27-09-2005, 18:49
|
|
|
חבר מתאריך: 08.07.04
הודעות: 3,402
|
|
היי אורן.. שמח לראות שעולים דברים תוך כדי הקורס בהם אנחנו יכולים לעזור.
1. ישנו קשר עקיף בין רזולוציה לDPI (נקודות לאינטש ריבועי).
הDPI הינו מדד ליכולות הדפסה של מכונות דפוס (ביניהן גם מדפסות ביתיות).
הרבה דברים תלויים האחד בשני.
ראשית כל, הרזולוציה, היא פרמטר של קובץ מחשב. היא לא משתנה. לכל נקודה (פיקסל) יש ערך משל עצמו - שנובע מפרופיל של צבע בו משתמשים (כלומר מספר מ-1 עד מספר מסויים בטווח קבוע מראש).
צפיפות נקודות בהדפסה - זהו פרמטר שני ועומד בפני עצמו.
ישנם שני גדלים שנהוג לעבוד איתם בעבודה על קבצי תמונות מחשב. וניתן במחשב עקרונית לבצע שינוי (לכאן או לכאן) בהם.
כאשר נקודות יהיו "צפופות יותר" - כלומר יותר נקודות באינטש ריבועי - ההדפסה תהיה איכותית (כמובן בתלות של מכונת ההדפסה).
הטווח שבין 72 ל300 DPI הוא הטווח הנראה לעין "בלתי מזויינת"... הטווח האיכותי להדפסה.
יותר מ-300 DPI, העין לא תבחין בהבדל, ולכן אין חשיבות.
פחות מזה, העין תבחין בהבדל ומעברי צבע מסויימים ייראו "רע".
ניתן בפוטושופ כמובן לשנות את יחסי הצפיפות בין הפיקסלים בהדפסה. אני מצרף כאן תמונה לדוגמה של תפריט הדיאלוג תחת Image--> Image Size:
שים לב במיוחד לסעיף האחרון.
הוא נוגע לאופן ה"סידור מחדש" של הפיקסלים בתוך התמונה וההכנה שלהם להדפסה - כלומר קביעת הצפיפות שלהם - למעשה קביעת הצורה שבה יודפסו - בין אם באיכות גבוהה יחסית או שמא קטנה.
אם מסירים את ה"וי" מהפקודה Resample Image - לא ייתבצע ה"סידור מחדש" - והמחשב לא "יגדיל" את אופן סידור הפיקסלים מחדש על פי צפיפות הנקודות להדפסה.
גודל התמונה יישאר זהה לחלוטין. אם תרצה הסבר נוסף על אופן ה"סידור מחדש" - פיקסלים "קרובים", "קווי" או "ריבועי", אשמח להרחיב בהמשך...
2. RAW כפי שדובר כאן כבר רבות בעבר, הוא קובץ לא דחוס של סיביות הקובעות את ה"מפה הכללית" של התמונה ללא שום תלות בפרופיל מסויים - חומר גולמי עד כמה שניתן - ללא דחיסה, ללא שינוי צבע. אם נשווה לתכנות במחשבים - זו "שפת המכונה" של המצלמה - אותה היא מדברת בצורה הטובה ביותר.
עד לא מזמן, לא היה קל לעבוד עם קבצי RAW בפוטושופ. היו צריכים לעבוד בעיקר על תוכנות מבחוץ - בין אם לשפר את תוצאות הצילום, או כדי להגיע לתוצאות מסויימות שכוונו מראש.
Adobe, מפתחת הפוטושופ, יצאה עם תוסף לפוטושופ שנקרא Camera Raw התומך כרבים מהפורמטים השונים של היצרנים אל אותה שפת-מכונה (הRAW).
כאשר טוענים קובץ RAW כעת לתוך הפוטושופ CS2, עולה מעין דיאלוג כזה, עוד לפני שנפתח הקובץ, ובו היכולות השונות ל"כיוונונים" כאלה ואחרים.
צילום המסך שהעלה עופר מראה עד כמה רחבות האפשרויות שניתן לבצע על קובץ RAW.
ובגלל שזו "שפת מכונה", היא דורשת מעין התאמה - עבור "תוכנת העילית" (הפוטושופ - שמדברת "בשפתנו") - ולמי שמגיע מעולם המחשבים הדבר דומה לפעולת Compile - המרת שפת התכנות - אל שפה מובנת ואל פקודות מובנות.
3. בהמשך למה שכתבתי קודם לכן, RAW הוא "שפת המכונה" - ולכל מכונה מתאימה "שפה אחרת" (כל יצרן יש לו פורמט RAW משל עצמו... עד ליום בו יחליטו "לאחד כוחות" - ונאמר "אמן" לזה... )
TIFF הוא כבר קובץ הכתוב לפי "כללים שונים" הוא כבר נחשב לשפה "גבוהה יותר" שהמחשב עצמו כבר מבין לפענח ללא צורך בפעולת compile. בגלל שהקובץ הזה נכתב על פי תבנית מוכנה מראש (על אף שאין דחיסה) - הדבר לוקח נפח כפול ומשולש (ואפילו יותר) מקבצי RAW - הכל תלוי באיכות הקובץ וברזולוציה שלו.
TIFF נפוץ בעיקר בשימושי גרפיקה או בסריקות איכותיות של נגטיבים לפורמט דיגיטלי (על מנת לא לאבד איכות כמה שניתן).
נערך לאחרונה ע"י rgrg בתאריך 27-09-2005 בשעה 18:54.
|