03-02-2008, 09:53
|
|
|
חבר מתאריך: 29.05.07
הודעות: 560
|
|
הנה פירוט
אני לא מתבסס על תכנית טלוויזיה - אני מתבסס על דברים שאני מכיר, ואני מכיר לא-רע. לתכניות טלוויזיה יש נטייה להפריז מצד אחד, ומצד שני על-מנת לפשט את הדברים - להזניח עובדות רבות על-מנת לייצר פורמט מותח. תזכור שתכניות כאלה מכוונות לקהל הרחב שידיעותיו בתחום מוגבלות מאוד ואין יכולת להעמיק יותר מידי בנושא.
אני מתייחס לתכניות הללו בעירבון מוגבל.
באופן כללי יש אמת בדבריך בנוגע להשתלטות האוטומציה על המטוסים. אגב, איירבאס ידועים בכך שלעיתים הם לקחו את הנושא צעד אחד רחוק מידי, וזו אחת הדוגמאות לכך. אגב, בכמה מדגמי איירבאס המירו את הסטיק המסורתי לסטיק בדומה לקיים במטוסי F16 - כזה הנמצא בדופן המטוס ועובד בשיטת Fly By Wire - סטיק כזה שבקושי נע אלא חש את מידת הלחץ שהטייס מפעיל עליו ומתרגם את האות להפעלת ההגאים.
דוגמה נוספת ניתן לראות באחד הפרקים של "תעופה בחקירה" על אותו קברניט שהושיב בכסאו את ילדיו, שבטעות ניתקו מוד מסויים בטייס האוטומטי, דבר שגרם בסופו של דבר להתרסקות (למעשה התגובה המאוחרת - ויש האומרים חוסר התגובה - של הטייסים למצב הלא ברור היא היא שגרמה להתרסקות).
ולענייננו:
הנה קישור לתיאור האירוע (חשוב לציין שלא מדובר בדו"ח רשמי של רשות חוקרת אלא במאגר מידע "עצמאי") וקישור להקלטות תא הטייס.
מדובר בתאונה מחודש יוני 88', כאשר למטוס המדובר (A320) יש בסה"כ 22 שעות טיסה - מטוס חדש לגמרי.
תוכל לראות שהמטוס היה בטיסת הדגמה במסגרת סבב של טיסות הדגמה באותו היום. הוא היה אמור לבצע מעבר בגובה נמוך מעל השדה. בפועל, בנקודה שבה הטייסים החליטו ללכת סביב, הדבר לא בוצע והמטוס פגע בעצים עם סל"ד 83% N1, שזה ממש לא כוח מלא...
אם תקרא לעומק את הקלטות תא הטייס, תוכל לראות שכאשר המטוס מתייצב ב-50 רגל, הקברניט מנתק את המצערות האוטומטיות, וזמן קצר אחרי-כן נשמעת האזהרה (המשולשת) שמשמעה שהמצערות בסרק (Power Lever Detents). כעבור כמה שניות מכריז טייס המשנה על הליכה סביב (TOGA/SRS) וכמה שניות אח"כ הם פוגעים בעצים.
קח בעירבון מוגבל את הדברים שאתה רואה בתכניות כאלה...
_____________________________________
" Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. "
- Albert Einstein
|