|
07-04-2008, 21:03
|
|
|
חבר מתאריך: 12.09.05
הודעות: 1,470
|
|
מוצא האשכנזים – יהודי רומא ,( לנוחיותכם עשיתי העתק הדבק ) מקישור מצורף :
http://www.tsofar.com/zofar/see_article.asp?id=8212
מוצא האשכנזים – יהודי רומא
מחקרים גנטיים מראים שמוצא היהודים האשכנזים הוא מן היהודים שהוגלו לרומא מיהודה ע"י הרומאיםמאת :שמואל קופר יום רביעי,2 באפריל ,2008
להלן מאמר מאת ד´´ר רבקה שפק ליסק , שהתפרסם שלשום (ב´)באתר "אומדיה" ובו סקירה היסטורית על מוצא היהודים האשכנזים, לפי מקורות היסטוריים המאומתים ע"י ממצאי מחקרים גנטיים:
"הגרעין ממנו צמחה יהדות אירופה המכונה היהדות האשכנזית, הייתה הקהילה היהודית ברומא בתקופה העתיקה. משם התפשטו היהודים לחלקים אחרים של אירופה.
שלב ראשון: לאזור גאליה והריינוס באימפריה הרומית באירופה (ראשוני יהודי חצי האי האיברי הגיעו לשם מיהודה עוד לפני התקופה הרומית. בתקופה הרומית הגיעו גלים נוספים)
שלב שני: לחלקים אחרים של אירופה המערבית והמרכזית
שלב שלישי: למזרח אירופה כתוצאה משורת גירושים
שלב רביעי (ראשית העת החדשה): חזרה למערב אירופה, ליבשת אמריקה ולארץ ישראל.
הקהילה היהודית ברומא נוסדה ב-161 לפנה"ס ע"י סוחרים יהודים ממצרים והמשלחת החשמונאית. פילון האלכסנדוני כתב שלאחר המלחמה נגד פומפיוס (63 לפנה"ס) כי הגיעו לרומא שבויי מלחמה יהודים כעבדים.
הם נפדו ע"י יהודי העיר. לאחר כשלון המרד הגדול ב-70 לספירה הגיעו שבוים יהודים רבים לרומא. יוספוס פלביוס כתב שמדובר ב-97,000 שבוים שנמכרו לעבדות. בימי הקיסר אוגוסטוס (27 לפנה"ס – 14 לספירה) היו ברומא כ-40,000 יהודים. חישוב זה מתבסס על ספרו של יוספוס פלביוס "קדמוניות היהודים", בו הוזכרו 8,000 יהודים שהיו מעורבים בתביעה משפטית.
מאחר שמשפחה ממוצעת הייתה בת 4-5 נפשות מעריכים ההיסטוריונים שמספר היהודים ברומא הגיע לכ-40,000. לאחר כשלון מרד בר-כוכבא הגיעו לרומא אלפי שבוים יהודים, שנמכרו לעבדות. עפ"י עדויות בנות הזמן ירד מחיר העבדים בשווקי רומא באופן משמעותי בשל המספר הגדול של העבדים. מכתובות בקטקומבה היהודית העתיקה ביותר, בה נקברו יהודים משלהי המאה הראשונה לפנה"ס עד המאה ה-4 לספירה, מתברר שהיו ברומא 12 בתי כנסת.
מרומא התפשטו היהודים לחלקים אחרים של האימפריה הרומית במערב אירופה. בשלב הראשון הם הגיעו לאזור הריין ולפרובינציה גאליה.
יהודים החלו להתיישב בצרפת (פרובינקציה גאליה) לפני המאה ה-1 לספירה, בתקופת השלטון הרומי. הקיסר אוגוסטוס הגלה לפרובינציה גאליה את ארכילאוס בנו של הורדוס ואת פמלייתו. ארכילאוס מת בגאליה ב-16 לספירה. הקיסר קליגולה הגלה את הורדוס אנטיפס לגאליה.
לאחר כשלון המרד הגדול ב-70 לספירה הגיעו לגאליה יהודים מא"י. יהודים חיו בגאליה עד התמוטטות האימפריה הרומית המערבית. לאחר מכן הם המשיכו לחיות בממלכת הפרנקים שירשה את האימפריה הרומית. שטרסבורג במזרח צרפת הייתה מרכז יהודי רוחני ותרבותי חשוב. ב-1182 החל גירוש יהודים ממחוז למחוז עד לגירושם של 100,000 ב-1306.
באזור הריין נוסדו קהילות יהודיות ע"י סוחרים כבר בתקופת השלטון הרומי. הקהילה היהודית בקלן היא מהקהילות הוותיקות ביותר בגרמניה ובצפון אירופה. ב-321 לספירה אישר הקיסר קונסטנטינוס ליהודים להיבחר למועצת העיר.
