לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #6  
ישן 26-10-2005, 19:21
צלמית המשתמש של DeepSpace
  DeepSpace DeepSpace אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 23.09.03
הודעות: 12,130
אז, מהו עילוי?
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי מצוק שמתחילה ב "אוירודינמיקה,פרופיל,זרימה-שאלה"

הסבר שכתבתי עוד במערכת הישנה:

הזווית שהאוויר פוגע בשפת ההתקפה של הכנף נקראת "שפת התקפה". ככל שזווית זאת גבוהה יותר, כך העילוי גדול יותר (עד למצב של הזדקרות, פירוט בהמשך). האוויר שפוגע בכנף משנה את כיוונו (לפי צורת הפרופיל בצידו התחתון, "עקימון תחתון"). כאשר האוויר מתנתק מהפרופיל קצת לפני שפת הזרימה הוא מתחיל "להעלות למעלה", מאחורי הכנף, כפיצוי לווקום שנוצר שם (האוויר שהיה אמור להיות שם שינה את כיוונו כאשר הוא פגע בשפת ההתקפה ו"עקב" אחרי צורת הפרופיל (תופעה זו נקראת "אפקט קואנדה", והיא תקפה גם בנוזלים). כך נוצרת מערבולת קטנה, הנקראת "מערבולת משנית". בגלל שבטבע לכל מערבולת יש מערבולת בכיוון הנגדי, מתחילה להיווצר מערבולת גדולה יותר מסביב לכל הכנף, בכיוון הנגדי כאמור למערבולת המשנית. כך נוצר לחץ גבוה מתחת לכנף ולחץ נמוך מעל הכנף. זרימת אוויר זו נקראת "זרימה טורבולנטרית". במצב הזה הפרופיל טס בזווית ההתקפה האופטימלית (הכי הרבה עילוי עם הכי מעט התנגדות). מצב זה קורה כאשר האוויר מתנתק מהפרופיל בערך ב שני-שליש שלו.

כאשר נגדיל את זווית ההתקפה של הפרופיל האוויר יתנתק מוקדם יותר מן הפרופיל, וכך בעצם נאבד את העילוי על הפרופיל בגלל שלא יווצרו מערבולות, ולכן לא יהיו הבדלים דרסטיים בין לחצי-האוויר, וזו בעצם ההזדקרות. במילים אחרות: הגרר שהכנף מייצרת יהיה יותר רב יותר מן העילוי שהיא מייצרת.

עד עכשיו הסתכלנו על הכנף מהצד, ממבט דו-מימדי. אבל לכנף יש גם אורך...

המאמצים הכי גדולים על הכנף נמצאים בשורש הכנף. אבל ההתנגדות הגדולה ביותר נמצאת דווקא בקצה הכנף (ההתנגדות המושרית, "הרצון" של חלקיקי האוויר הסמוכים לקצה הכנף לעבור מעליה בגלל הפרשי הלחצים). התנגדות זו אי-אפשר למנוע, אך אפשר לנסות להקטין ע"י שימוש בכנפוני קצות-כנף. ככל שהעילוי גדול יותר, כך התנגדות זו גדולה יותר".


Asaf X, אני לא אוהב שמסבירים עילוי לפי אפקט ברנולי, בגלל שהוא תקף רק לפרופיל א-סימטרי (שהעקימון העליון שונה מן העקימון התחתון). ישנם בעולם מספר לא מבוטל של מטוסים בעלי פרופיל סימטרי (בעיקר מטוסי אקרובטיקה), ואפקט ברנולי לא תקף לגביהם.
_____________________________________
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning. -Rick Cook


נערך לאחרונה ע"י DeepSpace בתאריך 26-10-2005 בשעה 19:25.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #9  
ישן 26-10-2005, 20:34
  major_tom major_tom אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.09.05
הודעות: 127
קצת נסחפת
בתגובה להודעה מספר 8 שנכתבה על ידי DeepSpace שמתחילה ב "שום פרופיל כמעט ולא מייצר עילוי בזווית התקפה 0"

