12-07-2010, 14:25
|
|
|
חבר מתאריך: 07.09.09
הודעות: 183
|
|
המשך סקירה על מערכת הבק"ש - פרלקסה
באישורו של desertowl אני אתמקד בנושא הפרלקסה.
לצערי, עקב מיעוט החומר הגלוי בנושא, אני נאלץ לצמצם את הסקירה על תקלות הנגרמות בשל הפרלקסה (או תרגולות המתייחסות אליה). כמו כן, אני נמנעתי מלהשתמש במושגים בהם משתמשים בצבא. אם מישהו יוכל להפנות אותי לחומר גלוי נוסף, אשתדל להרחיב את הסקירה.
בסקירה נזהרתי מלגעת בנושאים הקשורים למערכות ישראליות. אם בכל זאת יש חשש לפגיעה בב"מ, אנא מחקו את הטקסט הבעייתי.
משמעות המילה פרלקסה היא היסט. למילה יש משמעויות שונות בתחומים שונים. בתחום התותחנות, משמעות המילה היא המרחק הפיזי הקיים בין התותח ובין כוונת התותח (מד הטווח).
גם בנשק קל קיים היסט בין מיקום הכוונת ומיקום הקנה. כך, שאם נצמיד את קנה הנשק לנקודה מסויימת (על הקיר, למשל), ונתבונן מבעד לכוונת לא נראה את הנקודה בה יפגע הקליע (אלא מספר ס"מ מעל).
בתמונה: ניתן לראות את המרחק האנכי והמרחק האופקי שבין הכוונות לתותח (אברמס).
מקור: http://commons.wikimedia.org/wiki/F...brams_front.jpg
בנשק קל, מתבצע איפוס לנשק, כך, שיהיה טווח מסויים בו תנועת הקליע תתלכד עם קו הראייה של הכוונת, למשל, בטווח של 50 מטרים ו-200 מטרים (כאן יש גם תלות במסלול הבליסטי של הקליע). בטווחים השונים מאלה, יש לכוון לגובה מעט שונה כדי להשיג פגיעה מדוייקת.
בשונה מנק"ל, בתותחים לא ניתן לשים את הכוונת מעל התותח, מכיוון שבדרך כלל, עקב המסלול הבליסטי של הפגז, התותח מכוון הרבה מעל המטרה, כך שאם נסתכל דרכו נראה את השמיים – ולא את המטרה.
בטנקים, קיים הפרש אנכי והפרש אופקי בין מיקום הכוונת ומיקום התותח. תיאום הכוונת המתבצע בטנק גורם לכך שהנקודה אליה צופה הכוונת, והנקודה אליה מכוון התותח – מתלכדות בטווח מסויים. טווח זה נקבע בתיאום הכוונת.
תיאום הכוונות מתבצע באמצעות “בורוסייט” (boresigh). מכשיר זה הינו מעין משקפת המוכנסת אל התותח, באמצעותה ניתן לראות את המקום האמיתי אליו מצביע התותח.
בתמונה: תיאום כוונות בטנק אברמס. החייל מסתכל מבעד לעדשה על מנת לראות את המקום אליו התותח מכוון.
מקור:
http://commons.wikimedia.org/wiki/F...brams_front.jpg
כאשר יורים על מטרות גדולות הנמצאות בערך במרחק בו בוצע תיאום הכוונות – תתכן פגיעה. בטנקים מיושנים (קרי, בעלי מערכות בק"ש מיושנות), בכל מקרה נדרש בד"כ ירי של מספר פגזים כדי להשיג פגיעה, כך שפגיעה של מספר מטרים ימינה או שמאלה לא קריטית, כיוון שבכל מקרה ישנה בעיה של פגיעת הפגז בטווח המתאים (ארוך או קצר), והסטייה הקטנה (הנגרמת מהפרלקסה, בשיתוף גורמים אחרים) לא קריטית.
במערכות בק"ש מתקדמות, בהן מצופה לפגוע בפגז ראשון, ישנה חשיבות רבה לתיקון נכון של הפרלקסה, הדבר מתבצע באמצעות מחשב הירי, שיודע לפצות על הסטייה הקיימת, כך שלא תגרם החטאה.
מקורות:
http://www.eugeneleeslover.com/USNAVY/CHAPTER-25-A.html
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA...%A0%D7%95%D7%AA
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4...%A7%D7%A1%D7%94
http://en.wikipedia.org/wiki/Parallax
|