14-09-2006, 11:09
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
סיפורם של הלהטוטים
המסוקים נכנסו לשרות בשנות ה-70 על מנת למלא סד"כ של משמידי טנקים כלקח ממלחמת יום כיפור. הנוסחא היתה פשוטה - בעלות של שתי קוברות - ניתן לרכוש 5 דיפנדרים....
המסוקים הופעלו בשני דגמים - דגם ה"סייר" שלא היה מצוייד בחימוש, ונועד לאתר מטרות עבור המסוקים התוקפים) וה"צייד" שהיה חמוש בארבעה טילי עורב או לחילופין - ברקטות.
המסוק היה חביב ביותר - שקט, זריז וקטלני. למעשה אחד מלקחי מלחמת של"ג היה שהמסוק הוכח כקטלני ביותר במשימות נ"ט, בעוד שהצפע.... התברר כאכזבה. (אל דאגה - הלקחים נלמדו וכיום הצפעים מבצעים לתפארת).
איני זוכר היכן התחילו לשרת (רמת דוד? פלמחים?) אך בשנת 1983-4 הועברו אל בסיס רמון כשהם משמשים טייסת מסק"ר ובמקביל - גם כטייסת קא"מ לטייסי מסק"ר.
בשנות ה-90 הוחלט להעביר את הטייסת צפונה - אל רמת דוד מתוך שאיפה שהפעלה בסביבה חמה פחות - תקל על ביצועי המנוע החלשים של המסוק. מסתבר שבימים חמים - לא ניתן היה להפעיל את המסוק בחימוש מלא... מספק מסוקים אף הופעלו במסגרת הביס"ט במגמת מסק"ר.
אי שם בסוף שנות ה-90 הוצאו המסוקים משרות לטובת מסוקי הפתן ונעשה נסיון למכור אותם לגורמים צבאיים שונים, ללא הצלחה.
אנחד הנסיונות כלל מכירתם לחברה אמריקאית שהתמחתה בהסבת המסוקים לתצורה אזרחית מוגבלת (חל איסור על הפעלת כלי צבאי למטרה אזרחית) כלומר - מסוקי משטרה ומסוקים לאיסוף בקר, וזאת במסגרת עיסקה כוללת רחבה יותר שאמורה היתה להביא אל המוזיאון בחצרים מטוסים הסטוריים נדירים ולהניב רווח סופי גם עבור משהב"ט. העסקה, כפי שציינצי במקום אחר, נפלה.
נסיון אחר נעשה בידי יזמים וחברת סייקלון - ובמסגרתה הוסבו 6 מסוקים מתוך כוונה למכור אותם למפעיל זר. השמועות על גורלם של אותם מסוקים מעורפל - חלק טוענים שהמסוקים הועברו אל אותו גורם למרות התנגדות אמריקאית - דבר שהעיב על היחסים הבעייתיים גם כך. שמועות אחרות טוענות שהם תקועים בסייקלון...
סד"כ הלהטוטים כיום כולל:
מסוק אחד לפחות ברמת דוד
מסוק אחד לפחות ברמון
שלושה מסוקים במוזיאון ח"א - אחד בתצוגה ושניים ברחבת המשחקים של הילדים
יתכן שישנם מסוקים נוספים בטכני ובעובדה
שאר המסוקים נמצאים באחסנה בחצרים.
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק
|