נהגתם בחוף? שלמו 67,000 שקל קנס
נהגתם ברכב השטח על חוף הים או בשמורת טבע? בית המשפט יוכל לשלוח אתכם לשנת מאסר, לחייב אתכם לשלם עונש כספי בגובה של 67,000 שקל - ואף לממן את תיקון הנזק שגרמתם לסביבה. הבעיה, שוב: מי יאכוף
נלחמים בנוהגים בשטח: נהיגה אסורה בחופי הים או בשמורות טבע תגרור עונש כספי בגובה 67 אלף שקל, מאסר מרבי של שנה, ומגוון "עונשים חינוכיים". ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרה היום (ד') לקריאות שנייה ושלישית, הצעת חוק להגברת האכיפה נגד נהיגה בחופי הים. לפי הנוסח שאושר, בית המשפט יוכל להטיל על נהגים שיעברו על החוק עונש כספי בגובה של 67,000 שקל - וזאת בנוסף לקנס בגובה של 2,000 שקל. בית המשפט יוכל גם לגזור על העבריינים עונשי מאסר בפועל, לתקופה של עד שנה. סעיף אחר בהצעת החוק, קובע כי בית המשפט יוכל גם לחייב את הנהג העבריין לתקן את הנזק שגרם, או לחילופין לחייבו לשלם על התיקון.
איסור הנהיגה בחופים חל על כל חופי הארץ: בחופים לא מוכרזים, השטח האסור לנהיגה כולל רצועה ברוחב של 100 מטר, בעוד חופים מוכרזים יהיו אסורים לנהיגה בכל שטחם. כדאי להזכיר כי הנהיגה בחופים אסורה מתוקף חוק שנכנס לתוקף לפני יותר מ-10 שנים. עם זאת, החוק הקיים אינו נאכף כראוי, ולכן הוחלט לתקנו.
"עונשים חינוכיים"
במסגרת הענישה המורחבת, בית המשפט יוכל להשית על עבריינים "עונשים חינוכיים": נהג שיורשע בגין נהיגה בחוף הים, עלול להידרש
להשתתף בפעילויות ניקיון בפארקים לאומיים. בהתייחסו לעונשים אלה, אומר יו"ר ועדת הפנים, ח"כ אופיר פינס: "ישראל משלבת לתוך החקיקה הסביבתית עונש חינוכי - העבריינים יעברו מההגה של רכב השטח לשיקום הטבע".
ראוי לציין כי הצעת החוק, שיזם ח"כ דב חנין, כוללת הגברת אכיפה גם בשטחי שמורות טבע, גנים לאומיים, דיונות, ובסמוך למקורות מים (מעיינות, נחלים, וכו'). הענישה בגין נהיגה בשטחים אסורים אלה, תהיה זהה לזו המוצעת במקרים של נהיגה בחופי הים. עם זאת, במהלך הדיון התברר כי השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, מתנגד להחלת החוק על שטחים שאינם נכללים באזור רצועת החוף. זאת, מאחר שלמשרדו אין כוח אדם מספיק לאכיפת החוק המורחב.
בוועדה הופתעו לשמוע את עמדת השר. "אנחנו נותנים לכם את האפשרות החוקית להילחם בנהיגה פרועה הפוגעת בערכי הטבע", אמר ח"כ חנין. "למרות מצוקות התקציב של המשרד, זוהי מטרה חיונית". לדבריו הצטרף יו"ר הוועדה, ח"כ פינס: "תמוה שהמשרד האמון על הגנת הסביבה מתנער מאחריות לשמירת ערכי טבע, ומסרב לקבל כלים חוקיים שהכנסת רוצה להעניק לו". על-פי הצעת החוק, המשרד להגנת הסביבה יגבש רשימה של אתרים מוגנים, בהם תיאסר הנהיגה. רשימת האתרים תפורסם לידיעת הציבור, והאזורים האסורים לנהיגה יסומנו בשטח.
בעיות קשות ביישום
למרות אישורה של הצעת החוק לקריאות שנייה ושלישית, יישומה עדיין אינו נראה באופק. בעיה ראשונה ומרכזית טמונה בכך שמרבית החופים בארץ אינם מוכרזים. בעבר כבר התייחס לכך ח"כ פינס: "באופן טבעי, עיריות ורשויות מקומיות יאכפו בחופים המוכרזים, הקרובים אליהן". אחת הדרכים לפתרון הבעיה היא הגדלת הקנס, שאמורה לשמש כתמריץ כלכלי לרשויות המקומיות לאכוף את החוק גם בחופים לא מוכרזים.
בנוסף, למרות הביקורת שהושמעה כנגד השר להגנת הסביבה, אי אפשר להתעלם מכך שהמשרד להגנת הסביבה "זוכה" לתקציב הנמוך ביותר מבין משרדי הממשלה, וסביר להניח כי אכן יתקשה באכיפת החוק בשטח נרחב - שיכלול חופים, שמורות טבע ופארקים לאומיים בכל רחבי הארץ. בעיה נוספת היא בזהות האחראים על האכיפה: פקחי המשרד להגנת הסביבה והרשויות המקומיות עלולים להתגלות כלא מרתיעים מספיק. אולם, בכדי להפעיל כוח משטרתי שיעסוק באכיפה יש צורך בתוספת תקציב משמעותית - שכלל אינה עומדת על הפרק.
נלקח מ YNET
|