27-03-2006, 08:51
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
אני מתחיל לחשוד בך....
כל נושא חוזק החומרים במטוסים כלול בענף באווירודינמיקה הנקרא אווירו-אלסטיקה.
מטוס מתוכנן לכמוד בעומסים שונים - כולל כפיפה, מתיחה ופיתול מסויימים, ומידת היכולת שלו להתמודד איתם - נבחנת עוד לפני שמעמיסים עליו נושאים, מהסוג שמתבונן בחרדה בכנף ותנודותיה
כמובן שהרעיון הוא לעמוד בפיתול מסויים לפני שנגרם הרס - למשל שבר של הקורה או עיוות שלה.
טסת פעם בהרקולס? בפעם הבאה - בהמראה - תביט בתיקרה. רואים שם איך כל הצנרת נמשכת לצדדים כאשר נוצר עילוי על הכנף...
חוזק המבנה של הכנף נושג באמצעים שונים. שפת התקפה הבנויה כקורת D קורת כנף בצורת האות I למשל עמידה ללחיצה ופיתול יותר מקורה בצורה של תיבה. גם המעטה של הכנף יוצר קופסא וכד'...
וכמובן כל התחום של חוזק חומרים - למשל מתי עדיף לעבור לחומרים מרוכבים הבנויים משכבות שתי וערב ומספקות חוזק מתיחה בכיוונים שונים...
נושא מורכב - בקיצור...
מקרה קיצוני לדוגמא (אם חשבת פעם למה אין לו חלונות... כנראה כדי שהנוסעים לא יתעלפו):
בכנף שמוטה על הקרקע:
...וכנף ישרה באוויר.
(לוקהיד C-5 גלאקסי)
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק
|