07-04-2013, 18:47
|
|
|
|
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 29,140
|
|
הבן שאינו יודע לשתוק.
בליל הסדר ישבנו כולנו (טוב, רובנו) וקראנו את ההגדה של פסח. אולי סיפרנו על יציאת מצרים, אבל לא עשינו את זה בסדר כרונולוגי, אלא במעין משחק אסוציאציות מתמשך המורכב מקטעי פרשיות , שברי מאכלים ואוסף מדרשים, המבנה נועד כדי להשאיר את הילדים (והצעירים ברוחם) עירניים ומתעניינים במהלך שנועד פחות להעביר את סיפור יציאת מצרים עצמו ויותר להעביר מסורת או מסר לאורך שרשרת הדורות.
אחד המסרים החשובים של ההגדה הוא חשיבותה ההיסטורית של אחדות ישראל. אחד הקטעים בהגדה שמבטאים טוב מכל את המסר הוא סיפור ארבעת הבנים שנועד להסביר כיצד מעבירים את סיפור יציאת מצרים לכל אחד מהטיפוסים השונים בעם ישראל - החכם שצריך ללמוד הכל, הרשע שזקוק לניעור רציני, התם שמקבל סיכום פשטני וזה שאינו יודע לשאול וצריך להאכיל אותו בכפית. לכל בן יש מקום סביב שולחן הסדר ולא רק מקום אלא גם דרך לחבר אותו לכלל ישראל.
בכל ליל סדר, כשאני קורא את הקטע הזה, אני תוהה מדוע נבחרו דווקא ארבעת הטיפוסים הללו לייצג את כלל ישראל, אני יכול לחשוב על "בנים" אחרים עם קווי אופי אחרים שאפשר היה להכניס להגדה, כל מיני טיפוסים שאנחנו נתקלים בהם בחיי היום יום , חלקם חיוביים וחלקם שליליים שגם הם , מה לעשות, חלק מהעם שלנו ולמרות זאת לא זכו למקום של כבוד בארבעת בני הסדר.
אחד מהטיפוסים האלה, הוא זה שאינו יודע לשתוק, חסר הטאקט, זה שיאמר כל דבר שהוא מרגיש שהוא נכון בלי להתחשב בסובבים אותו. בסביבת העבודה קוראים לו "הצודק והלא חכם", למרות שלפעמים הוא יכול להיות אינטיליגנטי מאוד, אבל אם לאדם נורמלי יש מסננת בין המוח לפה שמונעת ממנו לפלוט באופן אוטומטי כל מה שהוא חושב, לזה שאינו יודע לשתוק פשוט לא התקינו מסננת שכזו ועל כן הוא אומר הכל, כולל דברים שמנוגדים לטובתו שלו או לטובת אלה שהוא משתייך אליהם.
במציאות הפוליטית, הבן שאינו יודע לשתוק הוא הח"כ הטרי וסגן יו"ר הכנסת משה פייגלין, שהיה לו דחוף לגרד בפצע הפתוח של השואה והשפעותיה על הפוליטיקה הציונית וליתר דיוק על ההסברה הישראלית. היה לו דחוף, לפייגלין, לטעון שישראל משתמשת בשואה לקידום הישגים מדיניים. "את הלימון הזה של ניצול השואה על מנת להצדיק את קיומנו כאן סחטנו עד תום" אמר פייגלין. ולמה היה צריך לומר זאת? אפילו אם הוא צודק , איזו טובה תצמח מכך, האם לא היה עליו ליזום דיון פנימי שקט וסגור בכנסת ובו יקבע האם ישראל עושה שימוש שכזה ומהם גבולות השימוש הזה וכיצד למנוע את הפיכת השואה למטבע הסברתי" ולא לומר זאת בכנס פומבי שידלוף החוצה כך שכל כלי התקשורת הערביים והמערביים (ברובם עובדים גם אנטישמים לא מעטים) יוכלו לצטט ולהנות מהיהודי שהוא סגן יו"ר הכנסת וטוען שאנחנו עושים שימוש פוליטי בשואה?! והרי יש מי שטוענים שנים שאנחנו המצאנו את השואה יש מאין ועכשיו - סיפקנו לתזה העקומה שלהם את המניע - הרווחנו מזה.
בקיצור, אני חושב שיש למנות בדחיפות את השר הממונה על פייגלין ואמירותיו מישהו שפייגלין יוכל לפנות אליו לפני שהוא פותח את הפה. ושאינו יודע לשתוק - את סגור לו.
http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/...ml?hp=1&cat=402
_____________________________________
“Much of the social history of the Western world over the past three decades has involved replacing what worked with what sounded good”
|