
28-07-2007, 20:54
|
 |
|
|
חבר מתאריך: 04.12.04
הודעות: 5,680
|
|
|
החור באוזון
לפני שאני מתחילה אני אתן כמה הגדרות חשובות להבנה מלאה של העיניין
החור בשכבת האוזון (או החור באוזון כפי שנהוג לקרוא לתופעה בציבור), הוא אזור באטמוספירה שבו הידלדלה מאוד שכבת האוזון. הידלדלות זו הפכה לאחת הבעיות הבוערות באיכות הסביבה במחצית השנייה של המאה ה־20 בנוגע לאטמוספירה, כשלצידה בולט אפקט החממה.
חשיבותה של שכבת האוזון
שכבת האוזון מצויה בסטרטוספירה. היא נוצרת בעיקר כתוצאה מברקים בתהליכים טבעיים. לשכבה זו חשיבות רבה בקיום החיים על פני כדור הארץ. שכבת האוזון מסננת את הקרינה האולטרה־סגולה המגיעה מהשמש, קרינה המסכנת את היצורים החיים וגורמת לסרטן העור. שכבת האוזון בולעת את הקרינה שבאורכי הגל בין 295 ל־320 ננומטר. בשנת 1983 התגלה כי שכבת האוזון מעל הקוטב הדרומי הידלדלה עד מאוד והקרינה המסוכנת חודרת דרכה.
על פי מדענים העוסקים בנושא, שכבת האוזון היא זו שאפשרה לבעלי חיים לצאת מתוך האוקיינוס אל פני האדמה ולהתחיל בהתפתחות החיים על היבשה.
ירידה בעובי שכבת האוזון מאפשרת לקרינה רבה יותר להגיע אל כדור הארץ. הגדלת הקרינה פוגעת באדם (מגדילה את שכיחות סרטן העור, פוגעת במערכות חיסוניות, גורמת לנזקים לראייה), וכן פוגעת בצמחים, בבעלי חיים ובחומרים פלסטיים.
מתוך ויקפידה http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94...6%D7%95%D 7%9F
החור באוזון הולך ונהיה מהבעיות המובילות באיכות הסביבה,
ואנחנו כחברה שהולכת ומתפתחת עם השנים רק מזיקים לו יותר ויותר...
זה נכון שיש לא מעט חברות שמנסות להפחית בחומרים שמזיקים לו, אבל לדעתי המודעות לדבר היא כמעט אפסית... זה נראה כאילו לאנשים לא אכפת והם ממשכים לזהם את האוויר...
התשובה הכי מצחיקה וטיפשית שאני שמעתי(ברור לי שהיא נובעת מחוסר מודעות) היא: "נו באמת עדי עזבי אותי מהשטיות האלה עד שהגז שיוצא מהדאודוראנט שלי יגע לאוזון לא ישאר ממנו כלום והוא לא יכול להזיק"....
במועדונית שלי אני עושה אחת לחודש יום של אכות הסביבה שבו אנחנו מלמדים את הילדים על נושאים בוערים ושותלים שתילם וזורעים פרחים לפני שבועיים הקדשנו שבוע שלם לחור באוזן שבסופו הילדים העלו הצגה(מדובר בחינוך מיוחד) ובנוסף הם הלכו לרשתות החניות הגדולות שיש לנו פה והסבירו לאנשים כמה חשוב להפחית את הפגיעה באוזון.. זה היה מקסים
לדעתי המחאה צריכה להתחיל בצרכנות נכונה... אנשים יקרים תתחילו לרוא את התיות של הדברים שאתם קונים ככה תוכלו לאזור ולשפר
ואלו החומרים שמזיקים לאוזון(זגור ושמור )
עם החומרים הפוגעים בשכבת האוזון נמנים:חומרים אלה בדרך כלל יציבים מאוד בשכבת הטרופוספירה ומתפרקים רק בסטרטוספירה בהשפעת קרינה חזקה של אור אולטרה־סגול. כאשר מתפרקת מולקולה של חומר כזה, משתחרר ממנה רדיקל חופשי (אטום בודד של כלור או ברום), המתקיף את מולקולת האוזון וגורם להתפרקותה למולקולת חמצן ולאטום חמצן חופשי. אולם אטום הכלור או הברום נשאר חופשי, ופנוי לפרק עוד מולקולת אוזון. כך נוצר "כדור שלג" - תהליך שבו כל מולקולה של החומרים המוזכרים לעיל יכולה לפרק מספר גדול של מולקולות אוזון.
_____________________________________
תודה לפיינטבול
|