 |

17-06-2014, 13:33
|
|
מומחה לתעופה, תעופה צבאית, חלל ולווינות. חוקר בכיר במכון פישר
|
|
חבר מתאריך: 02.07.05
הודעות: 11,701
|
|
|
אפשר לסמוך עליהם עם הפצצה? - מאמר של אורי בר יוסף
פרופסור אורי בר יוסף, פרסם מאמר בנושא האחריות להפעלת נשק גרעיני במדינת ישראל. להלן קישור למאמר שהופיע ב"הארץ" (שלאחרונה מצא עניין מיוחד ב"אמצעים המיוחדים"):
http://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.2350546
המאמר (ההדגשות שלי):
ב-7 באוקטובר 1973, היום הקשה ביותר במלחמת יום הכיפורים, העלה משה דיין, בסיום דיון עם ראש הממשלה גולדה מאיר והשרים יגאל אלון וישראל גלילי, את האפשרות לעשות שימוש ביכולת הגרעינית הישראלית, אם צה"ל לא יצליח לעמוד מול הלחץ הערבי. במסגרת זו הוא דיווח, כנראה, כי נתן גם הוראה להכין אמצעים מסוימים לפעולה, כדי לקצר תהליכים אם הדבר יידרש. גולדה, ובמיוחד גלילי ואלון שמאז ומתמיד לא היו חסידי הפצצה הישראלית, נזעקו והטילו מיד וטו על ההצעה והמעשה. בתוך זמן קצר התברר, כי תרחיש הבלהות שממנו חשש דיין לא התממש וממילא העניין ירד מעל הפרק.
האירוע הזה, שגם היום לא ידוע עליו הרבה, חייב להדיר שינה מעיניו של כל מי שביטחון ישראל חשוב לו. כי מה שעמד באותן שעות על הפרק היתה אולי ההחלטה החשובה ביותר שמנהיג נדרש לה מאז החליט דוד בן־גוריון על הקמת המדינה: שאלת הפעלתם של האמצעים שנועדו להבטיח את קיומה של ישראל, אך אם ייפלו לידיים הלא נכונות הם יכולים גם לקרב את חורבנה.
החלטות כאלה הן עניין פרסונלי. דמיינו, למשל, שמלחמת יום הכיפורים היתה פורצת שנה מאוחר יותר, כאשר דיין הוא ראש הממשלה, שמעון פרס שר הביטחון ובראש הוועדה לאנרגיה אטומית עומד לא שלהבת פריאר אלא יובל נאמן. בהרכב כזה, שאיננו פריו של דמיון פראי, מי שהיה עומד לצד דיין היה פרס — האיש שהציע במהלך המשבר שקדם למלחמת ששת הימים לבצע הדגמה של היכולת הגרעינית הישראלית. על הביצוע היה מופקד יובל נאמן, חסיד נאמן של השימוש ביכולת הזאת. אצל השלישייה הזאת המרחק בין חשיבה לביצוע היה יכול להיות קצר מאוד. אין לנו תשובה לשאלה מה היה קורה לישראל ולמעמדה בעולם אם התרחיש הזה היה מתממש, אבל סביר להניח שמחירה של טעות כזאת היה עלול להיות כבד מאוד.
מאז הודיע באחרונה מנכ"ל משרד הביטחון, דן הראל, כי תקציב "האמצעים המיוחדים" של ישראל הוא 4.5 מיליארד שקל והוא יגדל ב–600 מיליון שקל בשנת התקציב הבאה, התעורר מחדש העניין ביכולת הגרעינית הישראלית. אלוף בן ("הארץ", 3.6) סבר שההודעה מבטאת את יכולתו של בנימין נתניהו לקבל החלטות בחדרי חדרים, ומעידה על כך שישראל מחזקת את כושר ההרתעה שלה לקראת אפשרות שאיראן תהפוך לגרעינית. אורי משגב התייחס לנושא ("הארץ", 9.6) בעיקר דרך משקפיים תקציביים, והעלה על הפרק שאלות נוקבות לגבי המחיר של מה שבן הגדיר כ"פרמיית הביטוח האסטרטגית" של ישראל, שעלותה כחצי אחוז מהתל"ג.
