 |

25-05-2006, 15:16
|
 |
מנהלת בע"ח, מטיילים ותרמילאים
|
|
חבר מתאריך: 01.01.06
הודעות: 53,831
|
|
|
אני מצרפת משהו שיכול לעניין אותך.
המאמר עוסק באוכלוסיית לקויי למידה בשלב לשכת הגיוס בצה"ל, שלבי המיון השונים הצפויים להם, מדיניות הצבא ביחס ללקויי למידה הן בקביעת נתונים אישיים והן בשיבוץ. כותבת המאמר פירסמה עבודת דוקטורט על הסתגלותם של לקויי הלמידה לשרות הצבאי ומסייעת ללקויי למידה להתכונן היטב לגיוס.
לקויי למידה המתגייסים לצה"ל
ד"ר (סא"ל מיל') דבורה שני, פסיכולוגית חברתית-ארגונית מומחית ומדריכה
(לשעבר ראש ענף המיון בצה"ל)
סוגיות, חששות וספקות לקראת הגיוס לצה"ל
לקוי הלמידה מוזמן, ככל מועמד לשירות בטחון, במהלך כתה י"א, ללשכת הגיוס.
כאן מתחילות דילמות שונות הנפוצות בקרב לקויי הלמידה והוריהם. ניתן להבחין בין מספר תחומים המעסיקים אוכלוסיה זו לפני הגיוס לצה"ל וביניהם סוגיית הדווח על לקות הלמידה בלשכת הגיוס, חששות הקשורים בקשיים תפקודיים במהלך השירות הצבאי וספקות באשר לסיכויים להצליח כחייל לאחר התנסויות קודמות של כשלונות במערכת החינוך.
סוגיית הדווח על לקות הלמידה בלשכת הגיוס - ניתן לומר כי סוגיה זו היא בין המרכזיות שבסוגיות המעסיקות את המועמדים לשירות ואת הוריהם בטרם ההגעה ללשכת הגיוס. השאלות העולות בהקשר זה הינן - האם כדאי לדווח ולהצהיר בלשכת הגיוס על 'הבעיה', מה אוכל להרוויח מזה ומה אפסיד מזה, איך אוכל לקבל במבחנים בצבא אותן הקלות שקיבלתי במבחני הבגרות, האם אוכל לשרת בכל מקום אם הצבא ידע שאני לקוי למידה, האם המפקדים שלי בצבא ידעו שאני לקוי למידה ועוד.
חששות הקשורים בקשיים תפקודיים בצבא - דילמות נוספות העולות 'ערב' הגיוס קשורות באי וודאות לגבי קשיי תפקוד כחייל - האם לקות הלמידה תפריע לי לתפקד כראוי בצבא, מה יהיה אם לא אבין בדיוק את ההוראות שיינתנו לי, איך אוכל לעמוד בקצב הנדרש ומה יהיה אם יבקשו ממני לקרוא קטע בקול רם לפני כל החברים או לרשום משהו ואז לא אוכל להסתיר את הקשיים שלי, את הקריאה האיטית או את שגיאות הכתיב שלי.
ספקות באשר לסיכויי ההצלחה בצבא - סוג שלישי של דילמות והתלבטויות קשור בסיכוייו של לקוי הלמידה להצליח בצבא - האם ניתן בכלל להצליח בשירות כלקוי למידה, האם יש לקויי למידהשהצליחו להגיע להישגים משמעותיים ולהתקדם בסולם הדרגות, כיצד הצבא מתייחס ללקויי למידה והאם הוא מאפשר ללקויי הלמידה להתקדם ולהוכיח את עצמם ואת יכולתם.
המערכת המיונית בלשכת הגיוס
בטרם שניכנס לסוגיית הדיווח בלשכת הגיוס ביחס להפרעת לקות הלמידה, כדאי להבין תחילה את השלבים השונים שעובר כל מועמד לשירות בטחון בלשכת הגיוס.
בלשכת הגיוס נקבעים כל נתוני האיכות של המתגייס, החל מרמת ההשכלה שלו, רמת הכישורים השפתיים שלו והשליטה בשפה העברית, עבור דרך רמת האינטליגנציה שלו וכלה ברמת המוטיבציה ובמידת ההתאמה ליחידות ותפקידים שונים בצה"ל..
שלב אימות הנתונים- בשלב זה מאומתים כל פרטי הרקע של המועמד, נבדקים נתונים ביחס להשכלה הפורמלית שרכש ונבדקת מידת השליטה בעברית – קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא ודיבור. נתונים אלה משפיעים לאחר מכן על השיבוץ במקצוע או תפקיד בשירות הצבאי. לדוגמא, במקצוע הדורש רמה גבוהה של שליטה בשפה העברית לא ישובץ חייל שמתקשה קושי משמעותי בקריאה, שכן קושי זה לא יאפשר לו להגיע לביצוע מיטבי של המטלות במסגרת המקצוע.
שלב מבחני האינטליגנציה - בשלב זה המועמד נבחן במספר מבחני אינטליגנציה המוגבלים בזמן על גבי מחשב. חלק מהמבחנים הינם בתחום המילולי, חלק בתחום החשבוני וחלק בתחום הצורני.
תוצאות המבחנים משפיעים, כמובן, אף הם, על ההחלטה ביחס לשיבוץ בצבא. ישנם מקצועות אשר הכניסה אליהם מותנית בציונים גבוהים מאד במבחנים ובמקצועות אחרים לא קיימת התניה כזו.
שלב הראיוןהאישי – בשלב זה המועמד מתראיין בראיון אישי אצל מראיינת שהוכשרה לכך. הראיון נערך במתכונת של שיחה נעימה וקולחת והוא נועד כדי להכיר היבטים אישיים אצל המועמד במכלול תחומים – בית הספר, המשפחה, החברים, התחביבים, השאיפות ועוד.
השלבים השונים שתוארו לעיל מהווים חלק מן המערכת המיונית המופעלת בכל לשכת גיוס בארץ. הם מסייעים בידי הצבא לקבוע את מידת איכות המועמד ואת מידת התאמתו לאחד מיעדי השיבוץ. בסופו של דבר, בתום השלבים השונים, נקבע לכל מועמד ציון 'קב"א', זהו ציון איכות כללי המדרג את כלל המתגייסים מן הגבוה ועד הנמוך, מבחינת התאמתו ליעוד המרכזי שלצה"ל.
לקוי הלמידה בלשכת הגיוס
לקוי למידה המזומן (דרך הדואר) ללשכת הגיוס, צריך להצטייד מבעוד מועד במסמך המעיד על כך שאובחן באופן פורמלי כלקוי למידה.
כל מועמד בלשכת הגיוס נשאל באופן ישיר, בשלב אימות הנתונים, האם הוא סובל מלקות למידה. זהו השלב בו על לקוי הלמידה להצהיר על הבעיה ממנה הוא סובל ולהציג את האבחון שברשותו.
מסמך האבחון שמציג לקוי הלמידה נבדק בקפידה בלשכת הגיוס על ידי גורמים שהוסמכו לכך. הבדיקה מתייחסת לקריטריונים שונים כמו- מיהו הגורם המאבחן ומהי הכשרתו לכך, באילו מבחנים השתמש המאבחן ובאילו נורמות וכדומה.
בנוסף, על סמך דו"ח האבחון מתקבלת החלטה בלשכת הגיוס האם המועמד זכאי להקלות במבחני האינטליגנציה ואילוסוגי הקלות.
ניתנות הקלות מסוגים שונים אשר נועדו לשמור על הוגנות כלפי לקוי הלמידה ולאפשר לו לבטא את הפוטנציאל שלו במלואו. בין ההקלות האפשריות ניתן למנות: הארכת זמן במבחנים, פטור מחלק מן המבחנים, הפסקות בין מבחנים ועוד.
יש לזכור כי קשיים בקריאה, כתיבה, הבנת הנקרא ודיבור – אם ישנם כאלה, יבואו לידי ביטוי בכל מקרה במבחני העברית שצוינו לעיל. כאן המטרה היא לבחון את מידת השליטה בשפה על היבטיה השונים ולחשוף קשיים בשפה אשר עלולים לפגוע בתפקוד במהלך השירות הצבאי.
הערוץ הקוגניטיבי והערוץ הרפואי בלשכת הגיוס
בלשכת הגיוס נקבעים לא רק נתוני האיכות והרמה האישית של כל מועמד לגיוס, אלא גם הפרופיל הרפואי שמיועד לשקף את מצבו הבריאותי של המועמד מכל הבחינות.
בערוץ הקוגניטיבי, כפי שתואר לעיל, המועמד נבחן במבחנים שונים ומקבל את ההתאמות וההקלות במידה והוא זכאי להן על פי הקריטריונים שנקבעו לכך.
בערוץ הרפואי, המועמד המצהיר על לקות למידה נשלח לבדיקה נוירולוגית באמצעותה מתקבלת החלטה האם יש מקום להורדת פרופיל רפואי. החלטה על הורדת פרופיל תתקבל רק במידה ונמצא כי לקות הלמידה הנה חמורה במידה כזו שתפריע לתפקוד במהלך השירות.
לעתים, הורדה של הפרופיל הרפואי משמעה צמצום אפשרויות השיבוץ בצבא.
סוגיית הדווח בלשכת הגיוס על הפרעת לקות הלמידה
עד לפני מספר שנים, היו לקויי למידה רבים שהעדיפו להסתיר את הבעיה ממנה הם סובלים ולא לדווח עליה בלשכת הגיוס. חלק מהגורמים לתופעה זו קשור לעובדה שבעבר לא ניתנו הקלות והתאמות במבחני האינטליגנציה באופן שבו הן ניתנות כיום וההתחשבות בלקויי הלמידה בלשכת הגיוס היתה חלקית בלבד.
