לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה עשרים פלוס 20plus.fresh.co.il I'll be back חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > 20 פלוס
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 05-12-2004, 16:04
צלמית המשתמש של White-Night
  White-Night White-Night אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 09.04.04
הודעות: 6,884
מצלמות מהירות, האמת מאחורי האגדה

מצלמות מהירות, האמת מאחורי האגדה



מדינת ישראל, יחד עם עמותות שונות ו"מומחי תחבורה" במשרה מלאה, מבהירים לנהג הפשוט כי מצלמות מהירות מצילות חיים. מעניין מהיכן הם לקחו את זה
אבי פרידמן

אם הקשבתם היטב למסרים המשוגרים בשנים האחרונות ממשטרת ישראל, משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, השתכנעתם ודאי כי הפתרון המהיר והזמין ביותר להקטנה מיידית של מספר ההרוגים והפצועים בתאונות דרכים, הוא התקנה ושימוש מסיבי במצלמות מהירות. ומכיוון שביומיים האחרונים הועלה העניין ביתר שאת בכנס אור ירוק , תוך דרישה חד-משמעית לבצע את מה שהוכתר לכאורה כהצלחה מרשימה בבריטניה, הגיע הזמן להציג את הנתונים האמיתיים. ואנחנו יודעים - לא כולם יאהבו לשמוע את זה. ותמיד אפשר לקרוא את הכתבות המקושרות למטה, כדי לגלות מה באמת קורה בבריטניה...



כל האמת, ורק האמת



בואו ונראה מה הביא את "מומחי התחבורה" עליהם מסתמכת אור ירוק (ולא, אנחנו לא מתכוונים לחיים הכט), להבהיר כי נושא המצלמות הוא נדבך חשוב במיגור תאונות הדרכים. פעם, בתחילת שנות ה-90, החלו לישם בכבישי בריטניה את חזון ה"מצלמה בכל פינה". הרעיון ש"מכרה" הממשלה הבריטית דאז לציבור יהיה לכם מוכר - "בעזרת התקנת מצלמות נגדיל את ההרתעה, שתגרום לירידה במהירות מחשש לעונש, שתמנע תאונות, ותהפוך את הנסיעה בכביש לבטוחה יותר". במילים אחרות - "מהירות הורגת".



אלא שנתון אחד חשוב הסתירה הממשלה שם, או לפחות לא הבליטה באותה מידה בפני הציבור. במהלך ארבעה עשורים כמעט, מאמצע שנות ה-60, נרשמה על כבישי בריטניה ירידה קבועה, מדי שנה, במספר הנפגעים בתאונות דרכים. כך למשל, ב-1992 נהרגו או נפצעו שם קשה בתאונות דרכים פחות ממחצית המספר של שנת 1966. אגב, הגידול במצבת הרכב ובנסועה הפרטית והציבורית גדל באופן אדיר באותם שנים. אז למה?



כי בעשרות השנים האלה הושקע הון עתק בתשתית כבישים. מחלפים מתקדמים, כבישים-מהירים עם גדרות בטיחות "ידידותיות", ככרות תנועה במקום צמתים מרומזרים או ריקים מתימרור ועוד. בד בבד הושקע הון עצום בחינוך ובהדרכת נהגים, כולל אין ספור קורסים לנהיגה מתקדמת, הן לנהגים והן לרוכבים. אבל אולי הכי חשוב, ולזה הבריטים מודעים כיום היטב, חל שיפור משמעותי ברמת הבטיחות של כלי רכב. הן אקטיבית (יכולת דינמית להתחמק מתאונה), הן פאסיבית (יכולת המרכב ואבזור הבטיחות להגן על הנוסעים).

מהפך



אלא אז חל מהפך בגישה. בתחילת העשור הקודם הוחלט על פריסה מסיבית של מצלמות מהירות. אלה, כך טענה הממשלה, יורידו עוד יותר את גרף הנפגעים. טענות על-ידי ארגוני נהגים ומומחי תעבורה בעלי שם כי המצלמות נועדו בעיקר כדי להעביר כסף מכיס הנהג לכיס אחר, נדחו בבוז על-ידי הממשלה. קמפיין "מהירות הורגת" עלה לאוויר, כדי לשכנע את המהססים בנחיצות.



ועוד דבר קטן אחד. המצלמות, כך נקבע, יופעלו על-ידי גורמים חצי-פרטיים, שיתוגמלו בהתאם למספר הדו"חות שתייצר כל מצלמה. כן, אתם צודקים. היה לגופים אלה אינטרס כלכלי מובהק לצלם כמה שיותר, גם כאשר התרומה לבטיחות היא מזערית, אם בכלל.



לא במקרה נהנות אותן "שותפות" צילום, מקמפיין מתמשך, בתמיכה חד-משמעית של המדינה. לא במקרה הם טוענים כי המצלמות "נלחמות", הלכה למעשה, בתאונות הדרכים. לא במקרה, הם מפרסמים נתונים המוכיחים זאת לכאורה. רק מה, הם שוכחים את הפרספקטיבה...



נתונים? בבקשה!