במאות ה- 10 וה-11 הוזמנו יהודים להתיישב באזור הריין ע"י שליטי הערים והנסיכים. הם קיבלו כתבי זכויות, שהגנו עליהם ואפשרו להם לקיים חיי קהילה. אבל, במאות ה-11 וה-12 נערכו ביהודים פוגרומים במהלך מסעי הצלב, ויתרם גורשו, אך הורשו לאחר מכן לחזור. ב-1236 הכריז הקיסר פרידריך ה-2 שהיהודים הם "עבדי האוצר הקיסרי". בזמן המגיפה השחורה (1347–1351) שוב נערך פוגרום ביהודים. ב-1356 הם הועברו לרשות הנסיכים הגרמנים. יהודי גרמניה-אשכנז גורשו שוב מערים שונות במאות ה- 13-15 ונדדו מזרחה.
מחקרים גנטיים מאשרים שמוצאם של יהודי אירופה, כלומר, האשכנזים, הוא מהקהילה היהודית ברומא בתקופה העתיקה. החלק הארי של הקהילה היה מורכב מתושבי ממלכת יהודה, שהגיעו כעבדים או הוגלו ע"י רומא.
מיכאל המר מאוניברסיטת אריזונה, הארי אוסטר ולמעלה מ-10 חוקרים נוספים ביצעו מספר מחקרים לגבי מוצאה של יהדות אשכנז. הם מצאו ראיות גנטיות למוצא המשותף של יהודי רומא והיהודים האשכנזים.
המר כתב שהממצאים מתאימים להיפותזה שיהודי רומא היו אבות אבותיהם של היהודים האשכנזים. האשכנזים מוצאם מקבוצה של כ-10,000 יהודים מרומא. למרות התקופה הממושכת שהאשכנזים חיו באירופה, החותמת של הכרומוזום Y שלהם נשארה שונה מזו של שאר האירופאים. המחקרים מראים שמתגיירים ונשואים מעורבים מילאו תפקיד קטן בהיסטוריה של האוכלוסייה היהודית.
כמו-כן מראים המחקרים שהיהודים הספרדים והאשכנזים קרובים אלה לאלה מבחינה גנטית יותר מאשר לא-יהודים שנבדקו במחקר.
גם ניל ריטץ מהמחלקה לגנטיקה של אוניברסיטת סטנפורד מסכים שהאשכנזים הם צאצאי גולים מארץ ישראל. הוא אמר ש"אם אתה מכין מפה גנטית של אירופה והמזרח הקרוב ומכניס לתוכה את היהודים האשכנזים, מתברר שמוצאם מאזור הים התיכון.
במסגרת הפרויקט התברר שרק אחוז קטן מתוך המדגם האשכנזי שנאסף מתאים לזה של תושבי צפון הקווקז ותורכיה, ממצא המפריך כמובן לחלוטין את התיאוריה ההזויה לפיה מוצא היהודים האשכנזים הוא מן הכוזרים שהתגיירו. מה עוד, שעל פי מקורות ערביים בני הזמן רוב הכוזרים ברחו מזרחה לאסיה והתאסלמו". עד כאן לשון המאמר.
הקטקומבות היהודיות ברומא, מקומות הקבורה של היהודים בעיר, הניבו ממצאים רבים על היקפה של הקהילה היהודית ברומא ומשלוחי היד של חבריה.
על 534 המצבות שנמצאו בקטקומבות נחרטו שמות בתי הכנסת, שאליהם היו שייכים הנפטרים. כך אנו מקבלים עדות על קיום 12 קהילות יהודיות בעיר. בנוסף לכך, הפיזור של קטקומבות ברחבי העיר מצביע על כך שהאוכלוסייה היהודית בעיר הייתה גדולה וייתכן כי הגיע לפי ההערכה ההיסטורית ל-40,000 תושבים,, לפני חורבן הבית ומספר גדול בהרבה בשנים לאחר מכן.
מחקר, שנערך על ידי "קלאס ואן דאר בורג" (Klaas van der Borg) מאוניברסיטת אוטרכט שבהולנד, משער כי השימוש בקבורה בקטקומבות היהודיות בוילה טורנוליה החלו כבר במאה ה-1.
הקטקומבות היהודיות בוונוסה הן עדות נוספת ליישוב היהודי הקדום של יהודים באיטליה. הן התגלו כשני ק"מ צפונית לעיר ונוסה (Venosa) שבמחוז בזיליקטה.
הקטקומבות התגלו בגבעה הקרויה "מדלנה" (Maddalena) בשנת 1853. הן זוהו ברובן כקטקומבות של נפטרים יהודים. מספר הקטקומבות נאמד במאות אחדות.
העיר ונוסה שוכנת ליד ויה אפיה, הדרך הראשית מדרום איטליה לעיר הבירה רומא. המקום היה נוח להתיישבות יהודים. לפי המצבות הם עסקו ברפואה, במסחר והיו בעלי מלאכה.
במצבות מופיעים ציורים של מנורת שבעת הקנים, אתרוג, לולב ואפילו של עקידת יצחק.
דוגמה לשתיים מן הכתובות : "תנוח על משכבה בשלום", "תהיה נשמתו צרורה בצרור החיים".
בתמונה: מנורה בסלע מעל לקטקומבה בונוסה (הצבע האדום - אורגינלי - מלפני 1,100 - 1,600
|
|