גורם אחר לאי הדיווח בעבר קשור למודעות פחות גבוהה שהיתה נהוגה בציבור ביחס להפרעה זו ולחשש שללקויי הלמידה מפני סטיגמות שליליות וחוסר הבנה של ההפרעה.
בנוסף, אבחון לקויי הלמידה באופן מוסדר על ידי גורמי אבחון שונים וכתיבת דו"חות אבחון מפורטים החלו לתפוס תאוצה רק בשנים האחרונות ולקויי הלמידה יכולים להציג דו"ח במטרה לקבל הקלות והתאמות במבחנים בתחנות מיון שונות.
כיום, אין ספק שלקוי למידה אשר מסתיר את הבעיה בלשכת הגיוס ולא מדווח עליה מפסיד את האפשרות שצה"ל מעניק לו לבטא את יכולתו האמיתית במבחני האינטליגנציה אשר משפיעים במישרין על ציון הקב"א. מחקרים שנערכו במחלקת מדעי ההתנהגות בקרב לקויי למידה מראים בבירור כי לקויי למידה אשר נמצאו זכאים להקלות במבחנים העלו את ציון האינטליגנציה שלהם באופן משמעותי.
יותר מכך, גם במהלך השירות, במבחנים המתקיימים במסגרת קורסים שונים, זכאי לקוי הלמידה לקבל הקלות והתאמות לקשייו לאחר שהוכר כלקוי למידהבלשכת הגיוס.
לקוי למידה אשר אינו מדווח על בעייתו בשלב לשכת הגיוס גם פוגע למעשה בסיכוייו להשתבץ בתפקיד ההולם את כישוריו. הוא עלול למצוא את עצמו, למרבית התסכול, במקצוע אשר דווקא מתמקד בתחום בו הוא מתקשה ובכך מקטין את האפשרות שתקופת השירות הצבאי תהיה חוויה חיובית ומחזקת עבורו.
הדווח על לקות למידה במהלך מיונים לפני הגיוס
קיימים סוגים רבים של מיונים שעובר המועמד לאחר לשכת הגיוס ולפני הגיוס לצה"ל. זאת במטרה ליעל את תהליך קביעת השיבוץ המיטבי של כל מועמד. בין היתר, לעתים המועמד מוזמן לגיבושים ביחידות מובחרות ולמיונים למקצועות מיוחדים, במהלך כתה י"ב.
בכל מיון כזה מומלץ להצהיר על לקות הלמידה לפני שלב המבחנים על מנת שהגורם האחראי על המיון ידע להתאים את המבחנים המועברים, לאשר הקלות במידת הצורך ולפרש נכונה את התוצאות שתתקבלנה.
על פי המדיניות הקיימת, אין פוסלים את לקוי הלמידה שזומן למיון זה או אחר רק משום שדווח על ההפרעה. נהפוך הוא, לקוי הלמידה נבחן ככל יתר המועמדים לתפקיד (עם מערכת מבחנים מותאמת) ועל בסיס הישגיו מתקבלת החלטה האם ניתן לקבלו.
לקוי הלמידה במהלך השירות
במהלך השירות הצבאי, בכל צומת מיונית ליעד מסוים, כגון קורס צבאי, שלב מקצועי או מבדקי קצונה, עובר החייל מערכת מבחנים, שאלונים אישיים אוראיון אישי.
מומלץ גם כאן לדווח על לקות הלמידה ולהסביר מהם הקשיים והבעיות המאפיינים את ההפרעה אצל המועמד. גם כאן יש מקום לבקש הקלות בהתאם לקושי הספציפי, בדומה להליך המבוצע בלשכת הגיוס.
לקויי למידה רבים הגיעו להישגים נאים ביותר בשירות הצבאי והפרעה זו אינה עומדת לרועץ בדרכו של החייל למימוש שאיפותיו במערכת הצה"לית. ישנם כיום לקויי למידה המוכרים לנו גם בדרגות קצונה בכירות וגם בתפקידים בכירים ורגישים בצה"ל.
בנוסף, על פי מחקרים שבוצעו, אין ספק כי מרבית לקויי הלמידה המתגייסים לצה"ל מסתגלים לשירות הצבאי לא פחות טוב מחיילים אחרים, מתמודדים עם הקשיים בהצלחה ומגיעים לתום שירות תקין וטוב. עבורם השירות הצבאי היווה חוויה טובה ומחזקת.
הכותבת, פסיכולוגית חברתית-תעסוקתית מומחית ומדריכה, לשעבר ראש ענף המיון בצה"ל (סא"ל מיל'), מאבחנת ומטפלת כיום בלקויי למידה ומלמדת אתהנושא.
קישור http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=563
_____________________________________

נערך לאחרונה ע"י chatulim בתאריך 25-05-2006 בשעה 15:29.
|
|