24-04-2005, 18:20
|
תחמושת בע"מ
|
|
חבר מתאריך: 09.03.04
הודעות: 27,743
|
|
תמונות מעניינות ממוזיאון חיל הים בחיפה ! (אשכול כבד)
בין פגישת עבודה אחת לשנייה ניצלתי בשבוע שעבר את חלון הזמן לביקור חוזר במוזיאון ההעפלה וחיל הים שבכניסה הדרומית לחיפה (מצד ימין של הכביש).
מוזיאון חיל הים צמוד למוזיאון מעניין נוסף אשר עוסק בימאות בכלל עם דגש על ימאות הים התיכון עוד מימי קדם כשדמי הכניסה הנגבים לכל אחד מהמוזיאונים כוללת זכות כניסה למוזיאון השני.
סיור ממצה בשני המוזיאונים עשוי להערך כ 3 שעות ומומלץ לכל מי שמתעניין בתחום.
למי שלא מכיר \ ביקר במקום הנה אוסף של צילומים אשר צולמו על ידי בשבוע שעבר.
תהנו.
בסמוך לכניסה הראשית למוזיאון חיל הים הוצב לפני כשנתיים חלק מגשר הצוללת אח"י "דקר" אשר שולב עם חלק משוחזר נוסף להשלמת המבנה הכללי.
הגשר משמש כמעין אתר הנצחה מקומי לזכר צוות הצוללת ובמקום מוצב שילוט המתאר את תהליך משייתו מהים ושיחזורו:
בתחום המוזיאון עצמו מוצבים דגמים יפהיפיים ומפורטים של מרבית כלי השייט אשר היו ועודם משרתים בחיל הים (הדגש הוא על כלי השייט הותיקים יותר שרובם כבר הוצאו משירות).
הנה מדגם מייצג של דגמים אשר ברובם עסקנו בעבר בפורום:
דגם של אחת מספינות הטורפדו ששירתו בחיל הים עד שלהי שנות השישים כשהספינה שבתמונה הנה כמדומני אחת מהסטר"ים האיטלקיות "אופיר" "שבא" ו "תרשיש" (במקרה הנ"ל ייתכן ומדובר דוקא בדגם דומה אחר...) :
בפינה המוקדשת ללוחמי הקומנדו הימי מוצבים מס' כלי שייט תת מימיים "אישיים" אשר שימשו את לוחמי השייטת בשעתו כפי שמופיעים בצילום העליון וכן בובה שמציגה לוחם שייטת על ציודו הייעודי (ניתן כמובן להתוכח על האותנטיות של הפרטים המוצגים על הבובה אך צריך לקחת בחשבון כי הרעיון הוא לתת מושג כללי לגבי הציוד ותו לא):
בתמונה הבאה מוצג דגם יפה של אחת מצוללותיו הראשונות של חיל הים (אח"י "תנין") אשר נרכשו מבריטנייה לאחר מקצה שיפוצים.
הצוללות הנן צוללות מדגם S אשר פרט לצינורות הטורפדו שבחרטומן כלל חימושן גם תותח בקוטר של כ 50 מ"מ אשר הוצב על סיפונן כנהוג בלא מעט צוללות משנות הארבעים:
בצילומים הבאים נראה דגם של הנחתת אח"י "אכזיב" בתצורה של נשיאה משולבת הן של מסוקי "אנפה" והן של כח טנקים הפורק לחוף.
הכיתוב שמוצב בסמוך לדגם מתאר את פעילות הנת"ק הספציפי והנחתות האחרות במבבצע של"ג:
אח"י "דקר":
בשנת 1968 נמצא על ידי דייג מצוף הסימון של הצוללת דקר וזאת לאחר כשנתיים לאחר העלמותה.
מצוף זה אשר דוגמתו מותקנים בצוללות גם היום משתחרר כשהצוללת נמצאת במצוקה \ בעומק מסויים ונועד לשדר באמצעות משואה אותות מצוקה מוסכמים לאויר.
פרט לכך קיימים דגמים של מצופים אשר מכילים מטען עשן או תאורה לצורך זיהוי מהאויר וצבעם הוא כתום מאותה הסיבה.
המצוף הועבר לצרכי בדיקה כשבמהלכה ניסו להתחקות אחר מיקומה האפשרי של הצוללת באמצעות דגימות של אצות שנדבקו אליו אך ללא הצלחה:
פריט נוסף המוקדש לצוללת דקר הנו פריט מרגש במיוחד:
בסמוך למקום טביעת ה"דקר" נמצאה לפני מס' שנים ע"י הרובוט הימי שקית ניילון אשר הועלתה לסיפון אניית החיפושים, כשנפתחה השקית נדהמו אנשי צוות החיפוש למצא זוג מדי ייצוג של חיל הים הישראלי כשהם מגוהצים ומקופלים ולמעשה מוכנים ללבישה בשעת הטכס שלעולם לא התקיים עם כניסת הצוללת לנמל חיפה !