כמות הדו"חות שנרשמו בעקבות מצלמות המהירות באנגליה, בין השנים 1995 ו-2002, קפצה פי שבעה (7!) כמעט. ממספר של קצת למעלה מ-200,000 דו"חות ב-95', גדל המספר למעל 1.4 מיליון בשנת 2002. וההשפעה על פי שבעה דוחות? ניחשתם נכון. ההבדל במספר ההרוגים בין השנים האלה זניח, כ-2.5% לכל היותר. פי שבעה דוחות מהירות, שינוי מזערי.



לא מסתדר לכם? אז מה תאמרו על כך שבמהלך כל אחת מהשנים האלה, נע מספר ההרוגים השנתי בתאונות דרכים סביב אותו תחום. פעם למעלה, פעם למטה. בדיוק כמו אצלנו, אגב, בלי הצפה של מצלמות. ומה קרה ב-2003 אתם שואלים? עלייה של מספר אחוזים, להזכירכם, למרות הקמפיין, למרות השיפורים בתשתית ובבטיחות הרכב, ובעיקר למרות המצלמות.



זאת ועוד. זוכרים שעד תחילת שנות ה-90 היה קצב השיפור במספר הנפגעים קבוע פחות או יותר, במשך שלושה עשורים רצופים? מאז הפסיקה המגמה, והמצב כבר אינו בקו שיפור. 2004? נתונים סופיים אין, אבל כמו אצלנו, נתוני ביניים מלמדים על הרעה נוספת במצב, למרות תוספת מצלמות. אם צריך עדיין להזכיר, כיום מחולקים לנהגי בריטניה פי שבעה דוחות, אבל אם יש שינוי במספר התאונות והנפגעים, הרי הוא שלילי. צריך הוכחה נוספת לכך שהשיטה הזו אינה עובדת?



אז איך בכל זאת?



עכשיו אתם שואלים איך משכנעים את הנהג הבריטי - שהופך סקפטי מיום ליום בנושא - בנחיצות המצלמה בכל זאת, ביעילותה המרשימה? משחקים עם מספרים. וצר לנו לומר זאת, אבל זה כנראה בדיוק מה שעושים המצדדים כאן מולנו ומולכם. אולי גם הם נפלו בפח, אולי ככה נוח להם גם.



מה עשו הבריטים? כדי להוכיח את יעילות המצלמה, הביאו נתונים של כזו שהוצבה בכביש שבאופן חריג היה קטלני בשנה מסוימת. לאחר שנה, כאשר גרף הסטטיסטיקה "התיישר", רשמו זאת מפעילי המצלמה לזכות הצבתה. ומידע נוסף שיש לתת עליו את הדעת. בבריטניה, כאשר קטע כביש מסוים מתברר כקטלני, הוא מייד "מטופל". לעיתים אפילו נסלל מחדש, מתמורר טוב יותר, זוכה לגדר הפרדה או כיכר תנועה או שנבנה עבורו מחלף, או כל האמצעים ביחד, כולל - שימו לב - התקנת מצלמה. ומה לדעתכם יגרום לשיפור המרשים בנתוני הסיכון של הכביש בשנים הבאות? נכון, כל האמצעים ביחד.



עוד? בבקשה. הוכח כבר על-ידי כל ארגוני הנהגים כי כבישים "מצולמים" בכבדות, גם אם הם בטוחים יותר, לא זוכים לפופולריות גדולה. לא רק מכיוון שפורעי חוק בפוטנציה יחמקו מהסכנה מטעמים מובנים, אלא גם כי אתם הייתם בוחרים לא פעם באלטרנטיבה, אם הייתה כזו. ומה קורה אז? כמות המכוניות בכל רגע נתון על הכביש קטנה, לעיתים משמעותית. ומוסכם על כולם כי צפיפות מוטורית היא אחד הגורמים החשובים ביותר לתאונות דרכים.



ויש עוד





מעבר למרמור הרב שקיים אצל הנהג האנגלי והטענה שהצבת מצלמות בכבישים בטוחים נעשית למטרה גביית כספים בלבד, יש עוד בעיה. את השוטר האנושי, זה שעמד בצד הכביש (ללא מצלמה...) ובדק רשיונות, חיפש נהגים עבריינים אמיתיים והפגין נוכחות חיובית, החליפה עתה מצלמה אוטומטית.



התקציב שיועד פעם לשיטור אנושי, מנותב כעת להתקנת מצלמות. כפועל יוצא, יש פחות שוטרים בכבישי המדינה - בדיוק כפי שצפוי להיות אצלנו. העניין הוא, שהמצלמה מדווחת רק על חריגה במהירות, אבל אינה מסוגלת לתת שם קריטריון אחר להתנהגות נהג בכביש. למשל נהיגה פרועה, אי שמירת מרחק, סטייה מנתיב. אתם יודעים, כל הסיבות אותן מציגה משטרת ישראל כאחראיות במיוחד לתאונות דרכים קטלניות. המהירות נמצאת אגב במקום נמוך הרבה יותר. אז, שלא יעבדו עליכם...
_____________________________________
חתימתכם הוסרה כיוון שלא עמדה בחוקי האתר. לפרטים נוספים לחצו כאן. תוכלו לקבל עזרה להתאמת החתימה לחוקים בפורום חתימות וצלמיות.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 17:24

הדף נוצר ב 0.04 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר