14-10-2005, 13:55
|
|
|
חבר מתאריך: 20.12.01
הודעות: 20,962
|
|
כמה עלוב. כבר אמר עליהם הרמב"ם: הטובלים ושרץ בידיהם!
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי looklook שמתחילה ב "חילונים רבים הגיעו לסליחות בכותל, יש שבאו כדי לבקש סליחה ממפוני גוש קטיף"
נכתב ב אבות דרבני נתן, פרק ארבעים: (ד)
האומר אחטא ואשוב - אין מספיקין בידו לעשות תשובה.
אחטא ויום הכפורים מכפר - אין יום הכפורים מכפר.
אחטא ויום המיתה ממרק - אין יום המיתה ממרק:
"אחטא ויום הכיפורים מכפר"? נלך לכותל ויסלח לנו מעשה הנבלה? ביהדות אי-אפשר לקנות
"פטור" ממצוות, ואין כתבי מחילה מהסוג שהנוצרים בנשמתם כה היו רוצים. וממילא מדובר על
מצוות שבין אדם לחברו, ועליהן אין מה להתפלל בכותל, שכן על כל כבר אמרה ה משנה במסכת
יומא, פרק ח': ח,ז [ט] האומר אחטא ואשוב, אחטא ואשוב--אין מספיקין בידו
לעשות תשובה; אחטא, ויום הכיפורים מכפר--אין יום הכיפורים
מכפר. עבירות שבין אדם למקום, יום הכיפורים מכפר; שבינו
לבין חברו--אין יום הכיפורים מכפר, עד שירצה את חברו. את
זו דרש רבי אלעזר בן עזריה, "מכול, חטאותיכם, לפני ה', תטהרו"
(ויקרא טז,ל)--עבירות שבין אדם למקום, יום הכיפורים מכפר;
שבינו לבין חברו--אין יום הכיפורים מכפר, עד שירצה את חברו.
אמר רבי עקיבה, אשריכם ישראל, לפני מי אתם מיטהרין ומי
מטהר אתכם--אביכם שבשמיים: שנאמר "וזרקתי עליכם מים
טהורים, וטהרתם . . ." (יחזקאל לו,כה), ואומר "מקוה ישראל ה'"
ירמיהו יז,יג)--מה המקוה מטהר את הטמאים, אף הקדוש ברוך
הוא מטהר את ישראל.
ומה בכלל שווה בקשת הסליחה שלו? לו היה עומד שוב בפני אותו מצב האם היה מתפקד
באופן שונה? האם לא היה מגרש האנשים מבתיהם? היה עושה זאת שוב? אם כן, הסליחה
שלו אינה שווה את האויר שביזבז על אמירתה, ועל כך אמר ה רמב"ם במשנה תורה, ספר
המדע, הלכות תשובה פרק ב': ד [ג] כל המתוודה בדברים, ולא גמר בליבו לעזוב--הרי זה דומה
לטובל, ושרץ בידו, שאין הטבילה מועלת, עד שישליך השרץ; וכן
הוא אומר "ומודה ועוזב, ירוחם" (משלי כח,יג). וצריך לפרוט את
החטא, שנאמר "אנא, חטא העם הזה חטאה גדולה, ויעשו להם,
אלוהי זהב" (שמות לב,לא).
אבל, היי, העיקר שהוא ביקש סליחה...
|