לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 14-09-2005, 01:09
צלמית המשתמש של קורנסון
  קורנסון קורנסון אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 06.04.04
הודעות: 2,257
הספיטפייר השחור

אני פותח אשכול זה עקב מספר שאלות מעניינות שניתקלתי בהן בנוגע למטוס זה ולשירותו בחיל האויר.
בעזרתם הנדיבה של אתר המוזיאון ( http://www.iaf-museum.org.il/site/m...i=14&doc_id=135 ), אתר "מרחב אוירי" ( http://www.iafe.net/ma/spit.htm ) ומספר מקורות נוספים אנו יודעים מידע רב על מטוס זה. אנו יודעים שהמטוס הוא כביכול TE554 ששירת בחיל האויר הצ'כי ושהוא נמכר לחיל האויר בסוף שנות ה-40. הוא נשא את הסימון 20-57 ולאחר מספר שנים, כאשר יצאו הספיטפיירים מהשירות ורגע לפני שעזבו אותנו לבורמה, נזכרו בחיל האויר לשמור מטוס זה ורתמו את עזר ויצמן למטרה. בעזרתו המטוס שומר ושופץ ו20-57 נצבע בצבעי ספיטפייר של טייסת OTU 73 של חיל האויר הבריטי בפאיד, מצרים, שם עבר ויצמן את הכשרתו על הספיטפייר.

זהו, דרך אגב, המטוס לפיו ההספיט השחור נצבע :

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

אולם TE554 היה רק אחד מהמטוסים שקיבלנו מהצ'כים. מטוס נוסף היה TE515, 20-58, שהותאם במיוחד למטרת תצוגה אוירית ושימש למטרה זו עוד בחיל האויר הצ'כי. עובדה זו גם היתה ידועה בעת שירותו בארץ שהרי גם הוא זכה לצביעה מיוחדת - כולל ברק בסיגנון הספיטפייר השחור (שאז עדיין לא נצבע בשחור):
http://www.wings48.com/Spit58.shtml
http://www.wings48.com/profile_spit58.shtml
תמונה של המטוס עוד בעת שירותו בחיל האויר הצ'כי:

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

למרות זאת, כשהספיטפיירים יצאו מהשירות, דווקא מטוס זה נמכר לבורמה ואילו אנחנו שמרנו את TE554. למה? העדפת המטוס "המיוחד" ממש מתבקשת. האם אנחנו בטוחים שהספיטפייר השחור הוא אכן 20-57 ושהוא אכן TE554? היתכן שזהו בעצם 20-58 / TE515? או שאולי הבלבול הוא אחר ו 20-57 הוא הוא TE515?

כמובן, אנא ראו אשכול זה כהזדמנות טובה לשתף אותנו בתמונות של הספיט השחור. האם למישהו יש תמונות של 20-57 העת שירותו בחיל האויר ובטרם נצבע בשחור?
_____________________________________
"Perpetuo vincit qui utitur clementia"

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #3  
ישן 14-09-2005, 02:41
  Flypast Flypast אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 20.09.04
הודעות: 168
נגעת בנושא שקרוב מאוד לליבי
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי קורנסון שמתחילה ב "הספיטפייר השחור"

הטענה שהועלתה על ידך מעניינת, אינני יכול להוכיחה או להפריכה אבל אוכל להוסיף מידע נוסף בנושא זה.
ראשית, הספיט הכסוף 58 הגיע ארצה עם כנף אליפטית מלאה או ליתר דיוק כנף TYPE C, בעוד שכנף הספיט השחור 57 בתקופת שירותו היתה כנף קצוצה TYPE E. ראה תמונות מצורפות.

כנף TYPE E קצוצה ( מתוך SPITFIRE IN ACTION )
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

כנף TYPE C אליפטית מלאה ( מתוך SPITFIRE IN ACTION )
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

בתמונה זו שלקוחה מהאתר של אלכס יופה http://www.wings48.com/Spit58.shtml ניתן לראות את 58 עם כנף אליפטית TYPE C. תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

בתמונה הנדירה הזאת מאתר מרחב אוירי http://www.iafe.net/ma/spit57.htm רואים כי 57 היה בעל כנף קצוצה TYPE E.
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

בנוסף ניתן לראות כי לספיט 58 היה הגה כוון מחודד בחלקו העליון ול-57 דווקא מעוגל.

ומה שמוזר בכל הסיפור הוא שכיום הספיט השחור 57 הינו בעל כנף אליפטית מלאה וזנב מחודד - כמו 58 במקור. אבל יתכן מאוד, ואני זוכר שקראתי על כך איפשהו שכנפיים הוצלבו בעת ביקורות שבוצעו בבדק. יתכן שלספיט 57 הוחלפה הכנף בכנף ספייר מדגם אליפטי מלא בעקבות תאונה כמו זו שנראית בצילום . בכל אופן גם 58 לא שמר על כנפו המקורית מאחר וזה כשנמכר לבורמה כבר היה עם כנף קצוצה (ועדיין עם הגה כוון מחודד בחלקו העליון) ראה תמונה נוספת מהאתר של אלכס יופה
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
אז מה המסקנה?
שלא ניתן לקבוע לפי סוג הכנף או מייצב הכוון שהוחלפו בין המטוסים בהתאם לצרכים...
מה שבטוח יוביל לסגירת ה-CASE מסתכם בהצצה זריזה אל תווית היצרן של הספיט השחור במוזיאון, שסביר להניח כי שרדה בשלמותה ולהווכח באופן וודאי.

