18-10-2005, 15:01
|
|
|
חבר מתאריך: 07.01.05
הודעות: 5,950
|
|
אני מבין שאתה מכיר את כל הרפורמים והקונסרבטיבים בעולם
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי looklook שמתחילה ב "אין דבר כזה "דת רפורמית" או "דת קונסרבטיבית""
"יש לה כללים, יש לה חוקים, הם נקבעו מזמן, חלקם השתנו עם הזמן, אולי לא מספיק."
המשפט הזה שמצוטט מהודעתך הוא תמצית העניין. היהדות לא נולדה בדמותה היום אלא היא התהוותה והתפתחה במהלך דורות רבים. בעצם, אפילו אם נשים לרגע רק את הזרם האורתודוכסי במרכז, מהי הדת היהודית? כת הסאטמרים בוויליאמסבורג? הדתיים הלאומיים? העדה התימנית? אברום בורג? פנים רבות ואופנים שונים לשמירת מצוות. דגשים שונים, מעט מצוות מהתורה ובעיקר תלי תלים של איסורים והתרות שהם תולדה של צרכים חברתיים, פוליטיים, וכלכליים. הדת התאימה עצמה למציאות - לעתים מהר יותר ולעתים פחות. לעתים היא בחרה ללכת אחורה (החרדים) ולרב קדימה.
הקונסרבטיבים והרפורמים הם זרמים ביהדות כמו זרמים רבים שקדמו להם. בזרמים הללו יש התאמה רבה יותר לאורח החיים המודרני. יש ששינו רק דברים שבשוליים, יש שקידשו את המצוות התורניות ולקחו דרור לשנות את השאר, ויש כאלה שעיצבו דבר שונה לחלוטין. הנסיון שלך להפוך את כולם למקשה אחת מעיד יותר מכל על הקושי שבהתמודדות איתם, מכיוון שהם מהווים איום על ההגמוניה האורתודוכסית המוכרת.
ביקרתי בבתי כנסת אורתודוכסיים בארה"ב ששונים באופיים מאלה שבארץ, הכרתי קהילות קונסרבטיביות מחמירות. בהחלט גם ראיתי טקסים רפורמיים שגרמו לי אי נוחות רצינית משום שהם ניזונו בברור מהרוח הנוצרית, אבל לא כל הרפורמים כאלה. הממסד האורתודוכסי בארץ מנסה ומצליח לחסום את הגישה של ישראלים לזרמים הללו מסיבות לא ענייניות, עבור הישראלי "בית הכנסת שהוא לא הולך אליו הוא אורתודוכסי" למה? ככה.
אני לא אדם דתי ולכן אני כלל לא נכנס לויכוחים הדתיים - אני מסתכל על זה מנקודת ראותה של מדינת ישראל כבית הלאומי ליהודים. היא צריכה להגדיר קריטריונים ליהדות בגלל קיומו של חוק השבות (שצריך להמשיך ולהתקיים לדעתי). לגבי מי שאינו יהודי "בדם" הפתרון הוא בהקמת מכון גיור שיקבע קריטריונים מינימליים ויסמיך רבנים בעולם לגייר. המכון הזה צריך להיות עיוור לזרם הספציפי ולבחון גיור לגופו. מבחינתי שהאורתודוכסים יכריזו על הזרמים האחרים כמוקצים מבחינתם - לי זה לא מזיז כהוא זה. מדינת ישראל גם צריכה להכיר בנישואים רפורמיים וקונסרבטיבים, ולהשוות את הסיוע הכלכלי שמקבלים הזרמים השונים ואת גישתם למקומות קדושים כמו הכותל ומקוואות ציבוריים.
אני מסכים איתך - אין דת קונסרבטיבית ואין דת רפורמית. יש יהדות רבת פנים ועל מדינת ישראל להכיר בכך, כי אם לא תעשה כן היא תאבד את הלגיטימציה שלה כמדינה ציונית.
|