23-12-2012, 17:37
|
מנהל
|
|
חבר מתאריך: 31.07.06
הודעות: 14,967
|
|
ביקורת של גנטיקאי על מחקר אלחייק
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי ori שמתחילה ב "והארץ ממשיך במלחמות: כותרת ראשית שם קובעת שהאשכנזים הם צאצאי הכוזרים"
הביקורת הובאה על ידי מגיב באתר רוטר.
הגנטיקאי דווקא משבח את הכלים הגנטיים סטטיסטיים בהם אלחייק משתמש. כאן בערך ניגמרות המחמאות ומתחילה הביקורת...
הגנטיקאי מבקר את אלחייק באופן כללי על כך שהוא בוחר להשתמש במימצאיו בשביל להכריע מבין 2 השערות, תוך שהוא מתעלם לחלוטין מכל אפשרות אלטרנטיבית לפירוש המימצאים. אני אוסיף במאמר מוסגר שזו רעה חולה לא בלתי מוכרת במדע.
ביקורת נקודתית יותר והרבה יותר משמעותית בעיני היא ביחס לבחירת המדגמים ומשמעותם. אין היום ״כוזרים״ ובחירת יוצאי עמים שונים מאיזור הקווקז היא בעייתית, ובייחוד כשמדובר בארמנים. רבים מאלו שחיים בארמניה היום הם צאצאי ארמנים שברחו מאיזורים שהיו בשליטת העות׳מאנים במזרח התיכון. יוצא מכך, שאנחנו מדברים בעצם על הרכב גנטי שהוא בהחלט של ה״לבנט״ ולא קשור כלל ל״כוזרים״. מעבר לכך, באופן כללי יותר, אלחייק מתעלם מנדידות עמים והגירה שאירעו באלף השנים האחרונות באיזור הקווקז. בהתחשב בהגירה כזאת (כולל, כאמור, הגירת מזרח תיכונים לתחומי הקווקז), קשה להתייחס לבחירה בתושבים שיושבים בקווקז היום כ״כוזרים״ יותר מדי ברצינות.
מעבר לכך, העובדה שאלחייק משתמש בערבים פלסטינים כמדגם מייצג לגנטיקה מזרח תיכונית היא בעצה בעייתית. הערבים היגרו לארץ ישראל משלל איזורים, כולל כמובן חצי האי ערב, אבל מעוד שלל איזורים מרוחקים יותר. הגנטיקה שלהם לפיכך רחוקה מלייצג את התושבים המקוריים של האיזור. למרבה האירוניה, דווקא תושבים באיזור טורקיה (כולל ארמנים?) מייצגים יותר את הגנטיקה הטיפוסית לאיזור באותה התקופה שכן לשם לא הגיעו הערבים כדי לדחוק את התושבים המקוריים החוצה או, לכל הפחות, להתערבב בתוכם באופן משמעותי.
בקיצור, בחירה שרירותית במי שייצג ״כוזרים״ ומי שמייצג ״מזרח תיכוניים״ או לבנטינים. זה לבדו מעמיד את מסקנות המחקר על כרעי תרנגולת בעיני. אלחייק לא לגמרי אשם. גנטיקה של אוכלוסיות מהסוג הזה היא בהכרח עניין בעייתי כשלא מדובר באוכלוסיות סגורות ומבודדות שלא עברו נדידות עמים משמעותיות. אלחייק כאן אשם בכך שהוא מתעלם מכל הבעייתיות ומתעקש להגיע למסקנות כל כך פסקניות.
למרבה האירוניה, דווקא האשכנזים הם דוגמא לאוכלוסיה סגורה ומבודדת. למרות כל הגיורים לאורך השנים היהודים האשכנזים מהווים פול גנטי כל כך מצומצם שיש מגוון מחלות גנטיות שייחודיות רק להן ונפוצות בתוכן למדי. כמעט כל זוג אשכנזי שאני מכיר ושניגש לבדיקות גנטיות בזמן ההריון הראשון גילה שאחד מבני הזוג הוא נשא של אחד מהמחלות הגנטיות.
ודעתי האישית לגבי כל הנושא: מדובר כאן במיתוס שנופח מסיבות אידיאולוגיות לכאן ולכאן לאורך השנים. אין ספק כלל שהקהילה היהודית האשכנזית התפתחה גם מכך שבודדים רבים התגיירו בתחילת ימי הביניים ותקופת האימפריה הרומית. אף אחד גם לא מכחיש ולא הכחיש זאת מעולם. ועדיין, היה גרעין גדול של יהודים מקוריים אחרת לא היו מתרחשים גיורים ואחרת לא ניתן היה להסביר מה קרה לכל אותם יהודים שחיו בתקופת האימפריה הרומית באנגליה, גרמניה, צרפת וכו, לאן חברי אותן קהילות הלכו כהן גורשו בתקופות שונות של ימי הביניים ומדוע יש זהות תרבותית ואתנית כה רבה בין הקהילות האשכנזיות שאין ספק שמקורן באירופה המערבית ובין אותן קהילות אשכנזיות מזרח אירופאיות שכביכול הן תוצאה של התגיירות הכוזרים. אין לי גם ספק שליהודי שגורש מגרמניה בזמן ימי הביניים היה פשוט חותר להגר לפולין הסמוכה, מאשר היה לאיזה קווקזי מתגייר להגיע לאותו איזור.
מעבר לכך, מבחינה חזותית נטו אני באופן אישי רואה זהות מסוימת בין חלק מהאשכנזים לסלבים אבל ממש לא לקווקזים.
והכי חשוב: זה בכלל לא משנה!
אין כמעט עם שיכול להצביע על רציפות גנטית טהורה מהעת העתיקה ועד היום. זה שאיטלקים רבים בצפון איטליה מקורן במהגרים גרמאנים כאלו ואחרים מתקופת שלהי האימפריה הרומית ואחריה לא הופך אותם פחות. ״איטלקים״. מה שחשוב זה הרציפות הלאומית והקדם לאומית (קיומם של סולידריות ותרבות משותפת) שיכולה להתקיים גם אם האוכלוסיה שמחזיקה באותה רציפות עוברת שינויים דמוגרפיים. מבחינה תרבותית ולאומית קיים רצף ברור של עם יהודי מתקופת בית שני ועד היום, ואותה לאומיות הייתה מבוססת על זיקה לארץ ישראל. על זה קשה לחלוק (למרות שנד ודומיו בהחלט מסוגלים גם לכך).
ובכלל, כל הנושא הופך מגוחך כשמשווים למי שמתחרים ביהודים על ארץ ישראל. כל מה שניטעו לגבי היהודים על ידי זנד ודומיו נכון פי מאה ביחס לערבים הפלסטינים. כאן מדובר בבירור בתוצר של ערבוב מהגרים ממקורות שונים שקישרתי התרבות והסולידריות ביניהם היו רופפים ביותר עד שלהי המאה התשע עשרה לכל הפחות ושכל התייחסות אליהם כאל עם ניפרד בעייתית אפילו היום. איך אמר בשארה לא מכבר? אין דבר כזה עם פלסטיני ייחודי.
|