10-10-2005, 23:52
|
|
|
חבר מתאריך: 20.09.04
הודעות: 168
|
|
עוד כמה הערות...
לגבי ניהוג עלרוד בכנף דלתא ממודפת. אכן כפי שציין jetman1, צריך לתת את הדעת גם על המומנט מוריד האף שנוצר ע"י המדפים אותו יש לבטל. בדברי הקודמים לא הדגשתי נקודה זאת אלא רק התייחסתי אל שילוב ניהוג הגאי גובה בכנף דלתא עם מדפים מבחינת הכנף בלבד. על כן אני חש צורך להוסיף נקודה חשובה זו. כמובן שהכי קל לעשות זאת ע"י הגאי גובה נוספים - קנארד בד"כ, אבל מסתבר שקיימים גם מעט מטוסים, יחסית, שמסוגלים לתת מענה למומנט מוריד האף - ע"י הגאי גובה בכנף עצמה ללא משטחי קנארד, אם כי אלו מצריכים מע' היגוי טוס על חוט שעוזרת לייצב את המטוס (יציבות סטאטית).
כשעניתי קודם לכן כתבתי כי למיטב ידיעתי יש לכפיר מדפים, ובכן מאז בדקתי זאת ומסתבר בוודאות כמעט מוחלטת שאין. אם כן, אני חוזר בי מדברי שהודגמו בהקשר למטוסי הכפיר ומעמיד אותם עבור מטוסים כגון מטוס המיראז' 2000. כמו כן בדקתי וראיתי כי גם מטוסי ה-F-102 וה-F-106 נטולי מדפים - הגיוני. אלו הם מטוסים "עתיקים" ללא משטחי קנארד ומע' היגוי הולמת.
שוב פעם תודה ל-jetman1 שהשלים עבורנו את התמונה בצורה ברורה!
לגבי הגאי הכוון של הבז, ותרומתם ליכולת הנחתת המטוס ללא הכנף:
SOLO צדקת כשאמרת "שאפקט מייצבי הכוון שולי בהרבה לעומת הגה הגובה" בהקשר של יצוב המטוס בגלגול. אוסיף ואתייחס למה שנראה לי שהתכוונת - הגאי הכוון: אמנם נכון הדבר כי לבז ישנם שני הגאי כוון. אך אלו הם הגאים קטנים יחסית לכלל שטח מייצבי הכוון וכן שטחם קטן בהרבה ביחס לשטח הגאי הגובה. אם כן השפעתם על גלגול המטוס קטנה ביותר (זו היתה גם כוונת המתכנן). מעבר לכך שים לב שהגאי הכוון בבז ממוקמים בחלקו התחתון (שוב, באופן יחסי) של המייצב וזאת בכדי להקטין צימוד סבסוב-גלגול בשעת ניהוג סבסוב - פשוט כך, זרוע המומנט שמגלגל את המטוס בעת הפעלת הגאי הכוון קטנה יותר. ואכן במקרה התאונה מיקומם הנמוך של ההגאים הללו רק מקטין את השפעתם. ונניח שבכל זאת, למרות השפעתם הקטנה של הגאי הכוון כפי שהערכתי, מנסה הטייס לתקן עם "רגל". אז הוא היה צריך, אם כן, לסבסב ימינה - לכוון הכנף החסרה, או במילים אחרות, לזרוק זנב שמאלה - דבר שיכניס מומנט קטן שמגלגל שמאלה כנגד הגלגול הלא רצוני ימינה שנובע מאבדן כנף ימין. הבעיה שתווצר כעת היא בעיית החלקה, היות וטסים עם הגאי כוון בחוץ. במצב שכזה המטוס מחליק, כלומר טס עם אף בכוון הכנף החסרה, ובכך מסתיר את הזרימה בשורש הגה הגובה הימני דבר המביא לאבדן אפקטיביות לא קטן, כאשר תרומתו של האחרון גדולה משמעותית מזו של הגאי הכווןן. ולכן לא נראה לי שזה פתרון כדאי להתמודדות במצב מפתיע שכזה.
ולגבי שאלתך בנוגע להיגוי דיפרנציאלי של הגאי הגובה בבז: כן יש ניהוג הגאי גובה דיפרנציאלי !!!
ולראייה- שרטוט סכמטי של ערוץ הגלגול של F-15 שים לב ליציאת פקודת ההיגוי למגברי הסרוו הן של ערוץ הגלגול והן של ערוץ העלרוד . כלומר פקודת גלגול מועברת גם להגאי הגובה בהתאם להגברים הרצויים...
והנה כמה תמונות שחדי העין מביניכם יצליחו לראות בהן את תזוזתם הא-סימטרית של הגאי הגובה בהתאם לתזוזת המאזנות. לצורך נוחות קחו בתור נקודת ייחוס את הנקודות שבקצה הבומים של הזנב (כלומר את הנקודות האחוריות ביותר של ה"זרועות" עליהן מותקנים הזנבות). שימו לב שבצד אחד שפת הזרימה של הגה הגובה מעל ובצד השני מתחת לנקודות הללו - דבר המעיד על פעולה דיפרנציאלית של הגאי הגובה. כמו כן שימו לב שהכוונים בהם מוטים ההגאים תואמים. כלומר שפת ההתקפה של הגה הגובה שנמצא בצד של המאזנת העולה יורד לצורך הקטנת ז"ה- עילוי.
בן
_____________________________________
Your signature did not follow Fresh's signatures policy, therefore it was automatically erased. Please see the E-Mail which has been sent to you, to learn how to fix this.
|