עד כאן להפעם.
נשמח לראות כאן תמונות של ספיטים...

בברכה,
בן
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 14-09-2005, 09:35
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
מזיכרון בלבד (וזה כבר לא משהו)
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי Flying-Wing שמתחילה ב "הספיט השחור"

ה'ספיט השחור' הנוכחי מורכב מחלקים רבים שנאספו מהיקב ומן הגורן, ואינו בתצורה בה טס בחיל האוויר.

עוד דבר לגבי השיפוץ, מפי אחד המכונאים של יא"א בתקופה ההיא:"רצינו להיות בטוחים שהברגים שמחברים את קורת הכנף יישארו במקומם. השיטה שלנו היתה לקחת בורג בקוטר מעט יותר גדול, לטבול אותו בקרח יבש, ואז לדפוק אותו פנימה עם פטיש. אני חייב שלא הגיעו תלונות על התרופפות הברגים האלה..."

אם כבר - אז נוסיף שמטוס ספיטפייר ישראלי לשעבר, נרכש לאחרונה מבורמה על ידי בחור מניו זילנד, שמצא את המטוס על עמוד בכניסה לבסיס בבורמה. להבדיל מן המקובל בארץ הקודש, הם שמרו על הספרות של המטוס, והוא יצר קשר עם המוזיאול לפני כ-5 שנים בבקשה לקבל מידע על חור של קליע רובה שנוצר במטוס, שתעוד שלה נמצא ב"פגיעות קרב". למרבה האכזבה - המטוס לא השתתף בפעילות משמעותית כלשהיא, אלא שרת בטיסות OTU בלבד...

העליתי לאתר הזה http://soloavia.pic.co.il תמונות של הספיט השחור בזמן הרצה. לא תמיד מזדמן לראות ספיטפייר עם פנלים פתוחים....

להנאתכם גם צילומים מתל-נוף ביום בעצמאות.
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק


נערך לאחרונה ע"י Soloavia בתאריך 14-09-2005 בשעה 09:39.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #16  
ישן 16-09-2005, 01:00
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
זה נראה מבטיח
בתגובה להודעה מספר 15 שנכתבה על ידי Flypast שמתחילה ב "יתכן"

בן, אני מקווה שיש לך מספיק חומר תעודי על המטוס, כי הוא החליף סכימות כמו גרביים.

לפני השיפוץ הנוכחי הוא נשא סמל ח"א אחד שצוייר בעיגול אדום (למיטב זכרוני).

אחרי השיפוץ הנוכחי הוסיפו לו רונדל על הכנף השניה (קודם הוא נשא רונדלים על הכנפיים הנגדיות ובצדדים נגדיים (על כנף אחת למטה, ועל הכנף השניה למעלה), וכיום יש עליו 4 רונדלים.

בנוסף ציירו עליו סמלי ח"א בלי עיגולי רקע ומשני צידי הגוף, ותחת החופה הוסיפו כיתוב:
SPITFIRE MK IX שמעולם לא היה שם, וגם אינו נכון עובדתית.

לרגל אירועים שונים ציירו עלו את סמל 101 ואף את סמל הכנף.

צחי
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #17  
ישן 16-09-2005, 10:08
  Flypast Flypast אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 20.09.04
הודעות: 168
תודה על הערתך
בתגובה להודעה מספר 16 שנכתבה על ידי Soloavia שמתחילה ב "זה נראה מבטיח"

כן, בטח שעשיתי שיעורי בית, ולא מעט, על המטוס.

יש בידי מספר סכימות שלו ממספר תקופות, וכעת גם את הנוכחית. מאחר וכבר ציירתי את הסכימה הקודמת אז היא כמובן תישמר , כעת נותר לשנות את החץ, הפונטים והרונדל.

מה שמאפיין את הציורים שלי, אגב, הוא שרוב המאמצים מופנים דווקא לאיסוף "מודיעין" מדויק על המטוס, והציור עצמו נעשה רק בסוף התהליך (ואורך שבריר מזמן חיפוש המידע כמובן).

כמו כן אני מקפיד על WEATHERING מדוייק, ומצייר גם קילופי צבע ונזילות שמן בהתאם למספר הזנב הספציפי שמצוייר. ואם תתעמקו בתמונות תראו שמלבד מספר הזנב והסכימה, מטוסים מאותו הדגם נבדלים זה מזה גם בקילופי צבע במקומות שונים, תיקוני צבע, ואופן לכלוך המטוס.