על המדים עוד התנוסס אות הצוללן אשר היה שייך לבעליהם וכן מס' מטבעות כסף ישראלי.
המדים נתרמו על ידי משפחתו של איש הצוות למוזיאון.
עצוב מרגש ומצמרר:
התצוגה החיצונית:
התמונות הבאות צולמו בחצר המוזיאון בה מוצבים כלי שייט שונים אמל"ח ועוד...
משגר משולש לטילי "גבריאל", דגם זה של משגרים הוצב בשעתו על ספינות הטילים מדגם "סער 2" ו - 3 .
המשגר הנו בעל אפשרות לצידוד מלא כשהפעלתו הנה חשמלית:
טיל ה "גבריאל"
רש"ק נפיץ בעל מרעום מכאני הקשה הפועל לאחר השהייה קצרה אשר נועדה להשיג פיצוץ ואפקט מירבי לאחר שהטיל חדר אל תוך גוף המטרה:
ואם כבר בגבריאל עסקינן בל נשכח את המקור - טיל ה"לוז" אשר פותח ברפא"ל אי שם בשנות החמישים המאוחרות ונועד בכלל לשימוש כטק"ק ע"י חיל התותחנים !
ומישהו בכלל זוכר ששיגורי הנסוי בוצעו ממטוסי דקוטה של חיל האויר????.....
והנההאוייב הותיק - טיל ה"סטיקס" !
טיל ים ים מיושן מתוצרת ברה"מ אשר במשך שנים רבות הווה את עיקר האיום מצד ציי מדינות ערב ובעיקר מצריים וסוריה בה הטיל נמצא בשימוש עד היום כחלק מחימושן של ספינות הטילים מדגם "אוסה".
הטיל הנו גדול מימדים, איטי ומונע בדלק נוזלי (מה שמסבך את תנאי האחסנה והשימוש בו) .
רש"ק הטיל הנו נפיץ ושוקל למעלה ממאה ק"ג !
ראוי לציין כי מס' טילים מדגם זה הביאו להטבעתה של אח"י אילת בשלהי שנות השישים.
סירת נפץ - אמל"ח אשר היה בשימוש לוחמי הפלי"ם (הכח הימי של הפלמ"ח).
מדובר על רעיון איטלקי במקור המבוסס על סירת מנוע מהירה שבחרטומה מטען של מאות ק"ג חנ"מ הנהוגה ע"י חייל בודד שמשיט אותה במהירות רבה לעבר המטרה ובשלב מסויים פשוט מזנק למים ומותיר את הסירה לנוע עצמאית לעבר המטרה עד הפגיעה:
פח"ע:
בתחום המוזיאון כמה מוצגים מעניינים הקשורים ללחימה בפח"ע ולהלן מס' דוגמאות:
אחת מסירות המחבלים שהגיעו אל חופי הארץ במהלך חג השבועות של 1990.
אניית אם אשר יצאה מלוב הורידה לים מס' סירות מדגם זה כשעליהן למעלה משלושים מחבלים החמושים באמל"ח רב שכלל טילי "סטרלה" נגד מטוסים וכן אמל"ח כבד שהותקן על הסירות עצמן .
סירה אחת שאותרה ע"י מטוס "עגור" של חיל האויר הגיעה לחוף ניצנים שם התפתחה לחימה בין מסקר"ים (קוברות) וכוחות יבשה ובין המחבלים כשבמהלך הלחימה נורו מס' טילי "עורב" לעברם !
סירה נוספת נעצרה בסמוך לחוף געש ואילו סירה שלישית הגיעה כנראה בטעות לחוף עזה.
על גבי הסירות עצמן הורכבו משגרי רקטות 107 מ"מ ותותח 23 מ"מ כפי שמוצג בתמונה:
ולתמונה הבאה מצורף הסבר מצולם...
הסט"ר המצרי:
מדובר בכלי שייט יפה אך כשמתקרבים ניתן להבחין כי מצבו לא הכי טוב....
בעבר התדיינו לגבי המטל"ר שמותקן עליו.... לדעתי התשובה ניתנה כאן (למרות שלמיטב זכרוני טענתי גם אז כי מדובר ב 122 מ"מ...).
והנה ה"בונבוניירה"........
בתחום המוזיאון מוצבת מזה מס' שנים אח"י "מבטח" (עליה זכיתי עוד להפליג בשעתו) ...
סטי"ל מדגם סער 2 אשר שש כמותה נבנו בשלהי שנות השישים בצרפת במקור כסת"ח (ספינות תותחים) עליהן הותקנו שלושה תותחי 40 מ"מ .
