|
19-07-2009, 17:09
|
|
|
חבר מתאריך: 25.08.07
הודעות: 1,097
|
|
מוזיאון השומרוני הטוב
באחד משני האשכולות שעסקו בפסיפס של לוד (ראיתם איך כל אחד שביקר שם טרח והעלה את תמונותיו, בהתעלם מהעובדה שכולם כבר עשו זאת לפניו? כן, גם אני עשיתי כך. מישהו אמר משהו על עגלים שרוצים לינוק ועל פרות שרוצות להיניק?) סיים ישראלה את האשכול וציין שכבר היו דברים מעולם, וחיות טרף אקזוטיות נראו עוד קודם לכן ברצפת בית הכנסת בעזה.
הוא גם סיפר בקצרה על תולדות גילוי הפסיפס העזתי, שבו ישראל נאשמה בזיופו, כיון שהמצרים שגילוהו לראשונה טענו שזו בכלל כנסייה. הפלשתינאים טוענים שהמילה "דויד" בעברית היא תוספת מאוחרת מאד (ימינו אנו), וכי הדמיון הרב לפסיפסי כנסיות עם כתובות ביוונית, מעזה, מוכיח שזה זיוף.
הסיפור היה מעניין, וניסיתי להמשיך לחקור אותו. מגוגל למדתי שהרצפה מעזה שמורה במוזיאון רוקפלר. אה - ושם כבר נכוויתי. גם הפסיפס המהמם מארמון הישאם (חרבת מפג'אר) אמור להיות שם, אך לא מצאתי אותו. מצאתי אמנם שפע של פרטים ארכיטקטוניים אחרים מהארמון, אך לא את הפסיפס. לשמחתי גוגל מצא את הפסיפס עבורי: במוזיאון הפסיפסים בפונדק השומרוני הטוב, ממזרח למישור אדומים. מוזיאון שנחנך לפני כחודש.
היות וחבר סיפר לי גם הוא על נפלאותיו של המוזיאון הזה, נסעתי לשם (אחרי ישיבה מתישה בירושלים). איזה יופי! אני מנחש שיש כאן סיפור פוליטי: אני מניח שכאשר אומה אחת משחררת את השטחים של אומה אחרת, גם אם הם הובטחו למשחררים עוד קודם, יש איזה חוק בינ"ל שאוסר על המשחררים להעביר נכסי תרבות מהשטחים המשוחררים לארצם הם. כפי שכולנו יודעים, ההגדרות הללו הן מאד עדינות, כיון שאיש אינו יודע היכן בדיוק עובר הגבול בין המשחררים למשוחררים (רוקפלר - משוחרר, או משחרר? מוזיאון ישראל - משוחרר או משחרר? תל קסילה [מוזיאון א"י] - משוחרר או משחרר?).
אם כך, אני מנחש שהיתה כאן איזו סיטואציה שילדה לחצים, ומישהו אמר (במבטא אמריקאי? צרפתי?) ששטחים זה שטחים זה שטחים, ושנפסיק לבלבל במוח. בסופה של הסיטואציה הזו, מצאו כל מיני פסיפסים שנמצאו בשטחים המשוחררים את מקומם במוזיאו משוחרר אף הוא, בלב מדבר יהודה המשוחרר, באופן שאיש לא יוכל לטעון שהוא בשטחי הארץ המשחררת. אגב - למוזיאון עצמו יש גרסה מעניינת לא פחות, אם כי שונה: כשם שבסיפור של השומרוני הטוב יש מפגש בין יהודים, נוצרים ושומרונים - כך גם במוזיאון, לשם נקבצו ובאו פסיפסים מבתי כנסת יהודים, שומרונים וכנסיות נוצריות. נו טוב. הרי אם כך - אין הרבה הסבר לכך שכל הפסיפסים המוצגים שם הם רק מהשטחים המשוחררים.
אבל נעזוב בוליטיקה. איזה מוזיאון נפלא! איזה פסיפסים מהממים! הרצפה מעזה - איזה יופי! נתחיל בארכיטקטורה (דאאאאא): שני מבנים יש שם, וחצרות מלאות פסיפסים ביניהם. המבנה הראשון היה חורבה עותומאנית, והפך למוזיאון נעים ויפה. אחד החדרים, שהיה הרוס יותר מהאחרים, שוחזר בזכוכית, והוא גולת הכותרת הארכיטקטונית של המקום. חדר זכוכית, ממנו ניתן לראות את הנוף המדברי, והמון קטעי פסיפסים מדהימים מבית הכנסת השומרוני בשכם.
המבנה השני הוא שחזור מעץ של הכנסייה הביזנטית שנמצאה שם, לרבות שחזור של רצפת פסיפס מעוטרת במוטיבים שנלקחו מפסיפסים בני התקופה. מדהימה גם היא. לצידה - כמה מהרצפות היפות שראיתי.
וכמובן, גולת הכותרת של האשכול הזה - חיתו הפרא של עזה. ראו כמה:
וביניהן - דויד שלנו, פורט על נבלו:
אגב, דוד מוצג בנפרד מהפסיפס הגדול של החיות (הן בחצר, הוא על קיר בתוך המוזיאון), ואין לי מושג היכן ואיך הם התחברו. זה בקשר לטענת הזיוף. אין לי מה להוסיף בנושא.
ועוד אגב - בפסיפסים של החיות, יש קוים שאמורים היו להיות שחורים, אך הם באפור בהיר. זה מוזר. אין לי שום ספק שהם אמורים היו להיות שחורים, ואינני מבין מה גרם להם להיהפך לבהירים כל כך. הלוגו של המוזיאון הוא גור אריות יונק משדי אמו הלביאה, מפסיפס עזה. שם, בלוגו, הקוים בשחור.
ועד אז -
|
|