26-07-2012, 11:34
|
|
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
|
|
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,130
|
|
|
הפרשנות הקלאסית אומרת שמדובר בנבואה:"אמר רב יהודה, אמר רב: מאי דכתיב 'עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל, שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ, בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן'? מלמד שהראהו הקב״ה לדוד חורבן בית ראשון וחורבן בית שני. חורבן בית ראשון – שנאמר: 'עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ'; בית שני – דכתיב: 'זְכֹר ה' לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ'" (גטין נ״ז:)
לעומתה יש פרשנים שהודו שחלק מהמזמורים נכתבו בתקופה מאוחרת יותר.
כך לדוגמא מעיד האבן עזרא בהקדמתו לספר תהלים:"ומחלוקת גדולה יש בינות המפרשים. יש אומרים כי כל הספר לדוד והיה נביא.. ו־'עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל' גם 'אֱלֹהִים, בָּאוּ גוֹיִם בְּנַחֲלָתֶך' – נבואת דוד שהתנבא..
ויש אחרים אומרים כי אין בספר הזה נבואה לעתיד, ובעבור זה כתבוהו הקדמונים עם איוב ומגילות..
ואמרו כי 'עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל' חברו אחד מן המשוררים בבבל,
וככה אמרו כי כל מזמור לבני קרח, הוא לאחד מן המשוררים מבני בני הימן שהיו בבבל, ודבריהם יורו על הגלות, ולא ימצא ככה בדברי דוד,
ואמרו כי גם אסף שם משורר היה בבבל, ואיננו אסף המנצח שהיה בימי דוד
וככה איתן האזרחי חבר מזמור בהכרת מלכות בית דוד בימי צדקיהו." (הקדמת אבן עזרא על תהלים) האבן עזרא עצמו, דרך אגב, נטה להאמין בפרשנות הראשונה.
קיים מדרש מפורסם במסכת בבא בתרא, על סדר ספרי התנ״ך ומי כתבן. בין היתר מצוין ש־"דוד כתב ספר תהלים ע"י עשרה זקנים [אדם הראשון, אברהם, משה וכו׳]" (שם, מסוף דף י״ד:)
ב־"שיר השירים רבה" (מדרש רבה על שיר השירים), פרשה ד׳, מובא מדרש דומה אך קצת שונה בנוגע לספר תהלים. שם נאמר ש־"עשרה בני אדם אמרו ספר תהלים" (ולא דוד מפי עשרה), על חמשת הראשונים, ביניהם דוד המלך עצמו, אין חולק לכאורה (למרות ששלמה המלך גם נמנה ביניהם, וחי לאחר דוד אביו), ובנוגע לחמשת האחרים יש כמה דעות, בין היתר, רב ור׳ יוחנן מונים גם את עזרא בתוכם (שחי בימי שיבת ציון וחתימת התנ״ך)
כמו־כן, הם חולקים בקשר לזהותו של אסף, רב סבר שהוא אסף של דוד, ושהיה נביא, ור׳ יוחנן סבר שהוא "אסף דתמן" (מתימן, כלומר לאחר חורבן הבית וגלות בבל), מבני קורח, ו־"שהיה בן תורה [ולפיכך] זכה לומר שירה עם אחיו, וזכה לומר שירה בפני עצמו" (שם, שם)
במילים אחרות, הסברה שיש בספר תהלים מקורות מאוחרים מדוד היא די עתיקה.
נערך לאחרונה ע"י ShoobyD בתאריך 26-07-2012 בשעה 11:59.
|