עם כניסת טילי הגבריאל לשימוש בחיל הים הפכו ספינות אלו לסטילים הראשונים של חיל הים !
סערי ה 2 שהיו בשימוש חיל הים הן - אח"י אילת, אח"י משגב, אח"י חיפה, אח"י עכו, אח"י מבטח ו אח"י מזנק (לה תמיד תהיה שמורה בליבי פינה חמה...)
מתחילת שנות השמונים במהלכן ועד תחילת שנות התשעים עברו ספינות אלו מס' שינויים ושיפורים כשבשלב מסויים הפך ייעודן העיקרי לספינות נצ"ל אשר עיקר תפקידן היה איתור ותקיפת צוללות כשיכולת ההתמודדות עם כלי שטח עדיין נשמרה בדמות טילי הגבריאל שהותקנו עליהן וכן תותח ה 40 מ"מ חשמלי מהיר ירי אשר הוצב בחרטומן ונועד לירי נגד מטרות שטח או נ"מ וכן אמל"ח נוסף.
כאמור בתחילת שנות התשעים הוצאו סערי ה 2 משימוש מבצעי בחיל הים כשחלקן הוטבעו באופן יזום ע"מ להפכן לאתרי צלילה וחלקן הוטבעו במהלך אימוני ירי.
אם יורשה לי להוסיף דבר מה בנימה אישית: עם כל הכבוד לספינות המודרניות, המתקדמות והיפות של חיל הים אני חושב שנכון יהיה לציין ולקבוע כי לסערי ה 2 היה את הנסיון המבצעי הגדול והמפואר ביותר לאורך שנות שירותן החל מתקופת מלחמת ההתשה, יום כיפור מבצע שלום הגליל מבצעים מיוחדים הטבעת כלי שייט של האוייב תקיפות של מטרות חוף ועד תקופת המלחמה בפח"ע של שלהי שנות השמונים !!!
השכיל חיל הים לשמור ספינה אחת מדגם זה (אח"י מבטח") ולהציבה במוזיאון חיל הים לטובת קהל המבקרים.
בשלב זה ניתן להתקרב לסטי"ל אך לא לעלות עליו או להכנס לתוכו אך בבירור נאמר לי כי הכוונה היא לשחזר את הספינה ולאפשר כניסת קהל לתוכה כבר בעתיד הקרוב !
כרגע הספינה "ערומה" למדי כשחלק ניכר מההתקנות שהיו עליה בשעתו חסרות לדוגמא - אנטנות מסויימות, מוצב משולש לטילי גבריאל מערכות הלחימה בצוללות אמצעי ה ל"א ועוד... אך בסה"כ מצבה טוב וניתן לשמרה.
הנה מס' תמונות שצולמו מחוץ לספינה, ובהמשך....... הפתעה !
צילום של חרטום הספינה - בו ניתן להבחין בתותח ה 40 מ"מ כשבצידיו ארגזי תחמושת נוספת וכן באחד מתוך שני משגרי טילי הגבריאל שמוצבים משני צידי החרטום, על מבנה הגשר ניתן להבחין במיקום שנועד לחיבור של אמצעי ל"א שונים ואם תביטו על התורן תוכלו להבחין בשתי אנטנות מכ"מ,
האחת ממוקמת בראש התורן והיא אנטנת מכ"מ החיפוש שנועד לאיתור מטרות במרחב ובטווחים של עשרות ק"מ ואילו האנטנה העגולה שנמצאת במרכז התורן הנה אנטנת מכ"מ בקרת האש שנועדה לנעילה ועקיבה אחר מטרות לצורך שיגור טילים או ירי תותח לעברה.
על גבי התורן חסרות אנטנות נוספות וכן אמצעים שונים אשר הוסרו מסיבות מובנות.
בצילום הבא ניראים ירכתי הספינה - שימו לב לארבעת המדחפים הגדולים שכל אחד מהם מונע באמצעות מנוע עצמאי ועצמתי מסוג "מאייבאך" באמצעות ארבעת המנועים השיגו ספינות אלו מהירות מרשימה שנעה סביב ה 35 קשר (כ 70 קמ"ש ) שזו מהירות "מכובדת" מאוד במונחים של כלי שייט בסדר גודל שכזה , כמו כן ספינות אלו הצטיינו בכשר תמרון מצויין כששילוב בין מהירות גבוהה לכשר תמרון טוב נחוצים בין השאר לתמרוני התחמקות שונים ופעילות רדיפה ותקיפה כנגד מטרות פח"ע !
המשך - בקרוב........
נערך לאחרונה ע"י סירפד בתאריך 24-04-2005 בשעה 19:39.
|