10-10-2008, 09:00
|
|
|
|
חבר מתאריך: 02.06.07
הודעות: 6,176
|
|
יש לרעיון קונוטציות מוקדמות יותר
לאחר מלחמת פוקלנד, מצאה את עצמה בריטניה עם צי מיושן, מוקטן (מאבדות מלחמה ומאבדות תקציביות), ומוחלש, ועם צרכים של מעצמה - פחות או יותר. אחד הפתרונות שהוצעו בזמנו היה השימוש בכלי שייט אזרחיים מגוייסים, ושימוש במערכות זיווד, ציוד וחימוש מודולריות על בסיס מכולות תקניות. אחד מהשימושים, שגם נוסה בפועל היה התקנת משטח נחיתה למטוס הריאר, על טהרת המכולות. זה עבד היטב, והוכיח שבתנאי ניסוי אפשר להנחית הריאר עם טייס ניסוי מיומן, על משטח העשוי מכעשר מכולות. בשלב מאוחר יותר הייתה הצעה לבנות לתוך מכולות מערכות קשר, יחידות כוח, מרכזי בקרה, מכ"מ, משגרי טילי נ"מ ונ"א, יחידות אספקה (ללא טיפול ועם קירור), מיכלי דלק (דיזל או תעופתי) וכיוצא בזה. כל מה שצריך זה אניית מכולות, שתוכל לשאת מכולות בצורה מאובטחת מבחינה מבנית, ואת השימוש יקבע התמהיל של המכולות שיותקנו עליה. אחת הדוגמאות המבצעיות שניתנו, הייתה מעבורת גדולה המסוגלת לשייט באוקיינוס, שתישא בבטנה גדוד נחתים על כלי רכבו, ועל הסיפון יותקנו יחידות לצורך הגנתה העצמית של הספינה, תגבור אמצעי הגילוי והקשר שלה, ומאגר אספקה במכולות עם ובלי משאיות גרר, לתיספוק הכוח לאחר נחיתתו.
לא מן הנמנע ששימוש דומה אפשר גם לעשות עם אמצעי שיגור מוסווים על גבי אניה אזרחית תמימה למראה. מבחינת החוק הבינלאומי זה אסור (וזה לאחר הניסיון המאד מוצלח עם אניות תקיפה דומות {RAIDERS} שהפעילו הגרמנים בשתי מלחמות העולם).
לעניות דעתי, מבחינה טכנית, הרבה יותר קל להפעיל בצורה כזו טילי שיוט מאשר טילים בליסטיים.
באשר לרוב הדיון לעיל - אני חושב שהוא לא מעשי, פרט לאיזה מחטף חד פעמי. מי שהציע את אניית המערכה (וזה מזכיר לי גם אשכולות קודמים עם הצעות נלהבות לצי צוללות, או צי נושאות מטוסים), כנראה באמת לא יודע דבר לא רק על לוגיסטיקה של הפעלת ציים בסדר גודל כזה, אלא גם על עלויות - בכסף ובכוח אדם. הזוי לחלוטין!!
|