05-07-2005, 21:43
|
|
|
חבר מתאריך: 08.02.05
הודעות: 575
|
|
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי שונרא1 שמתחילה ב "בנפול אוייבך אל תשמח או כך יאבדון כל אוייבך.....=ערפאת?!"
אולי ערפאת היה, למעשה, ביד ה'?[לא שאני אומר שהוא עכשיו בגן עדן עם 72 בתולות, אבל...]
[המשל שהביאו חז"ל - האדון המכה את כלבו עם המקל - הכלב הטיפש, באופן אוטמטי - מאשים את המקל על זה שהכה אותו - ורוצה לשבור אותו]
למעשה, השאלה שאתה מעלה פה, היא עתיקת יומין, ששואלת סתירה במשלי:
"בנפל אויביך אל-תשׂמח ובכשׁלו אל-יגל לבך"
או:
"בטוב צדיקים תעלוץ קריה ובאבוד רשעים רינה"
[פרק י"א ופרק כ"ד במשלי]
למעשה, הפרשנות הטובה ביותר [לעניות דעתי] וההגיונית ביותר[מסתדרת עם מדרשי חז"ל ועם פסוקים נוספים בתורה] - שלמה המלך דיבר פה על שני דברים שונים לחלוטין, ובשביל זה צריך להעתיק את הפסוקים שלפני והפסוקים שאחרי:
ט בפה חנף ישׁחת רעהו ובדעת צדיקים יחלצו
י בטוב צדיקים תעלץ קריה ובאבד רשׁעים רנה
יא בברכת ישׁרים תרום קרת ובפי רשׁעים תהרס
מדובר פה, לפי ההגיון - על השמדה טוטאלית של האויב שלך, כלומר אחרי שהוא כבר נהרס טוטאלית.
--
טו אל-תארב רשׁע לנוה צדיק אל-תשׁדד רבצו.
ktov_kotrot('16:')טז כי שׁבע יפול צדיק וקם ורשׁעים יכשׁלו ברעה
ktov_kotrot('17:')יז בנפל אויביך אל-תשׂמח ובכשׁלו אל-יגל לבך
ktov_kotrot('18:')יח פן-יראה יהוה ורע בעיניו והשׁיב מעליו אפו
מדובר פה על תבוסה זמנית בלבד[כמו,למשל, מצבנו עם ערפאת - אז "המנהיג" חוסל - אבל מיד מונה "מנהיג" חדש, בלי קשר לאין סוף המחבלים שנשלחים מדי יום], ולא על הרס טוטאלית.
ואפשר לחקור את זה עפ"י המילים:
בנפול - נפילה, מעידה - תמיד מדובר על משהו שניתן להתאושש ממנו[למעט מקרים חריגים בספרות העברית]
אבוד - חסר, איננו[תואר] או: התמעטות והרס[ז'] - בשני המצבים מדובר על משהו שלא ניתן להתאושש ממנו, ולכן אין בעייה לשמוח.
ואולי כדאי להביא את משלי שוב פעם, מאותו הפרק והפיסקה:
"פן-יראה יהוה ורע בעיניו והשׁיב מעליו אפו"
לא כדאי לשמוח כ"כ ולהלל ש"ערפאת מת!!! מוות לערבים!!!".
המשך יום נעים,
|