
27-07-2005, 12:03
|
 |
|
|
חבר מתאריך: 05.06.02
הודעות: 21,476
|
|
|
בישיבת תורת חיים לא שוללים התנגדות בכוח
בנווה דקלים מתחילים להשלים עם הפינוי
יום רביעי, 27 ביולי 2005, 11:51 מאת: יאיר אטינגר, הארץ
למרות שהקולות ביישוב מדברים על התנגדות לפינוי עד לרגע האחרון, מזכירות היישוב הנחתה התושבים לנקוט בסידורים שונים לקראת הפינוי
עוד בכתבה:
בישיבת תורת חיים לא שוללים התנגדות בכוח»
מי זה "המלך"? ומיהו "הזקן הכסיל"? בחוצות נווה דקלים נתלו השבוע כרזות אפופות מסתורין וברחוב מהלכים צעירים בחולצות טי שעליהן נכתב "ה' הוא המלך" ו"מי מעז להילחם במלך". לא מדובר בחידון קיצי ברוח אגדות הילדים, אלא בסיסמאות הסוחפות רבים מצעירי גוש קטיף ומבטאות את קריאת התיגר נגד המדינה, ואולי גם נגד ההורים.
"זה קו חדש במאבק", ביאר יהודה נאומבורג מנוה דקלים שרכש את החולצה (15 שקלים). "אנחנו נלחמים בשם השם. במקום להתעסק בשטויות ולהתחיל להסביר שהגירוש לא יביא ביטחון או שזו פקודה בלתי חוקית, אנחנו אומרים שמי שיתעסק עם גוש קטיף משתתף במרד נגד המלך".
הדפסת החולצות היא יוזמה של תלמידי ישיבת תורת החיים בנוה דקלים, הד למשנתו המתריסה של מורם הנערץ, הרב שמואל טל, המטיף להתנתקות גורפת מהמדינה ומהגישה הממלכתית בציונות הדתית. סערה ציבורית ראשונה עורר כאן ערב יום העצמאות, כשהורה לתלמידיו ותלמידותיו שלא לציין את החג בנימוק שאין להבחין עוד בין הממשלה לבין מדינת ישראל. לפני שבוע וחצי הוזמן ללמד שיעור בבית הכנסת המרכזי של היישוב, והופעתו הפומבית הנדירה ביישוב מכה גלים מאז.
בשיעורו אמר הרב טל, כי לציבור אסור להשלות עצמו: אפשר שתוכנית ההתנתקות תצא לפועל ויש להיערך נפשית למאבק בפינוי. את תושבי גוש קטיף השווה לדוד הנלחם בגלית. מה שהנחיל לדוד את הניצחון היה היעד ששם לו: המלכת שם השם בעולם. הסיסמאות החדשות נולדו איפוא ברוח התחליף שמציע הרב טל: "מלך" במקום "ממלכתיות". הרב טל ציטט מ"קול התור" של הגאון מווילנה המתאר מאבק של "אנשי האמנה" ב"ערב-רב" (החלק השלילי בעם ישראל שהסתפח אליו ביציאת מצרים). הממשלה, קבע, היא ערב-רב.
בישיבת תורת חיים לא שוללים התנגדות בכוח
אחד מתלמידי תורת החיים סיפר כי הרב טל לא מדריך אותם לפעולות ממשיות לקראת יום הפינוי, ועם זאת ברור לכל שהנחיות כאלה יבואו. האם תהיה התנגדות בכוח? איש לא שולל זאת בתורת החיים, אבל "הרב לא מדבר על זה כרגע". עם זאת, ברור שההדים הרבים שיצאו לדברי הרב מחזקים את מעמדו כראש האגף המיליטנטי בגוש קטיף. בעוד שרבים מתושבי נוה דקלים הסתייגו מהנאמר בשיעור, ובעיקר מהגדרת חלק מסוים באוכלוסייה היהודית בישראל כ"ערב רב", נוער גוש קטיף הצטרף לתלמידי הישיבה, ואימץ את הדברים.
שלשום הפיץ נוער גוש קטיף מנשרים בנוה דקלים ובהם נכתב: "אנחנו כאן בשביל המלך. אנחנו כאן לא בשביל המצלמות, לא מתוך דאגה לבתים ולרכוש, אנחנו כאן כי כך המלך רוצה. מעתה נחרוט על דגלנו את שמו של המלך, הרי אנחנו הלוחמים שלו, משנים קדמוניות, וזו השמחה הגדולה".
שלשום הופץ בנוה דקלים נייר ברוח שונה לגמרי המעורר אף הוא סערת רוחות ומחלוקת: דף מידע שמאחוריו עומדת מזכירות היישוב ובו מתבקשת כל משפחה לנקוט סידורים שונים כהכנה לפינוי. "תעודת ביטוח", קוראים לזה כאן. דף המידע הוא פרי החלטה של קהילת נוה דקלים להיערך לפינוי, לעדכן את התושבים ולהנחותם בכל שלב כיצד לנהוג.
אם עד עתה נעשו בנוה דקלים, בשקט, פעולות שונות הקשורות בפינוי - כמו מדידות בתים ושמאות - הרי שכעת מדובר בצעד גלוי לכל. ביישוב האידיאולוגי, אריזת חפצים נחשבת לטאבו ומדברים עליה, אם בכלל, רק בחדרי חדרים. דף המידע מנחה את התושבים במפורש לא לארוז עדיין את בתיהם, ואולם נמסר להם כי בבוא העת יתבקשו לעשות זאת בעצמם. מזכירות היישוב, נכתב, תציע לתושבים קרטונים שבהם יוכלו לארוז את חפציהם.
חגית ירון, המרכזת את הפעילות, אמרה שתושבים חצויים ביחס ליוזמה. "חלק מהאנשים מאוד כועסים שאני בכלל מדברת על אריזה, וחלק אומרים שזה נותן להם שקט נפשי שיש מי שדואג להם", אמרה. לדבריה, היוזמה באה משום שלמינהלת סל"ע אין תשובות לתושבים בעניין סידורי הפינוי: אריזה, הובלה, ומעל הכל פתרונות דיור.
|