כל אלה הן שאלות חשובות, אבל השאלות החשובות עוד יותר נוגעות לליבת הקשר שבין "האמצעים המיוחדים" לביטחונה הקיומי של ישראל. כי נשק זה הוא נשקו של הקברניט. הקברניט הוא זה שיחליט, בסופו של דבר, אם להשתמש בו. ובתנאים השוררים בישראל, מדינה של פצצה אחת או שתיים, החלטה כזאת יכולה להביא לתגובה שתעמיד בסכנה את עצם קיומה.
הנה השאלות שצריך לשאול בהקשר הזה:
מי מוסמך להפעיל את "האמצעים המיוחדים" של ישראל? סביר להניח, שראש הממשלה ושר הביטחון הם הגורמים המוסמכים, אבל מה קורה כאשר ראש הממשלה ממלא גם את תפקיד שר הביטחון? האם סביר להניח את היכולת לגזור את גורלה של המדינה בידי אדם אחד? האם יש שרשרת פיקוד אמינה שאפשר לסמוך עליה? מי החברים בה? האם נערך תרגול בנושא? האם כל אחד יודע את תפקידו? האם עלו אי פעם לדיון מסודר התרחישים שבמסגרתם ישראל עלולה להידרש לעשות שימוש ב"אמצעים המיוחדים"?
האם אנחנו יכולים באמת לסמוך על שיקול הדעת של מי שעומד בראש הפירמידה, על כך שיקבל בקור רוח את ההחלטות הנכונות? ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין, שמכיר את נתניהו מקרוב, אמר שהסוגיה החשובה בעיניו בשאלת תקיפת איראן היתה "האם אלה האוחזים בהגה של המדינה מסוגלים לנהל אירוע בסדר גודל כזה". דיסקין, שמבין דבר אחד או שניים בענייני ביטחון, סבר שהיה צורך לנהל דיון ציבורי בשאלה הזאת. השאלה מי היית רוצה שיקבל החלטה כשהטלפון האדום יצלצל בשלוש לפנות בוקר עמדה גם במרכז מערכת הבחירות לראשות המפלגה הדמוקרטית בארה"ב ב–2008. ראוי שהיא תלובן גם אצלנו.
שאלה מרכזית אחרת נוגעת להיבטים רחבים יותר של מדיניותה הגרעינית של ישראל. בהנחה שלא נוכל להחזיק לעד במונופול גרעיני, ראוי לשאול: מה עדיף מבחינת ישראל — מזרח תיכון שבו מתקיים מאזן אימה דו־צדדי עם איראן? מאזן אימה אזורי רב־קוטבי? ואולי מזרח תיכון מפורז מגרעין שבו ישראל שומרת על עליונותה הקונוונציונלית מבלי להיות מאוימת על ידי הפצצה? מה יעניק לה את מרב הביטחון?
מדינת ישראל כבר הטילה את יהבה פעם אחת על "האמצעים המיוחדים" ונקלעה עקב כך למצוקה קשה. אז היו אלה אמצעי האיסוף המיוחדים של אמ"ן שגולדה, דיין, גלילי, אלון והרמטכ"ל האמינו שיספקו לנו התרעה על הכנות למלחמה מצד מצרים. כפי שהעידו החמישה בוועדת אגרנט, הם לא ידעו שראש אמ"ן הורה שלא להפעיל את האמצעים הללו.
יכול להיות שבעתיד נמצא עצמנו נסמכים על "האמצעים המיוחדים" האחרים, אלה שעליהם מופקד משרד ראש הממשלה. אחד הלקחים ממלחמת יום כיפור הוא שראוי לקיים, במגבלות הסודיות הנדרשת, דיון יסוד על היבטים הנוגעים ליכולת הגרעינית, כדי שלא נגיע למצבים קשים אף יותר מזה שנקלענו אליו ב–7 באוקטובר 1973.
|
|