|
09-12-2004, 09:36
|
|
|
חבר מתאריך: 22.03.03
הודעות: 22,094
|
|
יינני צרפת מאבדים את פרנסתם
עבור הצרפתים, יין אף פעם לא היה רק משקה - הוא היה סם חיים, סמל תרבותי ומקור לגאווה לאומית; אלא שבשנים האחרונות כל זה הולך ומשתנה: הצרפתים שותים פחות ופחות יין, והרבה יותר, רחמנא ליצלן, בירה. אף כי הצרפתים עדיין מדורגים במקום הראשון בעולם בצריכת יין לנפש, הצרפתי הממוצע שותה כיום פחות מחצי כמות היין שנהג לשתות ב-1961: אז, בשנות ה-60 העליזות, היה כל צרפתי שותה 126 ליטר יין לשנה. ב-2003 שתה הצרפתי הממוצע רק 50 ליטר יין. הקורבנות העיקריים של התהליך התרבותי הזה הם יצרני היין הצרפתים הגאים, שמוצאים עצמם בשנים האחרונות במאבק של ממש על מחייתם; היצרנים נותרים עם עודפים אדירים של היינות הטובים בעולם, שהם כבר לא מצליחים למכור.
בניסיון נואש להילחם במגמה זו, יצאו אתמול אלפי ייננים זועמים, סרט שחור לידיהם, להפגנות בכל רחבי צרפת, ודרשו מהממשלה לסייע ליצרני היין; "הממשלה רוצה להרוג את יצרני היין", זעקו השלטים הגדולים של המפגינים. "הממשלה משכרת אותנו", קראו הייננים הכועסים. הפגנות נרגשות במיוחד היו בבורדו, העיר המובילה בעולם בגידול יין - שנפגעה גם בצורה הקשה ביותר מהירידה במכירות; יצרני היין באזור איבדו השנה יותר מרבע מהכנסתם. יינני עמק הרון, יצרני היין קוט די רון שמכירותיו צונחות בשנים האחרונות, נשאו בהפגנתם ארון קבורה שעליו נכתב: "כאן שוכב יצרן היין האחרון".
הייננים נופלים קורבן, בין השאר, למלחמה שהכריזה הממשלה על תאונות הדרכים כתוצאה משכרות, למגבלות שהוטלו על פרסום היין, למסע הסברה נגד אלכוהוליזם, וליינות זולים המיובאים מאמריקה.
לפיכך זועמים הייננים על נשיא צרפת ז'אק שיראק - בעצמו חובב יין מושבע - שמאז שנבחר ב-2002 הכריז מלחמה על תאונות הדרכים הקשורות לשכרות, ופתח במסע תעמולה מקיף נגד שתיית אלכוהול מופרזת. מסע התעמולה אכן הניב ירידה משמעותית בתאונות הדרכים, אך גם פגע במכירות היין. "הודות למכות שמפילה עלינו המדינה, יין הופך מלה נרדפת לאלכוהוליזם", טוענת "אקדמיית היין של צרפת", איגוד המייצג את מגדלי היינות המובחרים.
יינות דרום אמריקה מחליפים את היינות הצרפתיים
הייצוא צנח ב-5.5% והרווחים פחתו ב-10%אבל הקמפיין נגד נהיגה בשכרות אינו הבעיה היחידה של תעשיית היין הצרפתית, המעסיקה כ-300 אלף איש; בשמונת החודשים הראשונים של השנה צנח נפח המכירות של היין לייצוא ב-5.5%, וההכנסות פחתו בכ-10%. השנה היתה אמנם שנה גרועה במיוחד ליצרני היין, עם יבול ענבים גדול במיוחד בצרפת שהציף את שוק היין הבינלאומי, אבל היינות הצרפתיים נמצאים גם כך בתחרות קשה מול היינות של קליפורניה, אוסטרליה ודרום אמריקה.
היינות הדרום אמריקאיים, במיוחד, גורמים כאב לב ליינים הצרפתים המסורים. היינות המגיעים משם זולים בהרבה, אבל באיכות טובה. הם הביסו לא מכבר את היינות הצרפתיים בזירה הבינלאומית: בעוד שהיצרנים הצרפתיים ירדו מייצוא של 168 מיליון ארגזים בשנה ב-1998 ל-148 מיליון ב-2003, הצליחו היינות האמריקאיים להכפיל את שיעור המכירות שלהם ברחבי העולם - ועלו מייצוא של 88 מיליון ארגזים ב-1998, ל-161 ב-2003.
היינות שיוצאים מדרום אמריקה, שהשתפרו מאוד גם באיכותם, שינו גם מהייסוד את התנאים שבהם עובדים היינים הצרפתים; איגוד מגדלי היינות הודיע אתמול כי אם בעבר, היו אלה יצרני יינות השולחן הזולים שהיו נפגעים בתקופת מיתון, עתה אלו דווקא יצרני היינות היוקרתיים שניצבים בפני פשיטת רגל. היצרנים בבורדו טוענים שהיין שלהם עשוי להיות הראשון שיחלוף מן העולם: "אם המצב יימשך כך, יהיו עשרות פשיטות רגל בבורדו רק בחודשים הקרובים", אמר אתמול יינן מקומי.
עתה דורשים יצרני היין ממשלת צרפת להציל את תעשיית יינות האיכות במדינה; הם מבקשים סבסוד מהמדינה, דורשים מהממשלה להילחם בפופולריות הגואה של הבירה, וקוראים גם להקל את המגבלות המכבידות על פרסום האלכוהול; מאז 1991 מותר לכלול בפרסומות לאלכוהול רק את המידע הבסיסי ביותר על המוצר, כמו שמו, שם היצרן ואחוז האלכוהול במשקה. יצרני היין רוצים שיותר להם גם להזכיר בפרסומות את הפרטים החשובים באמת, כמו צבעו, ריחו וטעמו של היין.
"הצרכנים כבר יודעים שאין נזק ביין אם צורכים אותו במתינות", אמר בכיר בתעשייה. "יין הוא חלק מהמורשת התרבותית של צרפת. אסור לנו להפוך אותו לדבר מוקצה. וחוץ מזה, רק אנחנו יודעים עד כמה יין הוא חלק בלתי נפרד מארוחה טובה".
http://news.walla.co.il/?w=/0/637845
|
|