|
24-07-2005, 08:54
|
|
|
חבר מתאריך: 13.05.03
הודעות: 2,807
|
|
הבעיה היא בבלעדיות - אביעזר יערי
הבעיה היא בבלעדיות
מאת אביעזר יערי
דרושים כמה גורמי הערכה, כולל אמ"ן, וגורם שישקלל הערכה לאומית
ד"ר אורי בר-יוסף מונה רשימה סדורה של טעויות והטעיות של המודיעין הצבאי (אמ"ן) בתחום הערכותיו המודיעיניות והאסטרטגיות לאורך 50 השנים האחרונות, ומציע בעקבותיהן להוציא את ההערכות הללו מאמ"ן ולהעבירן לגוף אחר ("בגלל הרקורד העלוב", "הארץ", 6.7). מה שחסר במאמרו של בר-יוסף זה ניתוח של הסיבות לטעויות וקצת פרופורציה בין כישלונות להצלחות.
הבעייתיות האצורה בעצם המושג "הערכת מודיעין" נובעת מהיות ההערכה תצפית לעתיד וחיזויו. לצורך ביצוען של הערכותיו אין בידי המודיעין, עד היום, שום כלי מדויק, או העונה על ההגדרה "מדעי", שיסייע באיתור תפניות בדפוסי התהליכים והסיכונים והסיכויים הכרוכים בהן. ישנה רק מתודה, שאם פועלים לפיה נכונה אפשר להפחית את הטעויות ולהגיש הערכות אמינות יותר. הטעויות לא נוצרות מסכלות, לא מחוסר מיומנות בעבודת העיבוד של המידע והפיכתו למודיעין, ודאי שלא מרצון רע. עיקר הבעיה נעוץ בכך שהערכת מודיעין היא חיזוי נדרש והכרחי. במקרה של המודיעין האסטרטגי יש בידיו אפילו פחות כלים מאשר לחיזוי מזג אוויר, חיזוי טכנולוגי וחיזוי כלכלי, שטוענים לפחות לכלי עזר מדעיים.
לכן, הערכות מודיעין טועות. נכון שעבודה נכונה, ידע, וניסיון יפחיתו את תדירותן. אבל גם כך רובצות מהמורות בדרך להכנת הערכות, כמו מיון לא נכון של חומר, שגיאות בהבנת הנקרא, קושי להפיק מהחומר משמעויות והשלכות, והעמידות של תפישות הערכתיות שפג תוקפן.
בישראל, כמו באומות אחרות, ובמיוחד בארה"ב, מחפשים דרכי התארגנות חדשות למודיעין הלאומי בשל שגיאותיו. צריך רק לעיין בדו"חות וההנחיות להתארגנות בארה"ב בתקופה האחרונה, אחרי המחדל של ההתקפה על מגדלי התאומים. דוגמאות נוספות מן העבר לא חסרות, ובהן מפולת בריה"מ ופרל הרבור. הבעיה חריפה במיוחד כשצריך לסמן נכונה תפניות שיקרו בעתיד. באקדמיה כינו זאת "שבר", או תפניות פתאומיות במציאות המוכרת, שהכלים לחזותן אפסיים.
יכולותיו של אמ"ן, כמו של הצבא בכלל, הן גדולות ומשתכללות עם הזמן. בכל מה ששייך למתן תמונת מצב וסיכום היערכויות האויב - כושרו של אמ"ן היה ויישאר מן המעולים. לכן יש בידיהם של אמ"ן והצבא לתרום תרומה משמעותית לעיון, לחשיבה ולעיצוב תמונת מצב ותפישה אסטרטגית. זאת בדרך כלל בעוצמה ובבלעדיות שמעצימה, כמובן, גם את השגיאות. הזירה הציבורית מלאה בתלונות על עוצמה זו והשפעתה. ואכן, המצב הזה של עוצמה ובלעדיות אינו בריא.
ובכל זאת, את הביקורת של בר-יוסף אפשר למתן ולתקן בשתי דוגמאות:
1. תפקוד אמ"ן לקראת ביקור סאדאת. נכון, אמ"ן שיגר התרעות והפעם החליט גם הרמטכ"ל מוטה גור להתריע. ולא פלא - הצבא ואמ"ן היו ממודרים מההכנות לביקור. למה שראש אמ"ן, כשהוא רואה שיש כוננויות בצבא המצרי לקראת הביקור, לא יחשוב שיש כאן משהו מעורר דאגה, כשהוא אינו שותף לדברים לאשורם?
2. אינתיפאדת אל-אקצה. אמ"ן זיהה נכון ובזמן, מיד אחרי ועידת קמפ דייוויד ועוד לקראתה, את הקווים האדומים שלהם מחויב ערפאת, גם במחיר של מאבק מזוין.
ראוי היה, לשם פרופורציה, לציין גם כמה מההערכות הטובות. עם זאת, רשימת השגיאות שמביא בר-יוסף בעיקרה שרירה וקיימת. אך תפישתי לגבי הדרוש להיעשות היא אחרת. אין, בשום פנים ואופן, לפרק את אמ"ן (והצבא) מיכולות בתחומי החשיבה, עיבוד החומר והניתוח ולמנוע ממנו למלא את מקומו בהערכה הלאומית על ידי החלפתו במישהו אחר, שיטעה בתורו... מה שנדרש זה הערכות ראויות אחרות מול הערכות הצבא ויכולת לסכם את ההערכה הלאומית, כשהצבא הוא אחת התרומות החשובות לה אבל לא הבלעדית.
אפשר וכדאי לחזק את המעמד של המועצה לביטחון לאומי או גוף לאומי דומה שיוקם, בצמוד לממשלה ולראש הממשלה, שיעכל ויבקר עצמאית את החומר המוגש לממשלה מכל גורמי ההערכה. אם מישהו משלה את עצמו שבכך ייתמו השגיאות, הוא יתאכזב במוקדם או במאוחר, אך מבנה נכון של מערכות השלטון בתחום עיבוד הידע והחשיבה יתרום לחיבור תמונת מצב טובה יותר.
הכותב הוא אלוף במילואים, לשעבר ראש חטיבת מחקר באמ"ן
http://www.haaretz.co.il/hasite/pag...SubContrassID=0
תוספת שלי:
במלחמת יום הכיפורים היה אביעזר יערי ראש ענף סוריה באמ"ן/מחקר.
מקבילו בענף ירדן זוסיה קניאז'ר העביר לו באורח לא רשמי עידכון על ביקור
המלך חוסיין וההתרעה שלו על מתקפה מצרית סורית הממשמשת לבוא.
למרות מדיניות מוצהרת של ראש אמ"ן ועוזרו למחקר לא להתיחס להתרעת חוסיין,
והאיסור שלהם לראש ענף ירדן שלא להעביר את המידע, יערי עידכן בכך את
קמ"ן פיקוד צפון חגי מן ועל בסיס מידע זה אלוף הפיקוד יצחק חופי תבע תיגבור הכוחות
ברמת הגולן.
בתגובה להעברת המידע ננזפו קניאז'ר ויערי על ידי עוזר ראש אמ"ן למחקר.
וועדת אגרנט במסקנותיה שיבחה את יערי על תיפקודו.
תפקידו הציבורי האחרון היה הממונה על הביקורת במערכת הביטחון במשרד מבקר המדינה.
נערך לאחרונה ע"י G_Zhukov בתאריך 24-07-2005 בשעה 09:08.
|
|