לגבי הספיט השחור - שמתם לב שהמראה מעל המשקף הקדמי כיום היא מוזהבת? ושהרדיאטורים מתחת לכנף חזרו להיות אדומים. אגב דאגתי גם להוסיף את פסי סגירת הברגים של הפנל שנמצא מעט לפני החופה. אלו פסים זעירים לבנים שמסמנים את פוזיצית הבורג במצב מהודק. לא הרבה אנשים שמו לך לפסים הלבנים הללו על הספיט השחור...

בן
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #25  
ישן 14-09-2005, 21:28
צלמית המשתמש של jetman_1
  jetman_1 jetman_1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 10.10.04
הודעות: 158
סולו היקר - טעות בידך!!
בתגובה להודעה מספר 24 שנכתבה על ידי Soloavia שמתחילה ב "המון!"

דוקא המטוסים שציינת א י נ ם בעלי כנף אליפטית! כנף טרפזית עם קצה מעוגל א י נ ה כנף אליפטית!

כנף אליפטית היתה לתנדרבולט, מיצובישי A5M, היינקל He70, היינקל He112, הוקר טמפסט ופיורי,
רגייאני Re2005 ו Re2002, וגם לכמה מטוסי מירוץ, ובהם הגדול מכולם - Gee Bee R1

היתרון של כנף אליפטית הוא התנגדות מושריית קטנה מכל תצורה אחרת, המתבטאת במהירות טיסה רבה יותר. החסרון שלה הוא שהיא מסובכת ויקרה ליצור, כי לכל צלע צורה שונה, והפחים בעלי עקמומיות כפולה. לכן העדיפו יצרנים רבים להתקרב לצורה האידאלית ע"י כנף טרפזית, או אף כנף עם מספר קטעים טרפזיים.

ידוע שהספיטפייר לא תוכנן ליצור פשוט, בניגוד למסרשמיט 109 שכן תוכנן לכך ומן הסתם היה זול יותר

אגב גם סופרמארין יצרו בסוף או לאחר המלחמה דגם המשך לספיטפייר- Spiteful- אשר היה בעל כנף טרפזית. בכל זאת נקלט אצלם משהו....
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #26  
ישן 14-09-2005, 22:30
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
תמיד שמח ללמוד, חושש שלא הפעם...
בתגובה להודעה מספר 25 שנכתבה על ידי jetman_1 שמתחילה ב "סולו היקר - טעות בידך!!"

ציטוט:
דוקא המטוסים שציינת א י נ ם בעלי כנף אליפטית! כנף טרפזית עם קצה מעוגל א י נ ה כנף אליפטית!


א. אני הבנתי שהשאלה נוגעת ליתרונות האווירודינמיים, ובעצם זה יותר עניין של סמנטיקה.
ב. כל מטוס עם קצה כנף מעוגל מקיים יתרונות של כנף אליפטית, גם אם זו כנף טרפזית.

ציטוט:
היתרון של כנף אליפטית הוא התנגדות מושריית קטנה מכל תצורה אחרת, המתבטאת במהירות טיסה רבה יותר.


לא נכון! היתרון של כנף אליפטית הוא אכן גרר מושרה קטן יותר מכנף בעלת קצה ישר, אבל לכנף אליפטית יש גרר צורה גבוהה יותר כי היא פשוט יותר גדולה.

אגב מטוסי הספיטפייר האלו שמשו בעיקר לטיסה בגובה רב\בינוני, בעוד שהמטוסים קטומי הכנף טסו בגובה בינוני\נמוך, והיו מהירים יותר! (ובל נשכח שלא לכולם היו מנועים זהים).

ציטוט:
החסרון שלה הוא שהיא מסובכת ויקרה ליצור, כי לכל צלע צורה שונה, והפחים בעלי עקמומיות כפולה. לכן העדיפו יצרנים רבים להתקרב לצורה האידאלית ע"י כנף טרפזית, או אף כנף עם מספר קטעים טרפזיים.


גם בכנף טרפזית אין פרופילים בעלי צורה דומה, מאחר שהכנף נעשית צרה ככל שהמתרחקים מהגוף. היתרון היחיד של כנף טרפזית נוגע לכך ששפת ההתקפה ושפת השרימה ישרות, וזה בהחלט חוסך כאבי ראש בבניה.

אם ניקח לדוגמא מטוסים אחרים, תוכל לראות שהם כוללים סוגי (להבדיל מגדלי) צלעות שונים, וזאת עקב אופי הזרימה בקטעי כנף שונים. בבז, למשל, יש שני סוגים. בדאונים יש בין שנים לחמישה סוגים, כך שכאשר משווים ביצועים מול פשטות - הביצועים מכריעים לרוב. כאשר השיקול הוא פשטות בנייה וקצב בניה - השיקול של מהירות הייצור יכול להיות מכריע...
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק


נערך לאחרונה ע"י Soloavia בתאריך 14-09-2005 בשעה 22:44.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 01:08

הדף נוצר ב 0.10 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר