר, דבר שיחייב את השחקן לקנות עכבר חדש מה שמוביל לתיאוריית הקשר: רוקסטאר יצרה את מכוני הכושר בכוונה על מנת שהשחקן יאלץ לקנות עכבר ומקלדת חדשים!
פרט למכוני הכושר, ישנם עוד בתי עסק שמאפשרים לשחקן שליטה רבה על הדמות שלו: ישנן מסעדות, אשר בהם יאכיל השחקן את הדמות; ישנן מספרות שבהן ניתן לבחור תספורת וגם עיצוב של הזקן; ישנם מכוני קעקוע שבהם ניתן לכסות את הדמות. פרט לאלו ישנם גם בתי עסק יעודיים יותר, כמו בית הספר לנהיגה שם ניתן ללמוד איך לעשות צלחות, בתי ספר לטיסה, ומוסך אשר ישפר כל מכונית שתכניסו לתוכו עם ניטרו, "חצאיות" עיצוב של גוף האוטו, התקנת מערכת הידראולית מתקדמת וכן הלאה. בחלק הזה ניתן לומר שרוקסטאר באמת הוסיפו משהו למשחק. הדברים האלו מוסיפים לשחקן הרגשה יותר קרובה למציאות מאשר משחקים אחרים במובן שכשאשר דמות השחקן תאכל הרבה היא תשמין ויהיה לה קשה לרוץ, אך עם זאת השחקן יצטרך להאכיל את הדמות כדי שלא תרעב וכן הלאה. הפיצ'רים האלו באמת מוסיפים למשחק.
דבר נוסף מהנה שיש במשחק הוא האפשרות לפרוץ לבתים. כל מה שצריך זה משאית ובית לפריצה. לאחר שתמצאו בית, פשוט תגיעו עם המשאית, ותאספו מהבית ארגזים שאותם תצטרכו לאסוף בשקט כדי שהדיירים לא יתעוררו ולפני הבוקר כדי שלא יראו מה אתם עושים. לאחר שסיימתם את הפריצה, תוכלו לקחת את המשאית למחסן שבו תקבלו כסף על הרכשו שהבאתם.
אך כל זה טוב ויפה אך לא הגענו לחלק החשוב של המשחק: משימות ומכוניות.
אתחיל במשימות.
על אף שהמשימות הפעם מעניינות, ותורמות לעלילה, ישנן משימות מעיקות מאוד, כמו המשימה שבה צריך לרקוד לפי החצים המופיעים על המסך, כשרוצים לגנוב את המכונית של הדי ג'י במשימות של og loc . בנוסף לכך, האינטילגנציה המלאכותית במשחק נופלת מהאינטילגנציה של המפלצות ב dave 1.
הדמויות פשוט מטומטמות ומקשות על השחקן לבצע את משימותיו כאשר הוא צריך לדאוג שהדמויות לא יהרגו בגלל נטיה מוזרה שלהם לעמוד במקום אפילו כשיורים עליהן, וזו נפילה עצומה מהמשחק הקודם שבו לדמויות היה קצת יותר שכל. כך יוצא שבמשימה שבה צריך לשדוד נשק ממחסני הצבא, השחקן מוצא תא עצמו יוצא לעזרת הדמות שאיתו על מנת שלא תיהרג בגלל שהיא פשוט עומדת באמצע הרחבה ומחכה שירו בה. גם הנסיונות שלה לפגוע בחיילים הם עלובים וכל מה שהיא עושה זה לירות סתם לעבר נקודה מסויימת אפילו כאשר החיילים (שלהם יש מסיבה משונה אינטילגנציה) משנים עמדות ותופסים מחסה. מוסיפה לתחושת התסכול המצלמה ששום משחק איתה לא מפשר שליטה נורמלית במשחק.
פרט לכך, האינטילגנציה כללית של המצשחק עלובה. כאשר תחסמו כביש מרצונכם או לא, שאר "הנהגים" פשוט יעשו את מירב המאמצים להמשיך לנסוע ישר תוך שהם נכנסים בכם ולא מאפשרים לכם לצאת מהמסלול שלהם. חבר'ה, בחייאת. מה קרה? במשחק הקודם הנהגים היו משנים את המסלול שלהם. אלא, שמסתבר שזה רק חלק ממערכת ה rpg: היכולת לשלוט על הרכב באופן נורמלי. אבל בחייאת. אני צריך לעשות את כל המשימות הראשונות עם שליטה נוראית על הרכב עד שאני אגיע לרמה סבירה של שליטה, שגם בה השליטה לא משהו?
ועכשיו למכוניות: הסברתי מקודם על השליטה המזעזעת על המכוניות, אך יש פיצוי מסויים במבחר העצום של כלי הרכב שקיימים במשחק. מלבד מסוקים, טנקים וג'יפים צבאיים כמו במשחק הקודם, במשחק הזה יש מטוס בוכנה, מטוס ים, מטוס סילון וגם מטוס קרב. בתחום כלי-הרכב השיפור היחיד במכוניות הוא בגרפיקה שלהם ששופרה בהרבה מהמשחק הקודם: כאשר מכסה מנוע יעוף מהרכב, לא יתגלה משטח שחור כמו במשחקים הקודמים, אלא יתגלה מנוע, אם כי לא עשיר בחלקים. כמו כן ניתן לירות בזכוכיות של המכוניות ולהרוג כך את הנהג. אך התוספת המעניינת במשחק היא האופניים. כן, אופניים. ניתן לגנוב אופנים במשחק ולנסוע בהם בהנאה וגם לעשות פעלולים כמו קפיצה מעל גדרות, נסיעה על גלגל אחד ועוד. הסיבה העיקרית לנסיעה באופניים (לפי דעתי) היא שגם אם האופניים עדיין תלויות במצלמה המעצבנת, ניתן לשלוט עליהם ביתר קלות מאשר במכוניות.
לסיכום:
אחד המשחקים הגרועים ששיחקתי בימי חיי. שליטה גרועה; מצלמה סוררת שלא ניתן לכוונה לנקודה קבועה ומשתנה בכל רגע אפשרי; גרפיקה טובה יחסית; ריאליזם טוב מאוד של המשחק; איטילגנציה מלאכותית שהיא מתחת לכל ביקורת; עלילה טובה יחסית למשחקים הקודמים; משימות טובות שמוסיפות לעלילה אם כי חלקן מפגרות ומעצבנות.
סיכום סופי:
גרפיקה: 8 מתוך עשר. ראיתי טובות יותר.
סאונד: 9 מתוך עשר. תחנות הרדיו טובות ויש בהם שירים אמיתים (שמעתי אפילו אחד של להקת אמריקה) ותחנות הראיונות עדיין קורעות מצחוק (אני ממליץ לכולם לשמוע קצת wcpr )
שליטה: 0 מתוך עשר. אין מה לעשות, המצלמה והשליטה על המכוניות הורסות.
אורך חיים: (כל הכבוד לאלוני שחשב על הקטגוריה) 4 ימים. שבמהלכם תשחקו תוך חיפוש בגוגל אחר פאטצ' שמסדיר את בעיית השליטה, וכשלא תמצאו, ימאס לכם. 3 מתוך עשר.
AI: עלובה משום מה, הדמויות שאיתכם מפגרות, אבל לאחרים יש קצת שכל. כנראה יוצרי המשחק לקחו את המשפט "אין שכל אין דאגות" קצת יותר מדי ברצינות. 5 מתוך עשר.
הנאה: 4 מתוך עשר. כי זה ממש כיף לנסוע באופניים.
תמורה לכסף: אין. אל תחשבו אפילו לקנות את המשחק. 1 מתוך עשר.
סה"כ: 3.6 .
מסקנות:
צריך לקוות שהספר "איך ליצור משחק המשך, תוך הריסת כל הדברים הטובים מהמשחק הקודם" לא יגיע לעוד חברות.
נערך לאחרונה ע"י metooshelah בתאריך 25-06-2005 בשעה 23:00.
|
|