22-08-2006, 14:39
|
|
|
חבר מתאריך: 11.01.05
הודעות: 259
|
|
ההבדל בין שני הסגנונות מסתכם בקאטה שלהם
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי DouBel_M שמתחילה ב "מה הבדל בין קראטה שו קאן לקראטה ג'וג'ו ריו ???"
לשני הסגנונות יש פחות או יותר את אותה העבודה על קיהון (תרגילי בסיס), אולם לכל סגנון יש קאטות שונות לגמרי. פרט לקאטות, ההבדל איננו כל כך גדול.
עכשיו, אני חייב להרחיב קצת כי היו בתשובות הקודמות הרבה שטויות ומידע מוטעה;
הקאטות פינאן הינן קאטות אוקינאוויות 100%. הן הומצאו ע"י איטוסו אנקו (1832 - 1915) שהיה אחד משני המורים העיקריים של פונקושי גיצ'ין, מייסד השוטוקאן, והמורה העיקרי של מבוני קנוואה (Mabuni Kenwa) מייסד השיטו-ריו. איטוסו בנה את הקאטות האלה במיוחד עבור שילוב הקראטה במערך הפעילות הגופנית בבתי הספר. ביפן, פונקושי פישט את הקאטות ושינה את השם, וכך פינאן הפך להיאן.
לגבי ה"שיטות" שקדמו למאה ה- 20 - בעצם לא היו שיטות. מכיוון ש- Toudi ("יד סינית", קראטה, בניב האוקינאווי) נלמד בסודיות מאז הכיבוש היפני של אוקינאווה ב- 1609, לא היה מעבר מאסיבי כל כך של ידע ממורה למורה כמו שאנחנו רואים היום, וכמו שהיה בתחילת המאה ה- 20. מורה ידע מספר מצומצם מאוד של קאטות (2, 3) ועליהן כל ה"שיטה" שלו היתה בנוייה. בתחילת המאה ה- 20 קראטה החל לצאת לאוויר הפתוח ומורים התחילו לשתף אחד את השני בידע שלהם, וכן לשלוח תלמידים שלהם ללמוד אצל מורים אחרים. לדוגמא: Taira Shinken למד קראטה אצל פונקושי, וקובודו (כלי נשק מסורתיים) אצל Yabiku Moden. ב- 1933 יאביקו המליץ לטאירה ללכת ולהעמיק את לימוד הקובודו שלו אצל מבוני קנוואה מכיוון שלמבוני היה ידע רב בבו (מקל) ובסאי.
היו גם מורים שנסעו ללמוד בסין: מיאגי צוג'ון וקנבון אואצ'י, לדוגמא.
לסיכום, שוטוקאן, שיטו-ריו וגוג'ו-ריו צמחו במקביל פחות או יותר (ומייסדיהם היו גם חברים טובים). שוטוקאן-דו זו המצאה מערבית.
בעז
_____________________________________
בעז-עמנואל שטייגמן, רנשי
מרכז אומנויות לחימה קנשינקאן
קצרין
www.Kenshinkan.org.il
https://www.facebook.com/KenpoIsrael
https://www.youtube.com/user/KenshinkanDojo
|