להגיד שכמעט שום פרופיל לא מייצר עילוי בז"ה 0 זה ממש לא נכון. זה נכון לפרופיל סימטרי אבל לא נכון לפרופיל לא סימטרי. אם יש לך אפשרות עיין בספר של ABOTT, שבו אינסוף דוגמאות למקדמי עילוי כפונקציה של ז"ה. כאן יש קישור לתוכנה שניתן לנסות למשך חמישה ימים בחינם ובה שלל דוגמאות:
http://www.dreesecode.com/
אגב, במרבית המטוסים טיסה בישרה ואופקית פירושה טיסה בז"ה גדולה מ- 0.
דבר נוסף - בריצת ההמראה אין חשיבות גדולה מדי ליצירת עילוי. רק כאשר מגיעים למהירות הרצויה (ואת ההאצה למהירות זו כדאי לעשות דווקא כשהעילוי קטן = גרר קטן), המטוס מבצע רוטציה, שפירושה הרמת גלגל האף והגדלת זוית ההתקפה, כך שייווצר עילוי המספיק על מנת להתגבר על המשקל.

נערך לאחרונה ע"י major_tom בתאריך 26-10-2005 בשעה 20:39.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #15  
ישן 26-10-2005, 19:32
  Flypast Flypast אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 20.09.04
הודעות: 168
תשובה בקצרה
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי מצוק שמתחילה ב "אוירודינמיקה,פרופיל,זרימה-שאלה"

לצורך פשטות ההסבר נתייחס לפרופיל ולזרימה דו מימדיים. ( מבלי להיכנס לאפקטי זרימה צידית שנובעת מעצם היות הכנף סופית ). ישנה נקודה בשפת ההתקפה בה יש עצירה מקומית מוחלטת של האוויר. נקודה זו נקראת נקודת סטגנציה. מאחר והאוויר ביחס לכנף עומד בנקודה זו הרי שלפי חוק ברנולי הלחץ הכולל (סטאטי + דינאמי) באזור זה יגדל ובכך למעשה נוצר כאן איזור של לחץ גבוה (יחסית לזרימה בשפת ההתקפה)- בלתי נראה לעין כמובן. כאשר מגיעה זרימת אוויר טרייה היא מתפצלת בהתאם לפילוג הלחץ הגבוה בשפת ההתקפה.

האויר כביכול, מקבל התראת לחץ גבוה לפניך, באמצעות רטט זעיר שנוצר מבנית הלחץ בשפת ההתקפה, ובכך נאלץ לזרום מסביב בהתאם למיקומו.

כזכור רטט אווירי נע במהירות הקול. אגב גלי הקול שיוצאים מגרוננו הינם דוגמא טובה לרטט מידע שנע בתווך האוויר. אם המטוס ינוע במהירות הגדולה ממהירות הקול, המשמעות היא שההודאה, כביכול, לא תספיק לעבור, והאוויר לא יוכל להתכוונן בהתאם למפת הלחצים ולזרום מסביב לאובייקט, אלא פשוט יתנגש בעוצמה בפרודות אוויר נוספות. התנגשות זו של אוויר גורמת לו להידחס. כלומר בטיסה על קולית ההודעה לא מספיקה לעבור והאוויר נאלץ להדחס. חזית אזור הדחיסה נקרא גל הלם, וכן קיים גם גל הלם שתוחם מאחור את האיזור של האוויר הדחוס. לכן כשמטוס "מייצר" בום על קולי הוא למעשה מייצר שניים צמודים, או בעברית תקנית: בובום! ויעידו על כך ילדי עזה שמתוודעים לתופעה זו לאחרונה מחדש...
בן
_____________________________________
Your signature did not follow Fresh's signatures policy, therefore it was automatically erased. Please see the E-Mail which has been sent to you, to learn how to fix this.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 22:02

הדף נוצר ב 0.08 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר