|
16-06-2009, 19:46
|
|
|
חבר מתאריך: 25.01.06
הודעות: 1,492
|
|
כיסוי ראש(גברים,נשים)
כיפה,מטפחת,פאה,כובע כולם צורות של של כיסוי ראש על פי ההלכה
http://www.masoret.com/Site/index.asp
ההנחה המקובלת היא כי כיפה היא מנהג ליראת שמיים(להזכיר שיש מישהו מעליך,הקב").
וגם קבלת עול מלכות שמיים בפועל(מצוות).
חבישת כיפה מובילה לצניעות אמיתית ומצד שני לביטחון בה'.
ישנם רבים שמקפידים על ציצית או תפילין למשל ולא מניחים כיפה ביום יום.
באופן כללי העניין ששמת כיפה לא הופך אותך לדתי ולהפך.
המקור לחבישת הכיפה (כיסוי ראש לגברים) אינו ברור. המקור הראשון מובא בתלמוד (מסכת שבת) לגבי האמורארב נחמן בר יצחק שבילדותו איצטגנינים (קוראים בכוכבים) אמרו לאמו שהילד יהיה גנב, ויעצו לה חכמי הדור לכסות את ראשו כסגולה ליראת שמים. ואכן, מסופר כי כשהיה בראש גלוי התפתה. בתלמוד הבבלי כתוב: "אמר רב הונא בריה דרב יהושע: תיתי לי דלא סגינא (=תבוא לי טובה על שלא הלכתי) ארבע אמות בגילוי הראש" (שבת קיח ע"ב). במקום אחר מובא נושא זה בשינוי קל: "רב הונא בריה דרב יהושע לא מסגי ארבע אמות בגילוי הראש, אמר: שכינה למעלה מראשי" (קידושין לא ע"א). בעקבות דברים אלו, פסק ר' יוסף קארו: "ולא ילך ארבע אמות בגילוי הראש" (שולחן ערוך, אורח חיים ב,ו).
למרות שחבישת הכיפה אינה ציווי, הפוסקים הראשונים ציוו על חבישת כיפה בעת תפילה או שהייה בבית הכנסת ואילו הפוסקים האחרונים החמירו, וקבעו כי אין ללכת יותר מארבע אמות ללא כיפה. יש מהם שקבעו כי יהודי שמתהלך ללא כיפה לראשו עובר על האיסור של "בחוקותיהם (=של הגויים) לא תלכו", מכיוון שכיום דרך היהודים לחבוש כיפה לראשם ואילו הגויים הולכים בגילוי הראש. מפסיקת הפוסקים הראשונים ניתן להסיק כי חבישת כיפה לא הייתה רווחת באותה עת מחוץ לבית הכנסת, נהוג להניח כי חבישת כיפה כמעשה של יום יום, במהלך כל היום אצל אשכנזים החלה רק אחרי פרסומו של שולחן ערוך ב-1565.
ויקיפדיה
סקירה כללית - כיסוי ראש לגברים ונשים.
ראוי לציין את כבוד הרב שאר יישוב הכהן שלבש כיפה לבנה (שלנו )בפגישה מול
אותו המנהיג של הגויים (נוהגים שלא להזכיר בשמו) כדי לציין שכבוד הרב בוודאי לא פחות ממנו.
(להם אסור ללבוש כיפה לבנה- זה סמל סטטוס..)
נ.ב
כל יהודי הוא באין ערוך ובאין השוואה ברוחניות לעומת האדם הזה שמוביל תנועה שיקרית ודמיונית - ולמי שיצא להריח ...אז גם לא מעט מסריחה! :-)
לנשים נשואות:
לגבי שאר הדברים שאסור לאדם לחמוד:בית רעהו,עבדו,שורו,וחמורו וכו', קל לאדם להזהר כי הוא יודע שמה שלא שייך לו, בוודאי שייך למשהו אחר, אבל נשים לפעמים יכולות להיות נשואות ולפעמים לא.
בנוסף, בתורה כתוב: " ולפני עיוור, לא תיתן מכשול" (ויקרא י"ט י"ד). מכאן שלנשים נשואות יש אחריות לא להוות מכשול בפני אנשים שאינם יודעים שהן נשואות. אמנם, אם הן לא מכסות את ראשן הן לא שמות מכשול, אבל אם הם היו מכסות הן היו מסירות מכשול מפני אותם אנשים, ולפי הנביאים רואים שראוי שכך יעשה :" ואמר סולו-סולו, פנו-דרך; הרימו מכשול, מדרך עמי." [ ישעיהו נ"ז י"ד].
....בכל מקרה, סיבת כיסוי הראש אינה באה כדי להמעיט מיופייה של האישה, אחרת היה מקובל שנשים נשואות גם לא מתאפרות וכו'.
לסיכום, אישה נשואה שמכסה את ראשה עושה חסד עם אנשים שלא יודעים שהיא נשואה, לפי זה אין צורך לכסות לגמרי את השיער, אלא זה נועד רק כדי לציין שהיא נשואה, אולי במשך השנים נשים נשואות יחליטו שהן רוצות להראות זאת ע"י סימן אחר שבולט לעין.
להמשך המאמר
המאמר מסביר שכיסוי הראש בא להזהיר או לחוות כתמרור -
"חביבי,אין לך בעצם מה לנסות,האישה תפוסה כבר".
(לא נורא,יש הרבה דגות בים..)
נשים רבות (אולי כולן)יודעות להבחין בטבעת על ידו של הגבר -ולקחת צעד אחורה.
גברים לעומת זאת לוקים בחוסר תשומת לב לפרטים שוליים מעין אלה (מחקרית)
ולכן כובע או צ'אקלקה אדומה יוכלו בהחלט לעזור בהבדלה בין נשואה ללא.
סיבה נוספת היא שדרך גבר לחזר אחר אישה - ולא להפך.
(מפורש בגמרא - למה הדבר דומה?
לאדם שאיבד אבידה, אין דרך האבידה לחזר אחר בעליה..אלא בעליה מחזר אחריה )
חובת האישה לשמור על הופעה צנועה באה לידי ביטוי הן במישור ההתנהגותי והן במישור הלבוש וההופעה. ככלל ניתן לומר, שרוב כללי הצניעות הם נורמות שקיבלו על עצמן נשות ישראל מקדמה דנא. אחת מאותן נורמות צניעות אלו היא חובת כיסוי הראש לנשים. המקור לחיוב זה מופיע בתורה בהקשר לפרשת סוטה, והוא מפורט בהרחבה בתלמוד ובמדרשים1.
מטבע הדברים, כאשר מדובר בנורמות התנהגות, הדברים פושטים צורה ולובשים צורה במהלך השנים. כל תרבות מתעצבת ומתפתחת לפי אורח החיים המיוחד לאותה תקופה. לכל תקופה ולכל מקום יש את הלבוש המיוחד לו, ובהתאם לכך יש צורך להגדיר מחדש את ההלכות הנוגעות לדרכי הצניעות של האשה ובכלל זה גם כיסוי ראש לנשים.
http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/maaliyot/din-2.htm
ישנה מחלוקת רחבה בין הפוסקים(הרבנים) האם צריך רק כיסוי או פאה שלמה,ומתי.
אך ברור שיש הסכמה על הצורך בכיסוי ראש.
שאלה מבחורה לרב - http://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=52452
דעה -רב(חב"ד) http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/581043
התלבטות של זוג- http://www.kol-simcha.co.il/article...spx?article=257
לסיכום - אישה נשואה חייבת בכיסוי ראש.
גבר גם לא נשוי ואפילו ילד -חייב(לכאורה)בכיסוי ראש -
ולא משנה אם זה כובע קסקט,,מצחיה,כיפה,או בד כלשהו.
על פי ההלכה -אא"לט- לכסות עם הבד של החולצה שאתה לובש את הראש
זה לא עוזר אבל אם חבר שלך יעמוד לידך - יצאת ידי חובה!
מקובל מאוד בציבור הרחב(לא רק דתיים) וכך נכון לנהוג ,
כשמברכים ברכה(בקידוש למשל)
לשים כיסוי ,כדי לא לברך בגילוי ראש.
כיפה....היי!
|
|